شناسهٔ خبر: 31836134 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سئول: درباره فعالیت مجدد موشکی کره‌شمالی قضاوت عجولانه نشود

روزنامه جوان

کره‌جنوبی نگرانی درباره فعالیت مجدد موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی را ناشی از قضاوت عجولانه در این باره توصیف کرد.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع کره‌جنوبی گفت: هنوز برای اینکه نتیجه بگیریم کره‌شمالی با توجه به فعالیت‌های اخیر در سایت‌های موشکی‌اش در تدارک برای شلیک یک موشک است، زود است. چندی پیش چند اندیشکده امریکایی و چند مقام کره‌جنوبی اعلام کردند، براساس تصاویر ماهواره‌ای جدید، کره‌شمالی احتمالاً در حال انجام تدارکاتی برای شلیک یک موشک از تأسیسات موشکی «سوهائه» واقع در منطقه «تونگچانگ-ری» است. این تأسیسات قبلاً از سوی کره‌شمالی برای پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر مورد استفاده قرار گرفته، اما کره‌شمالی در آنجا موشک بالستیک قاره‌پیما با قابلیت کلاهک هسته‌ای شلیک نکرده است.
جئونگ کیه‌ئونگ دو، وزیر دفاع کره‌جنوبی خطاب به یک کمیته دفاعی پارلمان این کشور گفت: هنوز زود است که بخواهیم این فعالیت‌های کره‌شمالی را مرتبط با پرتاب موشک بخوانیم. او در ادامه گفت: تأسیسات واقع در تونگچانگ-ری مخصوص پرتاب موشک است، اما ما فعلاً فعالیتی در آنجا برای اجرای یک پرتاب موشکی نمی‌بینیم. وزیر دفاع کره‌جنوبی در پاسخ به این سؤال که آیا او فعال شدن دوباره تأسیسات سوهائه را تأیید می‌کند گفت: این مناسب نیست که مقامات اطلاعاتی در خصوص هر گزارش رسانه‌ای بخواهند به نحوی اظهار نظر کنند. او بدون توضیح بیشتر گفت: نشانه‌هایی در خصوص تداوم فعالیت هسته‌ای در کره‌شمالی وجود دارد. چو مینوگ گیون وزیر اتحاد کره‌جنوبی نیز به یک کمیته دیگر پارلمان این کشور خاطرنشان کرد که این احتمال مطرح است که تحولات اخیر در این سایت موشکی با انگیزه تقویت اهرم کره‌شمالی در مذاکرات صورت گرفته‌اند. چو خاطرنشان کرد: با توجه به تداوم این فعالیت‌های کره‌شمالی تحلیلی جامع برای مشخص کردن نیات دقیق این کشور لازم است. روز جمعه چوئه سون هوی، معاون وزیر خارجه کره‌شمالی خطاب به دیپلمات‌های خارجی و خبرنگاران در شهر پیونگ‌یانگ گفت: کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی مشغول بررسی امکان تعلیق کردن مذاکراتش با امریکا و تجدیدنظر در تعلیقی که برای آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود اعمال کرد، است مگر آن که امریکا امتیازاتی را به کره‌شمالی بدهد.

کره‌شمالی تمایلی ندارد!
مشاور امنیت ملی امریکا در مصاحبه خود به شدت از کره‌شمالی انتقاد کرده و گفت که رهبری این کشور به انجام اقدامات لازم برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با امریکا تمایلی ندارد. به گزارش ایسنا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا در مصاحبه‌ای با ایستگاه رادیویی AM۹۷۰ در نیویورک گفت: کره‌شمالی‌ها متأسفانه به انجام آنچه که برای دستیابی به توافق هسته‌ای ضرورت دارد، تمایلی ندارند. درست همین شب گذشته بود که آن‌ها بیانیه ناامید کننده‌ای را منتشر کردند که مربوط به بازگشت به برنامه‌های آزمایش موشک بالستیک و اتمی بود و این اصلاً ایده خوبی نیست. وی ادامه داد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به دنبال حل این تهدید از طریق مذاکرات است. او می‌خواهد کره‌شمالی عاری از سلاح اتمی شود.

برچسب‌ها:

نظر شما