شناسهٔ خبر: 31831643 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در دیدار مدیرعامل خبرگزاری فارس

داودزی: دولت افغانستان از مذاکرات ایران و طالبان رضایت دارد

داودزی در دیدار مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: برای دولت افغانستان خوشایند است که کشورهای همسایه مخصوصا ایران با طالبان مراوده و مذاکره دارند و از آن قدردانی می‌کنیم چراکه زمینه مصالحه با طالبان را برای دولت افغانستان افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «محمد عمر داوودزی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور و رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان، صبح امروز دوشنبه (27 حوت) با حضور در خبرگزاری فارس با مدیرعامل و خبرنگاران این رسانه ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور صلح بوده و سابقه سفیرکبیری این کشور در ایران را نیز داشته است. 

داودزی در دیدار با «پیام تیرانداز» مدیرعامل خبرگزاری فارس، این رسانه برتر ایرانی را در انعکاس اخبار افغانستان یکه‌تاز خواند و گفت: ایران تنها کشوری است که وقتی مقامات افغانستان یا مردم آن به آنجا می‌روند نیازی به مترجم ندارند و این خود نشان‌دهنده آن است که زبان و فرهنگ یکدیگر را کاملا درک می‌کنند.

رسانه‌های ایرانی از پختگی لازم در میان رسانه‌های منطقه برخوردار هستند

داودزی خاطرنشان کرد: مشکلات جنگ با همکاری کشورهای منطقه از جمله ایران قابل حل‌وفصل است و حتی مشکلات مربوط به تحریم‌ها را نیز می‌توان با هم‌فکری برطرف کرد و از چالش آن عبور کرد.

وی با اشاره به بارش‌های فراوان و بی‌سابقه در افغانستان نیز گفت: به امید خدا مشکلات مربوط به آب نیز برطرف خواهد شد.

داودزی ادامه داد: امسال را در شورای عالی صلح افغانستان، سال صلح اعلام کردیم و امیدواریم با توجه به نزولات آسمانی فراوانی این برکات شامل حال مردم افغانستان شود.

وی در ادامه گفت: رسانه‌های ایرانی در مقایسه با سایر رسانه‌های منطقه از پختگی خاص و بهتری برخوردار هستند و مسائل را به‌خوبی دنبال و منعکس می‌کنند. من امیدوارم که رسانه‌های افغانستان نیز روزی به این امتیازات دست یابند.

خبرگزاری فارس جایگاه خوبی میان مهاجرین افغانستانی دارد

نماینده ویژه اشرف غنی در امور صلح افزود: امیدوارم همان‌گونه که خبرگزاری فارس در میان مهاجرین جایگاه خود را پیدا کرده است، در افغانستان نیز به همین جایگاه دست پیدا کند و به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد.

وی تصریح کرد: مهاجرین افغاستانی در ایران و پاکستان سرمایه افغانستان برای آینده این کشور هستند و اثرات این سرمایه‌ها را در داخل افغانستان مشاهده کردیم. چراکه مهاجرین با علم‌اندوزی و فراگیری مهارت در ایران و پاکستان زمانی که به افغانستان باز می‌گردند این مهارت‌ها را در کشورشان به‌کار می‌اندازند و بیشترین اساتید دانشگاه‌های افغانستان از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران هستند و بسیاری از خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی افغانستان تحصیل‌کرده ایران هستند.

داودزی خاطرنشان کرد: سال آینده تغییرات خاصی در افغانستان در سطوح مختلف بین‌المللی تغییر خواهد کرد و امروزه دیگر فرهنگ جنگ حاکم نیست. در صورتیکه در گذشته حرفی از صلح در میان نبود و تنها جنگ حرف اول را می‌زد.

وی تاکید کرد: صلح باید به‌گونه‌ای در افغانستان رقم بخورد که به‌نفع افغانستان و منطقه و جهان باشد و باید از هرگونه عجله‌ای در آن پرهیز کرد و این یک نگرانی کلی برای ماست اما اهتمام طالبان برای رسیدن به صلح را به فال نیک می‌گیریم.

وجود رقابت میان کشورهای منطقه برای ایجاد صلح در افغانستان

نماینده اشرف غنی خاطرنشان کرد: در منطقه نیز فرهنگ صلح حاکم شده است و رقابتی بین کشورهای منطقه بر سر ایجاد صلح در افغانستان وجود دارد. این رقابت میان قطر، امارات و عربستان سعودی و آمریکا و روسیه و ایران و پاکستان نیز وجود دارد. اما چیزی کهدر این مهم مهم است هماهنگی کامل این رقابت‌هاست.

