شناسهٔ خبر: 31832202 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف خبرداد:

اجرای طرح «افق» در بقاع متبرکه شاخص کشور

زنجان-مدیرکل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف گفت:طرح «افق» در بقاع متبرکه شاخص کشور برای بهره‌گیری از ظرفیت موقوفات اجرایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، رضا معممی مقدم در همایش بزرگ «دست‌های مهربانی» یکشنبه از عوائد موقوفه قیدار نبی (ع) در شهر قیدار با اشاره به اینکه امروز پرچالش تر ین موضوع نظام در حوزه آسیب‌های اجتماعی است، اظهار کرد: امروز کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، دزدی و … جایگاه خوبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه رنکینگ طلاق در جامعه اجتماعی امروز وضعیت خوبی ندارد، افزود: حتی گاهاً خانواده‌های ایرانی دچار طلاق عاطفی شده‌اند.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف همچنین وضعیت اعتیاد در کشور را از نظر تعدد افراد معتاد نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: باید نسبت به حل این مشکلات تمهیداتی اندیشیده شود.

معممی مقدم افزود: طرح دست‌های مهربانی در راستای کمک به نیازمندان، امور معاش ایتام، خانواده‌های بی‌سرپرست و هزینه‌های دارالایتام موقوفات برای یکهزار نیازمند زنجانی اجرا می‌شود.

وی طرح دست‌های مهربانی در راستای کمک به نیازمندان، امور معاش ایتام، خانواده‌های بی‌سرپرست و هزینه‌های دارالایتام موقوفات، در کشور وجود دارد که عوائد آن صرف ایتام، خانواده‌های بی‌سرپرست، نیازمندان و محرومان می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف با اشاره به اینکه هزینه و درآمد بقاع متبرکه باید در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی بر اساس نیات واقفان پیش رود، تصریح کرد: این یک متد جدید است و راهبری جدید سازمان اوقاف نیز عملیاتی کردن همین موضوع بوده و ناظر به این موضوع است.

معممی مقدم از طراحی افق بقاع خبر داد و بیان کرد: در قالب این طرح بقاع متبرکه باید در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش تأثیرگذار داشته باشند.

پوشش ۴۰ هزار و ۱۲۸ دانش‌آموز در قالب مهر تحصیلی

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف افزود: طرح جامع افق که همان پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی و قرآنی است با جانمایی و واسپاری به تشکل‌های شاخص اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: تهیه پیوست‌های خدماتی، درمانی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و… جز ضرورت‌های فعالیت تشکل‌ها در بقاع است که در حال تدوین آن هستیم.

معممی مقدم با اشاره به اینکه اوقاف و امور خیریه بنا دارد که جنبه خیریه اوقاف را فعال کند، افزود: البته سازمان اوقاف هفت طرح ملی را نیز در حال اجرا دارد که طرح پیوند آسمانی، طرح زائران حرم رضوی در قالب، طرح مهر تندرستی، طرح زائران حرم حسینی، طرح دست‌های مهربانی، طرح بصیرت عاشورایی، طرح مهر تحصیلی را در حال اجرا دارد.

وی با بیان اینکه امسال در قالب طرح «مهر تحصیلی» محل یک هزار و ۸۵ موقوفه، با استفاده از عوائد ۴۴۷ موقوفه، ۴۰ هزار و ۱۲۸ دانش‌آموز را در ۲۹ استان پوشش قرار داده است، افزود: در این بخش استان تهران دارای بیشترین موقوفه و کهگیلویه و بویراحمد دارای کمترین موقوفه بود.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف همچنین گزارشی از شیوه اجرای طرح «پیوند آسمانی» نیز ارائه کرد و گفت: در این راستا ۶۲۵ موقوفه وجود دارد که ۱۴۴ مورد از این موقوفات مشمول درآمد هستند که از همین محل بیش از یک هزار و ۵۰۰ زوج زیرپوشش قرار داده شدند.

معممی مقدم ادامه داد: در این طرح نیز ۱۷ استان مجری طرح بودند که بیشترین موقوفات مربوط به استان تهران بوده و کمترین موقوفات نیز از استان ایلام گزارش شده است.

وی همچنین از وجود ۹۰۰ موقوفه در قالب طرح «زائران حسینی» خبر داد و بیان کرد: از این تعداد ۲۲۸ موقوفه مشمول طرح شدند و ۶۲۵ زائر نیز از ۳۱ استان به عتبات اعزام شدند.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف همچنین از وجود ۶۱۶ موقوفه در بحث اعزام زائران به مشهد مقدس خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۱۱ موقوفه مشمول طرح شده و در همین راستا ۷۲۰ نفر از ۲۹ استان به حرم مطهر رضوی اعزام شدند.

وی همچنین به اجرای طرح «مهر تندرستی» اشاره کرد و گفت: از یک هزار و ۷۱ موقوفه موجود در این بخش ۷۷۰ موقوفه که درآمد دارند مشمول این طرح شده و در همین راستا ۷۳ هزار و ۹۱۰ نفر مورد پوشش قرار داده شدند.

معممی مقدم افزود: همچنین در قالب طرح «دست‌های مهربانی» نیز با اعتبار ۱۹ میلیارد تومان ۲۶ هزار و ۶۶۵ نفر زیرپوشش قرار گرفتند.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف گفت: با این شرایط در راستای اجرای کارهای نیازمند تعاملات بیشتری با سایر ارگان‌ها انجام می‌شود، هرچند که در این زمینه با کمیته امداد و بهزیستی همراه هستیم.

نظر شما