شناسهٔ خبر: 31834034 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ثبت پنج اثر ناملموس آذربايجان‌غربي در فهرست آثار ملي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- مديرکل ميراث فرهنگي آذربايجان‌غربي گفت: پنج اثر ناملموس استان از جمله فن و مهارت ساخت ساز عاشيقي، بازي سنتي بش‌داش، دؤز دؤز، تهيه نقل بيدمشک و بيت و حيران‌خواني در فهرست آثار ملي ثبت شدند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان‌غربي، جليل جباري مديرکل ميراث فرهنگي استان، با اشاره به اسامي آثار ناملموس آذربايجان‌غربي که اخيرا در فهرست آثار ملي قرار گرفتند، اظهار کرد: پنج اثر ناملموس استان از جمله فن و مهارت ساخت ساز عاشيقي، بازي سنتي بش‌داش، دؤز دؤز، تهيه نقل بيدمشک و بيت و حيران‌خواني در فهرست آثار ملي ثبت شدند.
او افزود: پس از پايان پژوهش‌هاي ميداني و مستندسازي موضوعات، اين پنج اثر ناملموس استان در کميته ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مورد بررسي قرار گرفت که در نهايت با احراز اهميت موضوع، آثار مذکور در فهرست آثار ملي به ثبت رسيدند.
معاون ميراث فرهنگي اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان‌غربي ادامه داد: در راستاي حفظ سنت‌ها و ادبيات شفاهي که در دهه‌هاي اخير دستخوش تغييرات بيشتري شده بود، پرونده بيت و حيران خواني پس از حدود يک سال تلاش تحقيقي تهيه شد و سرانجام به ثبت رسيد.
او عنوان کرد: با ثبت اين آثار، تعداد کل پرونده‌هاي ميراث ناملموس استان تاکنون به 33 عنوان مورد رسيد و به دليل گستردگي و تنوع موضوعات براي حفظ آثار ناملموس استان به مشارکت همه دستگاه‌هاي مربوطه، صاحب‌نظران و علاقه‌مندان نياز است.

نظر شما