شناسهٔ خبر: 31832362 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همزمان با نمایشگاه کتاب؛

جدیدترین دفتر خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رونمایی می‌شود

تهران - ایرنا - کتاب کارنامه و خاطرات سال 1375آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام، با عنوان «سردار سازندگی» به عنوان جدیدترین دفتر خاطرات وی، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش عصر دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از دفتر نشر معارف انقلاب، مدیرعامل دفتر نشر معارف انقلاب اظهار داشت: این کتاب شانزدهمین دفتر خاطرات روزنوشت و نوزدهمین مجموعه از خاطرات آیت الله هاشمی است که اردیبهشت 98 در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، به صورت رسمی رونمایی خواهد شد.
عماد هاشمی، افزود: در این کتاب، دوره پایانی سازندگی روایت می شود و اتفاقاتی که زمینه ساز انتخابات دوم خرداد شد، برای اولین بار انتشار می یابد که بسیاری از آنها بکر و روایت دست اول است. همچنین اقداماتی که برای برگزاری انتخابات سالم و حداکثری انجام شد و مذاکرات پشت پرده گروه های مختلف سیاسی فعال در آن زمان، در کتاب جدید خاطرات آمده است.

** ترسیم فضای سیاسی پیش از دوم خرداد
وی خاطرنشان کرد: بستر اصلی تحرکات فضای سیاسی کشور برای انتخابات ریاست‏ جمهوری 76، در سال 1375بود. مطالعه خاطرات این سال، فضای واقعی صحنه سیاسی کشور و فرایند تغییر در معادلات سیاسی را به خوبی نشان می‏ دهد و این یادداشت‏ های ارزشمند تاریخی، می تواند واقعیت‏ های سیاسی بسیاری را برای مورخان و علاقمندان تاریخ معاصر روشن سازد.
مدیر عامل دفتر نشر معارف انقلاب، اظهارداشت: در سال 1375 قطار بازسازی کشور با سرعت پیش می‏ رفت. در برنامه اول توسعه، چهره کشور به کلی دگرگون شد. برنامه دوم، شتاب بیشتری به کارها داد و مردم در سراسر کشور، شاهد کارهای عمرانی و رشد تولید در سایه امنیت و آرامش و روابط عادی بودند. اتخاذ سیاست اعتدال در همه زمینه ‌ها و همگرایی دولت سازندگی با رهبری، ایران را به کانون ثبات و امنیت در منطقه تبدیل کرده و آثارموفقیت، در همه زمینه‌ ها به خوبی در سطح جامعه دیده می‏ شد.
وی درباره علت انتخاب نام «سردار سازندگی»، برای دفتر خاطرات سال 75 هم توضیح داد: این سال در واقع آخرین سال دولت سازندگی و اوج شکوفایی دوران بازسازی کشور بعد از جنگ را نشان می دهد.
او ادامه داد: در سال‏ های حیات آیت الله هاشمی رفسنجانی، نام هر مجموعه از خاطرات، توسط خود وی انتخاب می‏ شد و به دلیل تواضع ذاتی، نام‏ های انتخابی بیشتر بیانگر حالات آن سال بود و موفقیت‏ های بزرگ و افتخارآفرین آن دوران را مدنظر نداشت. اکنون انتخاب نام ها، این بخش را نمایان می سازد؛ بنابراین نام کتاب خاطرات سال 1374 «مرد بحران‏ ها» و نام کتاب خاطرات 1375 «سردار سازندگی»، انتخاب شده است. خوانندگان در این کتاب، به ثمر رسیدن هشت سال تلاش شبانه‏ روزی در بازسازی اقصی نقاط‏ کشور را مشاهده می‏ کنند و برازندگی عنوان «سردار سازندگی»، برای این مرد تاریخ معاصر و یار امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب، فرمانده شجاع جبهه‌های نبرد، سیاستمدار اعتدال‌گرا را تصدیق می‏ کنند.
وی تصریح کرد: آثار ماندگار آیت‏ الله هاشمی، میراث جاویدانی است که دفتر نشر معارف انقلاب، افتخار انتشار آنها را برعهده دارد. تاکنون نزدیک به 70 عنوان کتاب در حوزه تاریخ معاصر و در ارتباط با سردار سازندگی منتشر کرده ایم که بخشی از آن خاطرات روزنوشت وی است. دفتر نشر معارف انقلاب، برای پاسخ‏گویی به عطش مشتاقان تاریخ معاصر انقلاب اسلامی، تلاش می‌کند هر سال، کتاب‏ های بیشتری از روزنوشت‌های ایشان را عرضه کند.
هاشمی افزود: مطالبی که در آن سال‌ها به رشته تحریر درآمده است، علاوه بر اهمیت روایی، نشان دهنده تفکر، روحیه و عمل مسئولان کشور در آن سال‌هاست و قطعاً این خاطرات در تدوین واقعیت‏ های تاریخ انقلاب اسلامی، دستمایه مفید و ارزشمندی برای پژوهشگران و مورخان خواهد بود. دفتر نشر معارف انقلاب، صرفاً وظیفه تدوین و انتشار اسناد تاریخ انقلاب اسلامی را وجهه همت خود قرار داده و این از انتشار بی‌طرفانه خاطرات که گاه با نارضایتی یک جناح و گاه مطلبی دیگر با نارضایتی جناح مقابل همراه می‌شود، مشخص است. ملاک انتشار در این دفتر، اصالت تاریخی، بدون توجه به جهت‌گیری‌های سیاسی است.
کتاب «سردار سازندگی، خاطرات 1375» به اهتمام احسان هاشمی فرزند محسن هاشمی، در 840 صفحه با جلد سلفون سخت و بیش از پانصد عکس و سند تاریخی، به قیمت 85 هزار تومان، در غرفه دفتر نشر معارف انقلاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.
فراهنگ ** 9157 ** 1355 **

نظر شما