شناسهٔ خبر: 31835491 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

دعوت پوتین از اردوغان و نتانیاهو برای افتتاح مسجد و کنیسه

صاحب‌خبر -

رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که از رجب طیب اردوغان و بنیامین نتانیاهو برای افتتاح مسجد جامع در کریمه و کنیسه در کریمه دعوت کرده است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین روز دوشنبه در دیدار با شخصیت های اجتماعی کریمه در پنجمین سال برگزاری رفراندوم در این منطقه و الحاق آن به روسیه این مطلب را بیان کرد.

وی گفت: من از رئیس جمهوری ترکیه دعوت کرده ام و وی به این دعوت واکنش مثبت نشان داده است.

مسجد جامع کریمه در نزدیکی آب انبار کریمه در سیمفروپل احداث شده است.

ترکیه تا پیش از تصرف کریمه توسط نیروهای حکومت تزاری روسیه، تحت کنترل امپراطوری عثمانی قرار داشت و دولت محلی تاتار این منطقه دست نشانده عثمانی بود اما در جنگ های پی در پی میان روسیه و عثمانی، سرانجام روس ها حاکم بر این منطقه شدند.

با فروپاشی اتحاد جماهمیر شوروی و به جا ماندن تسلیحات هسته ای روسیه در اوکراین، مسکو اوکراین را راضی کرد که موشک های اتمی را پس بدهد در مقابل حاکمیت کریمه را به کی یف واگذار کرد و از آن سال برای استفاده از این منطقه سالیانه به اوکراین اجازه پرداخت می کرد.

ترکیه از جمله کشورهای جهان است که الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 را غیرقانونی می داند و خواستار باز پس دادن این منطقه به کی یف شده است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین عنوان کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل (رژیم صهیونیستی) هم برای شرکت در مراسم افتتاح کنیسه جامع در سیمفروپل دعوت خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما