شناسهٔ خبر: 31832107 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گزیده اخبار اقتصادی آخرین دوشنبه ۹۷

نگران ارز نباشید، بر بازار مسلط هستیم

71470

در حالی که تجربه گذشته ثابت کرده که قیمت ارز در بازار از مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تاثیر می پذیرد، اما رئیس کل بانک مرکزی معتقد است حواشی تصویب FATF بر بازار ارز تاثیری ندارد و بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بررسی اخبار روز جاری در حوزه اقتصادی نشان از آن دارد که عموم خوانندگان مطالبی در حوزه نظارت بانک مرکزی، آینده بازار مسکن، عدم رعایت قیمت مصوب مرغ، قطع و وصل سامانه ریجستری، افزایش حقوق کارمندان، شیوه پرداخت عوارض آزادراه‌ها، میزان تولید خودرو، شرایط عرضه گوشت دولتی و یخ زده و ارزش گذاری دلار را بیشتر مورد توجه قرار داده‌اند.

اقتصاد ایران به شدت متأثر از نوسانات نرخ ارز به ویژه دلار است که در این بین موضوعات سیاسی و اجتماعی که در سطح خاورمیانه و جهانی اگر موضوع خاصی رخ دهد، نرخ دلار نوسانات لحظه‌ای را تجربه می‌کند.

با این شرایط در چند روز گذشته اظهارات نسبت به تأثیر FATF بر قیمت ارز بیان شده بود که عبدالناصر همتی- رئیس کل بانک مرکزی - نسبت به این موضوع واکنش داشته و اعلام کرده است که بازار ارز حساسیت خود را نسبت به اظهار نظرهای مربوط به FATF تا حدود زیادی از دست داده است و مردم مطمئن باشند بازار ارز سیر تعادلی خود را طی می‌کند و بانک مرکزی بر بازار مسلط است.

این موارد در حالی مطرح می‌شود که در نرخ ارز در سال جاری نوسانات و رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده و جای سوال دارد که چه زمانی اقتصاد ایران می‌تواند سمت و سویی را انتخاب کند که ثبات نرخ ارز و ارزش پول ملی را طی سالیان دراز تجربه کند؟

بررسی‌ها از بازار ارز با توجه به شرایط روز نشان از آن دارد که در روزهای پایانی سال، قیمت ارز به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد. شعب ارزی بانک‌ها امروز (۲۷ اسفند) هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۵۱۸ تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته که ۱۲ هزار و ۶۱۵ تومان بود، حدود ۱۰۰ تومان کاهش قیمت دارد. قیمت خرید یورو نیز ۱۴ هزار و ۱۸۸ تومان است که نسبت به روز گذشته کاهش قیمت بیش از ۱۰۰ تومانی داشته است. همچنین امروز قیمت خرید هر پوند انگلیس در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۶۳۳ تومان اعلام شده است.

فروشندگان به دنبال گرانی

اقتصاد ایران در حال سپری کردن روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ است و با توجه به نوسانات نرخ ارز و تأثیر آن بر دیگر بازارها در یک سال اخیر شرایط عموم بازارها به سمت و سویی حرکت کرده که اکثر فروشندگان از ترس مردم سو استفاده می‌کنند و با اعلام این موضوع که اگر در سال جاری نخرید در سال آینده باید با قیمت گرانتری خرید کنید، محصولات خود را عرضه می‌کنند.

در حالی برخی فروشندگان از این حربه استفاده می‌کنند که پیش بینی رشد قیمت‌ها در سال آینده وجود دارد اما اگر این موضوع آنقدر جدی باشد پس چرا فروشندگان در بازارهای مختلف عرضه محصولات خود را متوقف نمی‌کنند و در روزهای پایانی سال به هر روشی متصل شده‌اند تا محصول خود را به فروش برسانند.

حال با این تفاسیر برخلاف تصور غالب که سعی دارد عنوان کند قیمت مسکن در ماه پایانی سال جهش قابل ملاحظه‌ای داشته و بر این اساس مالکان از پنج تا ۱۰ درصد قیمت‌های پیشنهادی را افزایش دادند، آمار و ارقام حاکی از آن است که رشد قابل ملاحظه‌ای در معاملات قطعی اتفاق نیفتاده است.

قیمت مصوب مرغ فراموش شد

در ماه‌های اخیر به واسطه رشد قابل توجه قیمت‌ها در بازارهای مختلف به ویژه اقلام خوراکی دولت بر آن شد تا عرضه دولتی در دو بازار گوشت و مرغ را در دستور کار خود قرار دهد که برای مرغ حتی نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را اعلام کردند اما قیمت مرغ در روز جاری حتی به نرخ ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و مسئولین تاکید بسزایی بر قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی دارند که تا به امروز مرغ به این قیمت در بازار داد و ستد نشده است.

سامانه ریجستری قطع نشده است

در ماه‌های اخیر برای جلوگیری از قاچاق و عرضه تلفن همراه بدون خدمات پس از فروش مناسب سامانه ریجستری برای چندمین بار در بازار تلفن همراه ظهور کرد که در چند روز گذشته به بهانه‌های مختلفی قطع شده است و در سوی دیگر بازار، برخی از فروشندگان خرد برای افزایش قیمت و پوشش عدم تأمین به موقع نیاز مشتریان قطع سامانه ریجستری را بهانه می‌کنند. در این رابطه حمیدرضا دهقانی- سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز - هیچ یک از سامانه‌های رجیستری موبایل قطع نشده اما به دلیل بالا بودن درخواست‌ها، پس از اقدام متقاضی برای رجیستر کردن تلفن همراه، درخواست او در صف انتظار قرار می‌گیرد و این تصور به وجود می‌آید که سامانه رجیستری قطع شده است.

بسته حمایتی دولت فراموش شد

نوسانات ارزی در سال جاری منجر به آن شد تا قدرت خرید عموم مردم کاهش یابد که دولت برای کمک رسانی و حمایت از کارمندان بسته‌های حمایتی را تهیه و تدوین کند که بررسی‌ها نشان از آن دارد ظاهراً دولت به یک مرحله واریز ناقص ۲۰۰ هزار تومانی بسنده کرده که منابع صرف شده برای آن در مقابل رقم هنگفت ایجاد شده از محل گرانی ارز ناچیز است.

عوارض آزادراه چگونه پرداخت می‌شود؟

روز گذشته اعلام شد که چهار آزادراه در کشور از بامداد ۲۸ اسفندماه شیوه پرداخت عوارض در آنها تغییر خواهد کرد، حال طبق پیگیری‌های به عمل آمده برای پرداخت عوارض آزادراه‌های تهران-ساوه، قزوین-زنجان، تهران-قزوین و تهران-قم می‌توان از طریق اپلیکیشن‌ های تاپ، کیپاد، اوتول یار، سایت nspay.ir و بانک پارسیان و دستگاه‌های پوز پاسارگاد محدوده آزادراه‌ها اقدام کرد.

تولید خودرو رشد کرد!

در سال جاری با توجه به اعمال تحریم‌ها صنعت خودروسازی کشور بیشترین ضربه را دریافت کرد و حجم قابل توجهی از شرکای تجاری در بعد تولید، مونتاژ و فروش از ایران رفتند و تنها برخی از شرکت‌های چینی که آنچنان بازار و منفعتی در اروپا و آمریکا ندارند در ایران ماندند.

در همین زمینه افت تولید در صنعت خودروسازی رخ داد که رفته رفته کاهش عرضه خودرو به وجود آمد و دولت مدعی شد افزایش قیمت خودرو به دلیل کاهش عرضه بوده است و خودروسازان را مجبور به انجام فروش و پیش فروش فوری خودرو کردند تا قیمت در بازار کاهش یابد اما این موضوع تا به امروز آنچنان رخ نداده است، با این شرایط رضا رحمانی- وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد تولید خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ به میزان ۴۰۰۰ دستگاه در روز خبر داده است.

صف گوشت جمع نشده، صف مرغ هم آمد!

در ماه‌های اخیر و در پی نوسانات نرخ ارز، قیمت اقلام خوراکی به ویژه گوشت مرغ و گوشت قرمز رشد قابل توجهی یافته که دولت در راستای مقابله با افزایش قیمت‌ها، افزایش عرضه گوشت یخ زده و تنظیم بازاری را در دستور کار خود قرار داده است.

متقاضیان گوشت یخ زده و دولتی برای دریافت گوشت در صف‌های طولانی به انتظار می‌ایستادند که الزاماً به معنی دریافت گوشت در همه موارد هم نبود. در روزهای گذشته عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از جزئیات شیوه جدید توزیع گوشت خبر داد و به ایسنا گفت: صف‌های عرضه گوشت یخ زده و دولتی جمع خواهد شد و دیگر کارت ملی جایگاهی در توزیع گوشت ندارد. اما با این تفاسیر همچنان در برخی از نقاط شهر صف گوشت دیده می‌شود و نکته قابل تامل‌تر آنکه این روزها صف‌های مرغ به نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی هم شکل گرفته است.

گذری بر اقتصاد در سال ۱۳۹۷

ایسنا در هفته پایانی سال در گزارش‌های جامعی اتفاقات مهم حوزه‌های مختلف اقتصادی که طی سال جاری رخ داده را مورد بررسی قرار داده که در روز جاری می‌توان به گزارش‌های سالی که با تورم آمد و با رکود تورمی رفت، آرامش بعد از طوفان! مهم‌ترین وقایع آب و برق در سال ۹۷ و مهم‌ترین وقایع حوزه حمل و نقل در سال ۹۷ اشاره کرد.

انتهای پیام

نظر شما