شناسهٔ خبر: 31830714 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در نشست خبری کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا

افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت مترو و اتوبوس

عضو کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از افزایش ۲۵ درصدی بلیت مترو و اتوبوس برای سال آینده خبر داد

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمد علیخانی در نشست خبری کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران درباره کرایه اتوبوس و مترو در سال آینده گفت: پیشنهاد شهرداری این بود که قیمت‌گذاری بر اساس نرخ تورم صورت گیرد، اما از دید ما این غلط است چون در این صورت باید هر چند وقت یک بار قیمت‌ها را بر اساس نرخ تورم تغییر دهیم. دیدگاه ما این است که باید قیمت‌ها به میزان درصدی ثابت افزایش داده شود و اکنون برای بلیت مترو و اتوبوس ۲۵ درصد افزایش در نظر گرفته‌ایم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: خط متروی کرج به تهران واقعاً زیان‌ده است؛ چون شهرداری کرج و دولت سهم خود را نمی‌پردازند؛ خط پنج بین تهران و کرج مشترک است پیشنهاد مشخص ما این بود که این خط را تقسیم کنیم و در هر ۲۰ کیلومتر نرخی بگذاریم؛ یعنی تا وردآورد نرخی باشد و از وردآورد تا تهران نرخی دیگر.
علیخانی در خصوص عوارض زوج و فرد که امسال از مردم دریافت شده است، گفت: ابتدا نمی‌دانستیم و بعداً متوجه شدیم که شهرداری این عوارض را دریافت می‌کند بعد هم اعلام کردیم که این کار غیرقانونی است. معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری نامه‌ای به شورا نوشت که آقای هاشمی به کمیسیون حمل و نقل ارجاع داد و ما هم پاسخ خود را اعلام کردیم. آقای پورسیدآقایی اعلام کرد که من استفسار کرده‌ام و پاسخم را باید شورا بدهد و این در حالی است که فقط شهردار می‌تواند استفسار کند.
وی افزود: در این زمینه در شورای شهر اختلاف‌نظر وجود دارد برخی حق را به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری می‌دهند و برخی حق را به کمیسیون حمل و نقل شورا می‌دهند. اگر همه یک نظر بودند این اتفاق نمی‌افتاد و نظر عمومی شورا اعلام می‌شد. معاونت حمل و نقل و ترافیک از اختلاف نظر موجود استفاده کرده و تا این لحظه به کار خود ادامه داده است، اگر شهرداری این موضوع را حل نکند خود من شکایت می‌کنم.
علیخانی در بخش بعدی سخنان خود گفت: در تهران ۵۵۰ کیلومتر بزرگراه داریم که قرار است در سال ۹۸ همه بزرگراه‌ها رصد شود تا معلوم کنیم کدام قسمت‌ها باید مرمت شود.
