شناسهٔ خبر: 31833798 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

 کم خوابي سلامتي کدام اعضاي بدن را بيشتر تهديد مي کند؟

کم خوابي يکي از مشکلاتي است که بسياري از افراد با آن دست و پنجه نرم مي کنند. برخي از افراد مشغله کاري دارند، برخي ريتم خوابشان به هم خورده و برخي هم به علل بيماري ها و عارضه هاي مختلف شب ها خواب ندارند.مشکل بي خوابي يک اپيدمي رايج بين بسياري از افراد است که در برهه هاي مختلف زندگي درگيرشان مي کند. شايد بسياري از اين افراد ندانند که بي خوابي مي تواند عوارضي خطرناک براي سلامتي بدن داشته باشد و برخي از اعضاي بدن را به شدت به خطر بيندازد:

_شايد تعجب کنيد اگر بدانيد بينايي شما به شدت تحت تاثير کم خوابي قرار دارد. درواقع کم خوابي به سلولهاي بينايي شما آسيب هايي جبران ناپذير خواهد زد.

_ضعف و مشکلات عضلاني از ديگر مواردي است که بر اساس کم خوابي سراغ بدنتان مي آيد.

_به هم ريختن هورمون ها از رايج ترين عوارض کم خوابي محسوب مي شود که بيشتر در خانم ها رخ مي دهد و قاعدگي آنان را نيز مختل مي کند.

_از ديگر عوارض کم خوابي، بروز مشکلات قلب و فشار خون است.

_سيستم ايمني بدن انسان نيز تحت تاثير مشکل کم خوابي تضعيف مي شود.

_مغز و نورون هاي مغزي به شدت از بي خوابي آسيب مي بينند و تضعيف مي شوند.

اگر به هر علتي بي خوابي داريد سعي کنيد راهي براي جبران اين مشکل يافته و هر چه سريعتر خواب خود را تنظيم کنيد. از انجام فعاليت هاي سنگين و فکري در ايامي که بي خوابي شديد داريد .بپرهيزيد چرا که معمولا منجر به سردرد مي شود. اگر امکانش را داريد مرخصي بگيريد و به مغزتان استراحت دهيد.

entekhab.ir

دبير فرهنگستان علوم پزشکي ايران:

مهمترين علل بروز سکته‌هاي قلبي

دبير فرهنگستان علوم پزشکي ايران در توضيح علل کاهش سن سکته‌هاي قلبي، از دخانيات، چاقي، ديابت و سبک زندگي نادرست به عنوان مهم‌ترين اين عوامل نام برد.دکتر محمدرضا کلانتري معتمد -متخصص عروق ، افزود: متاسفانه علي رغم تمام تلاش‌هاي فرهگستان علوم پزشکي و برخي اقدامات فرهنگي براي کاهش مصرف سيگار بويژه در جوانان، باز هم شاهد افزايش مصرف دخانيات هستيم. استعمال دخانيات و همچنين اعتياد به ويژه اعتياد به ترياک از عوامل بسيار مهم موثر در تنگي عروق کرنر و سکته قلبي است.دبير فرهنگستان علوم پزشکي ايران بهترين راه پيشگيري از سکته‌هاي قلبي را تغيير سبک زندگي خواند و افزود: با اصلاح الگوي غذايي خانواده‌ها، بروز بيماري‌هاي غيرواگير نظير چاقي و ديابت نيز کاهش مي‌يابد و همين امر کمک شاياني به کاهش آمار سکته‌هاي قلبي مي‌کند.معتمد در پايان علائمي مانند سنگيني قفسه سينه حين انجام فعاليت و درد در اين ناحيه را از هشدارهاي جدي بروز سکته نام برد و افزود: با افزايش درد در ناحيه قفسه سينه اين هشدار جدي‌تر مي‌شود و گرفتگي رگ‌ها به مرور کامل شده و منجر به سکته قلبي خواهد شد. isna.ir

نظر شما