شناسهٔ خبر: 31836315 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هایکو ماس: اتحاد در برابر چین به نفع اروپاست

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، وزیر امورخارجه آلمان گفت به نفع همه ما در اروپاست که در برابر چین، متحد و با هم باشیم.
هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در حاشیه نشست وزرای امور خارجه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چین، شریک مهم اروپا محسوب می شود و ما از مناسبات خوبی با چین برخورداریم.
وی تاکید کرد: برای آنکه بتوانیم منافع و ارزشهایمان را در برابر چین نمایندگی کنیم، کاملا مهم است که مناسبات خود (با چین) را در قالب اتحادیه اروپا سازماندهی کنیم نه کشور به کشور. طبیعی است که ما مشاهده می کنیم چین هم منافع راهبردی اش را از طریق سیاستهای اقتصادی نمایندگی می کند و به همین علت است که ما در این زمینه نباید ساده لوح باشیم. از نظر من، اجرای طرحهای بزرگ زیرساختی نظیر توسعه شبکه تلفن همراه نسل پنجم با توجه به تلاشهای صورت گرفته با چینی ها از اهمیت برخوردار است.
ماس افزود: صحبت درباره همکاری با چین، موضوعی است که همواره در درون اتحادیه اروپا در موردش مذاکره می شود. ما هم به ویژه با چینی ها یک راهبرد برای ارتباطات (مخابراتی) داریم و بنابراین معتقدم که این به نفع هیچکدام از کشورهای اروپایی نیست که توجهی به مساله انسجام و هماهنگی در اتحادیه اروپا نداشته باشند. از این رو ما امروز می خواهیم در این باره نیز با هم صحبت کنیم و این، مساله ای است که بسیار برای ما مهم است. خلاصه باید بگویم که این به نفع همه ما (در اروپا) است که در برابر چین با هم باشیم.
هایکو ماس سپس در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری که پرسید تمدید احتمالی زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تحت چه شرایط از سوی این اتحادیه صورت خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: در درجه اول حتما لازم است که بدانیم انگلیسی ها چه می خواهند و اینکه چه مدت زمانی برای خروج مد نظرشان است و چطور باید برای این بازه (پیشنهادی)، تاریخ انقضاء تعریف کرد و خلاصه آنکه هدف از این تمدید خروج چیست؟ در واقع باید درباره این سئوالات صحبت کنیم. پیش از آنکه یک برگزیت سخت اتفاق بیفتد باید بدانیم که اساسا برگزیت سخت به چه معناست؟ معایب این نوع خروج، دو طرفه است.
وی درباره مدت زمان این تمدید احتمالی خروج انگلیس نیز گفت: باید در این زمینه با هم صحبت کنیم. اما هرچه این زمان به تعویق افتد به همان نسبت نیز مسائل دشوارتر می شوند.

نظر شما