شناسهٔ خبر: 31831292 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

خوش رقصی انتخاباتی «بی‌بی» برای صهیونیست ها

خبرگزاری ایرنا

بی بی یا همان نتانیاهو در تقلای حفظ قدرت می کوشد تا از جیب اسرائیل برای پیروزی در انتخابات هزینه کند. این اقدام همراه با جلب رضایت تندروترین طیف های صهیونیستی صورت می گیرد.

صاحب‌خبر -
چهار هفته تا برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی رژیم صهیونیستی زمان باقی مانده، ولی رقابت‌های انتخاباتی مدت‌ها است بر ابعاد مختلف سیاست‌های داخلی و خارجی تل آویو سایه انداخته است.

اتهام زنی اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به «بنی گانتز» رقیب انتخاباتی او مبنی بر هک شدن تلفن همراهش از سوی ایران، از نظر کارشناسان در چارچوب رفتار‌ها و رقابت‌های انتخاباتی قابل تفسیر است.

تلاش برای حفظ کرسی صدارت در تل آویو، مهمترین انگیزه نتانیاهو برای جهت دهی به کنش‌های سیاسی او را شکل داده و می‌دهد و این بارهم در راستای هماوردی با مهمترین رقبای سیاسی به شکلی آشکار به چشم می‌خورد.

صف بندی برای قدرت در سرزمین اشغالی

نتانیاهو رهبر حزب راستگرای «لیکود» که از سال ۲۰۰۹ تاکنون سمت نخست وزیری رژیم صهیونیستی را در دست دارد، یک بار دیگر دورخیز کرده تا این جایگاه را برای سومین دوره پیاپی از آن خود کند، ولی در این مسیر با چالش‌هایی مواجه است؛ چالش‌هایی که برای غلبه بر آن‌ها حتی از منافع تل آویو هم هزینه می‌کند.

نخست وزیر که در اواخرآذرماه به خاطر استعفای چند تن از وزرای کابینه از جمله «آویگدور لیبرمن» مهمترین همپیمانش و مواجه شدن با اتهامات فساد مالی، با موقعیت بسیار شکننده‌ای مواجه شده بود، در تکاپو برای حفظ قدرت، ناگزیر به برگزاری انتخابات زودهنگام در فروردین ماه سال آتی رضایت داد.

این انتخابات، اما با دوره‌های گذشته که نتانیاهو نامزد بی رقیب عرصه سیاست سرزمین اشغالی بود، تفاوت‌های قابل توجهی دارد. این بار ائتلاف «آبی- سفید» به قوی‌ترین رقیب نتانیاهو در ۱۰ سال گذشته بدل شده و می‌تواند قدرت طلبی او را به چالش بکشد.

ماه گذشته بود که «یائیر لاپید» رهبر حزب «آینده‌ای هست» در ائتلاف با حزب «اقتدار اسراییل» به رهبر بنی گانتز، ائتلاف آبی- سفید را تشکیل داد. قدرت قابل توجه این ائتلاف در هماوردی انتخاباتی با لیکود، یک ماهی می‌شود نتانیاهو را به تقلا برای تضعیف این جریان واداشته است.

نقاط ضعف «بی بی» به ویژه در خصوص اتهامات مالی و نحوه مواجهه با مساله فلسطینی‌ها که در سرزمین اشغالی منتقدان بسیاری دارد، نخست وزیر را نزد رای دهندگان به گزینه‌ای خالی از برگ برنده مبدل ساخته و همین وضعیت وی را به تلاش برای تضعیف رقیبان اصلی واداشته است.

خرج نتانیاهو از جیب اسرائیل

شامگاه پنجشنبه ۲۳ اسفند بود که تل آویو ادعا کرد تلفن همراه گانتز رییس پیشین ستاد ارتش رژیم صهیونیستی از سوی ایران هدف رسوخ اطلاعاتی قرار گرفته است.

