شناسهٔ خبر: 31832350 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

امکان مداخله نظامی در ونزوئلا

احساسات ضد جنگ در آمریکا مهمترین مانع بر سر راه مداخله نظامی واشنگتن در ونزوئلا

صاحب‌خبر -

مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا همچنان موضوع مطرح در محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان است.
از جمله ­معاون وزیر خارجه روسیه دیروز هرگونه دخالت نظامی آمریکا در ونزوئلا را غیر قابل قبول دانست.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از مسکو، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روز یکشنبه اعلام کرد: با هرگونه مداخله نظامی در ونزوئلا مخالف است و در دیدار با الیوت آبرامز نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ونزوئلا از این موضع خود دفاع خواهد کرد. ریابکوف قرار است فردا سه شنبه در رم با آبرامز دیدار کند.
بحث مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا در حالی مطرح می‌شود که برخی گزارش‌ها از برگزاری بزرگترین تظاهرات گروه‌های ضد جنگ در واشنگتن علیه مداخلات آمریکا در این کشور حکایت دارد.
روز شنبه گذشته بزرگترین تظاهرات در مخالفت با توطئه کودتای دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور علیه ونزوئلا در شهر واشنگتن پایتخت آمریکا برگزار شد.
روزنامه لیبریشن، چاپ آمریکا، در گزارشی نوشت: تظاهر کنندگان از سرتاسر کشور خیابان های پایتخت آمریکا را با بنرها و نشانه هایی پر کردند که در آنها تحریم های اقتصادی به عنوان شکلی از جنگ علیه مردم ونزوئلا محکوم شده بود.
در این تظاهرات که به ابتکار ائتلاف انسر (ANSWER ، برای متوقف کردن جنگ و پایان نژادپرستی الان اقدام کن) و با مشارکت تعدادی از سازمان های ترقی خواه و صدها نفر از رهبران آنها برگزار شده بود، برخی از مشهورترین فعالان ضد جنگ در آمریکا، از جمله دانیل السبرگ Daniel Ellsberg افشاگر اسناد پنتاگون در سال 1979، سیندی شیهان Cindy Sheehan، جیل استین Jill Stein نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 از حزب سبز و دیگران سخنرانی کردند.
این تظاهرات بزرگ یادآور اعتراضات میلیونی فعالان ضد جنگ در اواخر دولت جرج بوش پسر است. احساسات ضد جنگ چنان در آن زمان تقویت شد که دولت‌های بعدی - چه باراک اوباما و چه دونالد ترامپ - همواره از آن در شعار‌های انتخاباتی خود بهره جستند.
با توجه به این گذشته، آیا واقعا امکان مداخله نظامی مستقیم آمریکا در ونزوئلا وجود دارد؟ جواب منفی است؛ اما در نهایت می‌توان فقط یک گزینه را در نظر گرفت آن هم اینکه ترامپ قصد دارد سناریو یمن - حتی نه سوریه - را در ونزوئلا - با دولت خودخوانده خوان گوایدو - اجرا کند؛ دولت خود خوانده ای که شکاف‌ها را عمیق و زمینه را برای جنگ داخلی فراهم می‌کند و در نهایت اگر از نظر نظامی در برابر ارتش این کشور تاب مقاومت نیاورد با حمایت تسلیحاتی و انسانی (مزدوری) تقویت می‌شود.
دولت آمریکا بدون درخواست دولت قانونی سوریه در این کشور مداخله نظامی کرد و با وجود بهانه کردن مبارزه با داعش نتوانست این مداخله را توجیه حقوقی و بین المللی کند. اما در یمن آمریکا و متحدان منطقه ای خود - تحت عنوان ائتلاف به رهبری عربستان - به بهانه حمایت از دولت فراری در یمن مداخله نظامی کردند شاید بتوانند به کشتار و آواره کردن میلیون‌ها غیر نظامی یمنی مشروعیت بخشند.
بر اساس قوانین بین المللی کشورهای خارجی می‌توانند به درخواست دولت‌ها یک کشور دیگر در آن کشور مداخله نظامی کنند.
ظاهرا نمایشنامه دولت خود خوانده خوان گوایدو هدفی جز مشروعیت بخشی به سناریو مداخله نظامی غیر مستقیم آمریکا در ونزوئلا ندارد.
بر این اساس اگر مردم آمریکا می‌خواهند مانع از مداخله نظامی دولتشان در ونزوئلا شوند ابتدا باید به مداخله غیر مستقیم در سوریه و یمن اعتراض کنند؛ تا درس عبرتی برای رهبران کاخ سفید شود.

-------------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی

نظر شما