وی افزود: با اشرافی که اعضای کمیسیون حمل و نقل شورا و به خصوص آقای هاشمی در این زمینه دارند از زمان آغاز به کار شورای پنجم پیگیری‌های خود را برای اجرای تعهدات در این زمینه آغاز کردیم و در مواردی مثل قانون صرفه‌جویی مصرف سوخت و مصوبه شورای اقتصاد، در سال ۹۵ پیگیری‌های خوبی شد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۵ کمک به خرید واگن برای مترو بود. آقای هاشمی هم پیگیری کرد و مصوبه‌ای را که از گذشته مغفول مانده بود، به عقد قرارداد برای خرید ۶۳۰ واگن رساند. البته این موضوع زمان‌بر است و در کمتر از ۲۰ ماه امکان تحویل واگن وجود ندارد. اگر
این کار از سال ۹۵ اغاز می‌شد امروز این واگن‌ها تحویل داده می شد.
علیخانی افزود: یکی دیگر از اقدامات در خصوص قانون صرفه‌جویی مصرف سوخت بود؛ هفت شهرداری کلانشهر ایران از جمله تهران با وزارت نفت تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که برمنبای آن از محل صرفه‌جویی سوخت، هم واگن‌های مترو و هم اتوبوس به شهرداری داده شود.
وی با اشاره به بودجه سال ۹۸ هم گفت: در بحث شرکت واحد اتوبوسرانی ۷۰ میلیارد تومان بودجه نسبت به سال قبل اضافه شد و نخستین بار قرار شد ۴۹۰ میلیارد تومان از منابع غیرنقد به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اختصاص یابد و قرار است تمام یا اکثر پروژه‌های نیمه تمام در سال ۹۸ تکمیل شود.
وی درباره اختلاف نظر میان شورا و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: به طور قطع اگر هماهنگی میان شورا و این معاونت وجود داشته باشد، کارها بهتر پیش می‌رود و قبل از رسانه‌ای شدن مسائل باید این هماهنگی صورت بگیرد؛ گاهی این ناهماهنگی‌ها سر موضوعات کوچک است. برخی نمی‌خواهند جایگاه نظارتی شورا را بپذیرند و فکر می‌کنند تصمیمات خودشان درست‌تر است. شاید هم تصمیمات این افراد درست باشد، اما در تصمیمات جمعی درصد اشتباه کم‌تر است. یکی از موضوعاتی که در آن ناهماهنگی وجود دارد مربوط به رانندگان مینی‌بوس‌هاست که شاهد تجمع آنها روبروی شورا هم بودیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در مصوبه سال ۹۷، شهرداری در لایحه خود در خصوص تخفیف‌ها فراموش کرده است نام رانندگان مینی‌بوس را هم بیاورد. خیلی راحت می‌شد با یک لایحه این نقیصه اصلاح شود و برای رانندگان مینی‌بوس نیز تخفیف ۷۰ درصدی لحاظ شود؛ پس از تجمع این افراد از شهرداری خواستم تا آنان را نیز مشمول تخفیف ۷۰ درصدی کند، اما هنوز شاهد ایجاد هماهنگی از سوی شهرداری نیستیم.
وی در انتقاد به روند رسیدگی به تذکرات شورا بیان کرد: زمانی که ما تذکری به یک مدیر می‌دهیم شهردار تذکر مربوطه را برای آن مدیر می‌فرستد و مدیر پاسخ می‌دهد که کارش درست بوده است، شهردار عین همان پاسخ را برای ما ارسال می‌کند، اما این رسیدگی نیست که از آقای هاشمی می‌خواهم این موضوع را پیگیری کنند. شهردار باید تذکرات را به دستگاه مستقل مثل بازرسی شهرداری بفرستد و تذکرات نباید برای خود فرد تذکرگیرنده فرستاده شود.
 
