شناسهٔ خبر: 31833276 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مُهر و موم خاک ماه برای کشف اسرار نهان

تهران- ایرنا- محققان ناسا به منظور درک بهتر ساختار شیمیایی و زمین‌شناختی و بقای مواد ارگانیک در سطح ماه، بخشی از خاک و صخره‌های آن را به مدت 50 سال مُهر و موم کرده‌اند تا تحت آزمایش و بررسی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شامگاه دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس، فضانوردان از طریق 6 ماموریت مختلف آپولو، 842 پاوند از خاک و صخره‌های ماه را به زمین آوردند. بخشی از این خاک بلافاصله در اختیار محققان قرار گرفت و آزمایش‌های گوناگونی روی آن انجام شد اما بخش زیادی از این نمونه‌ها با امید این که نسل‌های بعدی با بهره‌برداری از پیشرفت‌های فنی بتوانند آن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و درک بهتری از ساختار شیمیایی و زمین‌شناختی ماه به دست آورند، توسط ناسا بسته بندی شده و به مدت 50 سال نگهداری شد.
قرار است این نمونه‌ها در اختیار 9 موسسه تحقیقاتی آمریکایی گذاشته شود تا برای اولین بار مورد آزمایش و بررسی قرار گیرند. این نمونه‌ها در ماموریت‌های آپولو 15، 16 و 17 گردآوری شده‌اند و تاکنون هرگز در مجاورت اتمسفر زمین قرار نداشته‌اند. البته هر یک از این نمونه‌ها به شیوه متفاوتی حفظ و نگهداری شده است. برای مثال نمونه مربوط به ماموریت آپولو 17 که 1.8 پاوند وزن داشته و در سال 1972 میلادی به زمین رسید، شامل لایه‌های سنگی مختلفی است که در خلاء بسته‌بندی شده و قرار است توسط 6 موسسه تحقیقاتی مورد آزمایش قرار گیرد. همچنین قرار است گروه دیگری از محققان نمونه مربوط به ماموریت آپولو 15 را که از سال 1971 تاکنون درون هلیوم نگهداری می‌شود،‌ مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.
قرار است این موسسات تحقیقاتی چگونگی بقای مواد ارگانیک در سطح ماه، به دام افتادن آب درون مواد معدنی ماه و شکل‌گیری مواد غیرعادی در دوران تولد آتشفشانی ماه را بررسی کنند.
علمی**9259** 1055

نظر شما