بر اساس نظرسنجی‌های رسانه‌های اسرائیلی، بنی گانتز، مهمترین رقیب نتانیاهو در انتخابات پیش رو است. از دید کارشناسان رسانه‌ای شدن ادعای هک شدن تلفن همراه گانتز، می‌تواند فضای انتخاباتی را به نفع نتانیاهو تغییر دهد. این در حالی است که به گفته گانتز اطلاعات مهمی در تلفن همراه او نبوده است که ایران بخواهد آن را هک کند.

در عین حال خبر‌هایی از بازی گردانی نتانیاهو در طرح و رسانه‌ای کردن این اتهامات به منظور تغییر فضای سیاسی به نفع خود منشر شده است.

«موشه یعلون» معاون بنی گانتز در گفتگو با رسانه‌ها بخش‌هایی از ابعاد این صحنه گردانی را روشن کرده است. او روز جمعه در گفتگو با رسانه ها، ادعای هک شدن تلفن همراه گانتز را رد کرد و مدعی شد: ایرانی‌ها افرادی نیستند که رقبای نتانیاهو را هدف قرار دهند.

او به صورت سربسته بیان داشت: یک نفر سیستم سیاسی را به انجماد کشانده و تمامی ارزش‌ها را برای حفظ برتری سیاسی قربانی می‌کند. من هم نهاد‌های امنیتی و هم دنیای این نخست وزیر را می‌شناسم؛ شاباک (سازمان امنیت داخلی) عامل درز این خبر به رسانه‌ها نبوده است.

این نخستین بار نیست که نتانیاهو با اتهام هزینه کردن از منافع رژیم صهیونیستی در راستای قدرت طلبی خود مواجه شده است. چندی پیش و در کنفرانس پرطمطراق، ولی بی حاصل ورشو بود که نتانیاهو برای مصارف داخلی و انتخاباتی خود، در مورد ابعاد روابط تل آویو با پایتخت‌های عربی مصاحبه کرد و با انتشار تصاویری از دیدار‌های محرمانه خود با وزرای امور خارجه کشور‌های عربستان، امارات و بحرین با محوریت «مواجهه با ایران» خود را در معرض شدیدترین انتقادات داخلی و منطقه‌ای قرار داد.

منتقدان داخلی نتانیاهو، این مصاحبه و انتشار این ویدئو را بر خلاف منافع رژیم صهیونیستی در حوزه «گسترش ارتباط با کشور‌های عربی» ارزیابی کردند. منتقدان با این استدلال که پیشتر هم ارتباطاتی غیررسمی میان تل آویو با برخی پایتخت‌های عربی به صورت محرمانه برقرار بوده است، ولی در راستای منافع تل آویو هرگز این ارتباطات علنی نشده است، اقدام بی بی را در راستای جلب رضایت نمایندگان تندروی کنیسه و گروه‌های راستگرای افراطی تفسیر کردند.

رقبای نتانیاهو بار‌ها نخست وزیر را به استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی از سیاست‌های خاورمیانه‌ای تل آویو متهم کرده اند؛ گویی نتانیاهو منافع رژیم صهیونیستی را فدای قدرت طلبی و تحکیم موقعیت خود به ویژه نزد گروه‌های تندروی سیاسی کرده است.

به نظر می‌رسد مساله افشای هک شدن تلفن همراه مهمترین رقیب انتخاباتی بی بی هم فارغ از اینکه واقعیت داشته باشد یا نه، در راستای اهداف انتخاباتی و داخلی شخص نتانیاهو صورت گرفته باشد.

مساله جالب توجه اینکه مساله هک شدن تلفن همراه بنی گانتز به مهمترین دشمن رژیم صهیونیستی نسبت داده شده تا مورد بیشترین بهره برداری سیاسی قرار گیرد.

مساله مهم، قابل توجه و البته مغفول در هیاهوی سیاسی تل آویو آن است که از نگاه جمهوری اسلامی ایران، کابینه چپ یا راست و دولت نتانیاهو یا بنی گانتز برای تهران، تفاوتی با یکدیگر ندارند و همه جعلی، اشغالگر و نامشروع محسوب می‌شوند.

نظر شما