 »»   افتتاح ­ ۳۲ پروژه عمرانی شهری تهران در سال ۹۸ 
 
افتتاح ­ ۳۲ پروژه عمرانی شهری تهران در سال ۹۸افشین حبیب‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، درباره نحوه رسیدگی به تذکرات اعضای شورای شهر به شهردار تهران گفت: در معاونت نظارت شورا در حال تهیه طرحی هستیم تا آیین نامه‌ای برای نحوه رسیدگی به تذکرات اعضا مشخص و در مسیر صحیحی قرار گیرد. همانطور که آقای علیخانی گفت: در حال حاضر رسیدگی به تذکرات اعضا اینگونه است که شهردار، تذکر را به معاون مربوطه ارسال و پاسخ آن‌ها را به اعضای شورا ارسال می‌کند، در حالی که این تذکرات باید به مرجع بالاتری برای رسیدگی ارسال شود.
رئیس کمیته نظارت شورای شهر ادامه داد: طرح سوال از شهردار تابو شده است که امیدوارم در سال آینده این تابو برداشته شده و در صورتی که تذکرات اعضا به نتیجه نرسد، در صحن سوال از شهردار صورت گیرد.
نائب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر رهاشدن برخی کارگاه‌های عمرانی در سطح شهر و جمع‌آوری نشدن برخی از این کارگاه‌ها حتی پس از افتتاح پروژه، اظهار کرد: گاهی اوقات در جریان اجرا، پروژه برای مدتی متوقف می‌شود که نمی‌توان آن کارگاه‌ها را جمع‌آوری کرد. اما چنانچه پروژه‌ای افتتاح شده، اما هنوز کارگاه عمرانی آن جمع نشده باشد، شاید بخاطر اختلاف مالی میان پیمانکار و کارفرما باشد تا تسویه حساب به صورت کامل انجام شود. البته شهردار تهران چندی پیش دستور جمع آوری کارگاه‌های عمرانی که پروژه آن‌ها به اتمام رسیده را صادر و کار در حال انجام است.
وی درباره بودجه عمرانی شهرداری در سال ۹۸ نیز گفت: بودجه عمرانی شهرداری سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۶۰ درصد افزایش داشته که جا دارد از تمامی همکارانم در شورای شهر که کمک کردند حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به ردیف‌های معاونت عمرانی اضافه شود، تشکر کنم.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران ادامه داد: امسال ۲۰ پروژه مهم عمرانی در شهر تهران به افتتاح رسید که برای نمونه به احداث پل دسترسی غیر همسطح امام علی (ع) به ارتش، کانال سرخه حصار حدفاصل میدان بسیج تا پل دولت‌آباد، احداث تونل آرش -اسفندیار، دور برگردان غیرهمسطح بزرگراه شهید مدرس، ادامه شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی، دوربرگردان جنوب به جنوب یادگار امام (ره) و دوربرگردان ثامن اشاره کرد.
حبیب‌زاده افزود: برای سال ۹۸ نیز اتمام و بهره‌برداری از ۳۲ پروژه مهم عمرانی شهر تهران پیش بینی شده که ۱۳ مورد از آن‌ها مربوط به سازمان مهندسی و عمران است و از جمله آن‌ها احداث بزرگراه دولت آباد، بزرگراه بروجردی، احداث تقاطع غیر همسطح بزرگراه چمران -جلال آل احمد، احداث تقاطع غیرهمسطح آزادی-استاد معین، احداث پارکینگ طبقاتی شهید آزیده، بهسازی بزرگراه آزادگان، کندروی بزرگراه شهید نواب و احداث دسترسی آزادراه آزادگان به شهید دستواره است.
رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا شورای اسلامی شهر تهران می‌تواند پروانه ساخت برج‌هایی را که در دوره گذشته صادر شده است، دوباره بررسی و در صورت تخلف، مجوز را باطل و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری کند، گفت: مواردی که خارج از چارچوب طرح تفصیلی بوده و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و هم مواردی که با شهرداری مناطق و برخلاف طرح تفصیلی توافق کرده‌اند، غیرقانونی بوده و از شهروندان نیز خواسته‌ایم این موارد را برای پیگیری گزارش کنند. البته همکارانم در معاونت نظارت شورا نیز به طور مستمر در حال بررسی این موارد هستند و گزارش تخلفات صورت گرفته را به بازرسی شهرداری ارایه کرده اند.
وی تصریح کرد: البته شورای شهر اجازه ابطال پروانه‌های صادره را به خاطر حق مکتسبه مالکان آن‌ها ندارد.
حبیب‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اسکن معابر نیز اظهار کرد: برای اسکن معابر دستگاه‌های خوبی در اختیار داریم که ثابت است، اما چندی پیش با استفاده از دستگاه اسکن متحرک معابر شهر اسکن شدند و اکنون معابری را که از آن‌ها احساس خطر می‌کنیم، شهرداری تحت کنترل دارد و با استفاده از دستگاه ثابت حفره‌ها را پایش می‌کند.
رییس کمیته عمران شورای شهر تهران ادامه داد: با دستگاه اسکن متحرک که به کشور وارد شده بود، حفره‌های زیر زمینی شناسایی و به سه دسته حفره‌های خطر آفرین، حفره‌های با خطر متوسط و با خطر کمتر تقسیم شدند که خود شهرداری نسبت به حفره‌های پرخطر اقدام به حفر و پرکردن آن‌ها کرد.
رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران یادآور شد: ما به دنبال خرید دستگاه اسکن متحرک هستیم تا دائما معابر پر تردد و رفتار خاک‌ها را که اصولا غیرقابل پیش‌بینی است، رصد کند، اما شهرداری هنوز موفق به خرید نشده است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا نظارتی بر عملکرد پیمانکاران متخلف و امکان کنارگذاشتن آن‌ها از پروژه‌های شهری وجود دارد، گفت: شهرداری تهران یک لیست سیاه دارد و پیمانکارانی را که با وجود انجام تعهدات از سوی شهرداری، طبق قرارداد خوب پیش نرفته باشند در آن لیست قرار می‌دهد تا در مناسبت‌های بعدی امکان حضور نداشنه باشند.

نظر شما