شناسهٔ خبر: 31830890 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ریزش کوه و احتمال توقف حرکت قطار در راه آهن شمال

ساری- ایرنا- مدیرکل راه آهن شمال گفت که به دلیل ریزش کوه و خطر رانش زمین ناشی از سیلاب و طغیان رودخانه ها احتمال اینکه حرکت قطارها در مسیرهای گرگان به تهران متوقف شود، وجود دارد.

صاحب‌خبر -

یوسف گران پاشا بعدازظهر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در حال حاضر به دلیل تداوم بارندگی و سیلاب، مسیرهای ریلی بین ایستگاه‌های نکا تا سوادکوه در معرض ریزش کوه و افتادن درختان روی خط قرار دارد.
وی با بیان اینکه خط بانان و ماموران راه آهن شمال همچنان در مسیر مشغول تمیز کردن خط هستند، ادامه داد: اگرچه تاکنون حرکت قطارها طبق زمان بندی برای جابجایی مسافران و بار طی دیروز و امروز انجام شد، اما احتمال اینکه حرکت قطار ساعت9امشب گرگان به تهران کنسل شود، زیاد است.
وی بیان داشت: در حال حاضر خط راه آهن شمال بین نکا تا بهشهر به علت خطر سیلاب، پل سفید تا زیرآب، رانش، ریزش کوه و سقوط درخت و بارش برف در محور کوهستانی گدوک و دوگل دچار مشکل شده است.
حوزه استحفاظی راه آهن شمال از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار آغاز می شود و در مسیر 382 کیلومتری تا پایان در ایستگاه گرگان دارای 27 ایستگاه بزرگ و کوچک است.
این مسیر ریلی به لحاظ شرایط اقلیمی به دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تقسیم می شود و در عین حال در داخل استان مازندران دارای یک خط انشعابی 21 کیلومتری در بندر امیرآباد است که خود شامل 91 کیلومتر خطوط فرعی است.
بلندترین نقطه راه آهن شمال با 2 هزار و 112 متر ارتفاع از دریا در گردنه گدوک واقع است که با شیب 18 درصدی یکی از شاهکارهای مهندسی قرن محسوب می شود.
‌این خط از گرگان تا شیرگاه به طول 187 کیلومتر از کنار جلگه های سرسبز عبور می کند و سپس به طول 113 کیلومتر با عبور از مناطق جنگلی و کوهستانی، وارد گردنه گدوک و فیروزکوه می شود و در نهایت با طی مسیر 81 کیلومتری از جلگه جنوبی فیروزکوه وارد شهرستان گرمسار در استان سمنان می شود.
شدت بارندگی دیروز و امروز و طغیان رودخانه تجن سبب شد تا پارک ملل شهر ساری واقع درحاشیه این رودخانه نیز به صورت کامل زیر آب برود و تردد رفت و برگشت روی پل تجن ساری مسدود شد. شهر کیاکلا و 9 روستا بخش مرکزی شهرستان سیمرغ نیز دچار آبگرفتگی شدید شد و به دلیل طغیان رودخانه نکا رود کارکنان بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان نکا نیز نتوانستند به محل کار خود برسند.
از شب گذشته علاوه بر کاهش محسوس دمای هوا که در بعضی مناطق تا 12 درجه گزارش شده ، بارش باران در مناطق جلگه ای و بارش برف در ارتفاعات همچنان در حال باریدن است.
پیش بینی هواشناسی مازندران نشان می دهد که بارش باران در مناطق جلگه ای و بارش برف در ارتفاعات به همراه وزش باد تا صبح روز چهارشنبه به صورت پراکنده در استان ادامه دارد.
6990/1899

نظر شما