شناسهٔ خبر: 31834720 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارشگر ویژه سازمان ملل: اسرائیل حتی آب سالم را هم از فلسطینی‌ها دریغ می‌کند

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در فلسطین اشغالی گفته است، رژیم صهیونیستی در حال غارت منابع فلسطینیان است و حتی آب سالم آشامیدنی را نیز از آنها دریغ می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایکل لینک» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در اراضی اشغالی امروز (دوشنبه) گفت، رژیم صهیونیستی میلیون‌ها نفر از فلسطینیان را از دسترسی به آب سالم محروم کرده است و این در شرایطی است که این رژیم تمام زمین‌ها و منابع معدنی آنها را نیز به غارت برده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، این مقام سازمان ملل همچنین گفته است: «اسرائیل با تمام سرعت به توسعه شهرکسازی‌ها در کرانه باختری ادامه می‌دهد»، در حالی که سازمان ملل و بسیاری از کشورها این اقدام را غیرقانونی خوانده‌اند.

طبق گفته این گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار واحد جدید به شهرک‌ها اضافه می‌شود.

بر اساس این گزارش، این گزارشگر ویژه سازمان ملل این اظهارات را در نشست شورای حقوق بشر این سازمان مطرح کرده است، اما نمایندگان رژیم صهیونیستی به دلیل اینکه گزارش را متعصبانه ارزیابی کرده بودند، در این نشست حاضر نشدند.

هیأت نمایندگی رژیم صهیونیستی که از حضور در این جلسه خودداری کرده بود، درباره دلیل بایکوت کردن این جلسه به خبرگزاری «رویترز» گفت: «آقای لینک در آخرین گزارش مضحک خود بسیار پایین تر از سطح انتظار عمل کرده و حتی دولت یهود را به دزدی متهم کرده است».

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور فلسطینیان همچنین تأکید کرد: «در غزه، سفره آب ساحلی، که تنها منبع طبیعی آب آشامیدنی در این نوار بود، ریزش کرده و حالا برای استفاده انسان بسیار نامناسب است و همین مسئله نیز بحران بهداشتی قابل توجهی را در بین دو میلیون فلسطینی ساکن آنجا بوجود آورده است».

بنا بر این گزارش، در حال حاضر یک طرح بین‌المللی به ارزش 567 میلیون دلار برای رفعه مشکل کمبود آب آشامیدنی سالم در غزه از طریق ساخت تأسیسات آب‌شیرین کن تصویب شده است اما برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد که احتمالا تحقق این مسئله و اجرایی شدن این طرح سال‌ها زمان نیاز دارد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل گفته است: «برای حدود 5 میلیون فلسطینی در اراضی تحت اشغال، کاهش شدید ذخایر آبی، سوءاستفاده از منابع طبیعی آنها و از بین بردن محیط زیستشان، از عدم وجود کنترل معنادار آنها روی زندگی روزانه‌شان حکایت دارد».

وی افزود، در کرانه باختری، شرکت‌های معدن رژیم صهیونیستی سالانه حدود 17 میلیون تن از سنگ های معادن این منطقه را استخراج می‌کنند، «با وجود اینکه در قانون بین‌المللی در خصوص اینکه یک قدرت نظامی به لحاظ اقتصادی حق بهره‌برداری از اراضی تحت اشغال خود را ندارد، این مسئله کاملا منع شده است».

سفیر فلسطین در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز قبلا از رژیم صهیونیستی خواسته بود تا «غارت اموال فلسطینیان» را متوقف کند.

انتهای پیام/.

نظر شما