وی افزود: دولت افغانستان وظیفه دارد تا این هماهنگی را ایجاد کند و امروزه در صدر رسانه‌های دنیا و افغانستان صلح و شورای عالی صلح است و این نشان‌دهنده آن است که فرهنگ صلح‌خواهی در افغانستان وجود دارد.

رضایت دولت افغانستان از مذاکره ایران با طالبان

داودزی تاکید کرد: برای دولت افغانستان خوشایند است که کشورهای همسایه مخصوصا جمهوری اسلامی ایران با طالبان مراوده و مذاکره دارند و از آن قدردانی می‌کنیم چراکه این زمینه مصالحه با طالبان را برای دولت افغانستان افزایش می‌دهد اما این ارتباطات باید کاملا هماهنگ و همفکری باشد.

وی گفت: به عقیده من این مذاکرات بسیار ضروری است و باید رد هماهنگی کامل با دولت افغانستان باشد.

یکه‌تازی خبرگزاری فارس در انعکاس اخبار مهاجرین و افغانستان

نصیراحمد نور، سفیر افغانستان در ایران نیز در این دیدار، با اشاره به پیشتازی خبرگزاری فارس، در انعکاس اخبار افغانستان از همکاران این مجموعه تشکر کرد و گفت: فارس در میان رسانه‌های ایرانی پیشتاز است و همواره پشتیبان مهاجرین افغانستانی بوده است.

وی افزود: خبرگزاری فارس، اخبار افغانستان و مهاجرین افغانستانی را رصد و آنها بازتاب می‌دهد و همیشه مشکلات مهاجرین برای این رسانه ایرانی در اولویت قرار داشته است و در این امر پیش‌قدم بوده است.

حل مشکلات مهاجرین افغانستانی اولویت خبرگزاری فارس

«پیام تیرانداز» مدیرعامل خبرگزاری فارس، نیز در این دیدار با اشاره به حضور بیش از 2 میلیون مهاجر افغانستانی در ایران گفت: خبرگزاری فارس، برای خود واجب می‌داند تا از حقوق این عزیزان که سال‌ها مهمان جمهوری اسلامی ایران هستند، دفاع کند و با راه‌اندازی سامانه «فارس من» تلاش می‌کند تا مشکلات مهاجرین را از طریق مراجع قانونی برطرف نماید.

وی افزود: مردم ایران و افغانستان به‌دلیل وجود اشتراکات و شباهت‌های فراوان توجهی به مرزهای جغرافیایی ندارند اما در این میان افرادی وجود دارند که می‌خواهند این رابطه خوب و نزدیک وجود نداشته باشد اما پیوندها بسیار عمیق‌تر از تصور آنان است و باید برای بهبود این روابط بیشتر تلاش کرد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس خاطرنشان کرد: امروزه رسانه‌های تصاویری واقعیات را منعکس نمی‌کنند و باید کمک کرد تا حقایق به مردم نشان داده شود و ترس و تصویری که از رسانه‌ها در افغانستان دیده می‌شود، واقعیت ندارد.

جای خالی شخصیت‌های فرهنگی افغانستان در رسانه‌های ایرانی

تیرانداز ادامه داد: امروزه جای افراد فرهنگی و برجسته افغانستانی در رسانه‌های ایران بسیار خالی است و این افراد نمایندگان افغانستان در ایران هستند و باید این تصویر را به جهان مخابره کنیم.

وی با اشاره به اینکه خبرگزاری فارس، پربیننده‌ترین خبرگزاری ایران است، گفت: همکاران ما علاقه زیادی به تقویت روابط دوکشور ایران و افغانستان دارند و در تلاش هستند تا اقدامات بسیار خوبی در سال‌های آینده در پی این تقویت رابطه اتفاق بیفتد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار داشت: در سال‌های آینده بخش قابل توجهی از فعالیت‌های سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مربوط به رفع مشکلات مهاجرین افغانستانی در ایران خواهد بود و سعی داریم تا سهولت‌هایی در این رابطه صورت گیرد.

وی افزود: خبرگزاری فارس، اخیرا رایزنی‌هایی را با وزارت امور خارجه ایران داشته است و قرار است تا به مشکلات مهاجرین افغانستانی به‌طور ویژه پرداخته شود.

تیرانداز ادامه داد: اولین حامی مهاجرین افغانستانی در ایران مقام معظم رهبری هستند و سایر مسئولان جمهوری اسلامی ایران نیز همواره برای حمایت از مهاجرین اهتمام خاصی داشته‌اند.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های دوکشور فرهنگ است و فرهنگ افغانستان نیز مورد تهاجم قرار گرفته است و باید از این فرهنگ غنی پاسداری و حفاظت کرد و در این زمینه نیز خبرگزاری فارس، آماده همکاری با افغانستان است.

انتهای پیام/ ر

نظر شما