شناسهٔ خبر: 31830051 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های تارنماها؛

راه های مقابله با تحریم ها

تهران- ایرنا- «راه مقابله با تحریم‌ها چیست؟»، «دبیران اقتصادی برگشتن تحریم ها را مهم ترین اتفاق امسال ارزیابی کردند» و «اینکه محسن رضایی ‏حادثه تروریستی نیوزلند را دلیلی بر رد کنوانسیون های بین المللی می داند، منطقی نیست» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخلی در طول 24 ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** راه مقابله با تحریم‌ها چیست؟
سایت «الف» گزارش داد: تحریم‌ها موجب شد تا در بسیاری از موضوعاتی که سند آن پیش‌تر فقط به نام غرب و اقمارش خورده بود، ازجمله فناوری هسته‌ای، هوا- فضا، پزشکی، نظامی و دفاعی، به‌طور کامل از خارج – بخوانید اروپا و آمریکا- قطع امید کنیم و به نیروهای خودمان امیدوار باشیم.

ثمره دیگر تحریم‌ها این بود که پیوندها و علقه‌های جمهوری اسلامی را با کشورهای شرق و غرب آسیا تقویت و همین رویکرد به افزایش نفوذ منطقه‌ای ما کمک کرد. افزون بر این افتتاح مجتمع پارس جنوبی به دست نیروهای جهادی که روز گذشته انجام شد، ازجمله اقدامات رو به جلو و افتخارآمیزی است که پس از تحریم‌های شدید و وحشیانه آمریکا به ثمر نشست و نشان داد که اگر عزمی برای تحول اساسی در زیرساخت‌های کشور باشد و عنان کار به دست نیروهایی بیفتد که امتحان خود را پیش‌تر پس داده‌اند، می‌توانیم با اقدامات پیشدستانه، توطئه حریف را عقیم بگذاریم. از این رو در مقابله با تحریم‌ها اساساً سه رویکرد را می‌توان در نظر داشت.

اول، گرفتن انگشت اتهام به‌سوی تحریم‌ها و گروگان گرفتن اقتصاد. در این حالت که بعضاً به آن دچار هستیم، برخی عامدانه تنگناهایی که آمریکا و متحدانش در اقتصاد ایجاد کرده‌اند را معضل اصلی تلقی کرده و با فرافکنی می‌کوشند تا ضعف مدیریت‌ها و کم‌کاری‌های خود را پوشش دهند. این در حالی است که تحریم‌ها در بدترین حالت، باعث و بانی 25 الی 30 درصد مشکلات هستند و مابقی به بدعملی رده‌های مدیریتی بازمی‌گردند.

دوم، اینکه با اتخاذ تدابیر و راهکارهایی، به‌اصطلاح تحریم‌ها را دور بزنیم. با توجه به این‌که دور زدن تحریم‌ها هزینه‌های مالی و اقتصادی بسیاری را به کشور تحمیل می‌کند، این رویکرد چندان مقرون‌به‌صرفه نیست. ضمن اینکه مثل مسکّن عمل می‌کند و باعث می‌شود که از درمان ریشه‌ها غفلت کنیم. سوم، در حوزه‌هایی که فشارهای تحریمی در آن‌ها بالاست، خود را تقویت کنیم، مستقل باشیم و تولید را جدی بگیریم. راهکار اصلی، مادام‌العمر و اساسی عبارت است از توانمند شدن در مواردی است که هدف تحریم‌ها قرارگرفته چراکه با در نظر گرفتن هزینه – فایده دو گزینه پیشین، این گزینه کاملاً مقرون‌به‌صرفه است.

اینستکس اروپایی باید آسیایی و شرقی شود تا از این رهگذر برای تامین برخی از اقلام ضروری پروژه‌های داخلی هم به مشکل برنخوریم و نیازمند غربی‌ها نشویم. علاوه بر موارد پیشگفته، یک بخش مهم از نگاه به ظرفیت‌های درونی برای مقابله با تحریم‌ها، به آگاه‌سازی مردم و فعال کردن آن‌ها مربوط است.

** دبیران اقتصادی برگشتن تحریم ها را مهم ترین اتفاق امسال ارزیابی کردند
وبسایت خبری «شفقنا» با بیان این مطلب که به دنبال تهیه گزارشی از مهم‌ترین اتفاق‌ها در حوزه‌های مختلف خبری در پایان سال است .در گفت و گو با دبیران و سردبیران حوزه اقتصادی رسانه های جمعی آورد: مهدی الیاسی دبیر بورس ایلنا مهم‌ترین اتفاق در حوزه سیاسی امسال را بازگشت تحریم‌هایی می‌داند که به واسطه برجام لغو شده بود و دو وجه مهم بانکی و نفتی داشت. صادرات ایران مقدار قابل‌توجهی از درآمدهایش حاصل صادرات نفت است که امسال با محدودیت مواجه شد و به زیر 800 هزار بشکه رسید و بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها در بعضی روزها به زیر 600 تا 700 هزار بشکه هم رسیده است. این احتمال هم وجود دارد که این مسئله در سال آینده بیشتر شود. به عبارتی معافیت برخی از کشورها از تحریم‌ها برداشته شود و آن‌ها هم مجبور شوند که از ایران نفت نخرند و در این صورت فروش از 600 هزار بشکه هم کمتر می‌شود.

اسماعیل داوودی سردبیر گروه اخبار اقتصادی ایرنا هم مهم‌ترین اتفاق در حوزه اقتصادی امسال را خروج آمریکا از برجام می‌داند و به شفقنا رسانه می‌گوید: اگرچه این یک بحث سیاسی بود ولی مسائل اقتصادی ما را تحت تأثیر قرار داد. این اتفاق بدون شک با فاصله خیلی زیاد نسبت به موضوع‌های دیگر تاثیر گذارتر بود. این موضوع باعث شد که بر چند شاخص مهم اقتصادی‌مان از جمله نرخ ارز ، بخش بازرگانی، بخش‌های حمل‌ونقل و… تأثیر بگذارد هرچند که بخش‌های اقتصادی حاکمیتی ، سیاست‌گذار ، تصمیم‌گیرنده و حتی بخش‌های اقتصادی خصوصی‌مان هم در تلاش هستند تا جلوی این اتفاق را بگیرند.

** اینکه محسن رضایی ‏حادثه تروریستی نیوزلند را دلیلی بر رد کنوانسیون های بین المللی می داند، منطقی نیست
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت و گو با عبدالله ناصری تحلیلگر اصلاح طلب، آورده است: «اگر کنوانسیون هایی مانند مقابله با تامین مالی تروریسم در ایجاد امنیت موثرند، چرا باید در ‏کشوری آرام چون نیوزلند شاهد کشته شدن ده ها نفر با استفاده از منابع مالی و تجهیزات ‏حاصل از آن باشیم»‏. محسن رضایی از مخالفان ‏FATF‏ با این توییت، این اتفاق را دلیلی بر تایید نظر مخالفان ‏کنوانسیون عنوان کرده است.‏

عبدالله ناصری در همین رابطه اظهار داشت: اینکه آقای محسن رضایی ‏حادثه تروریستی در نیوزلند را دلیلی بر رد کنوانسیون های بین المللی می داند، تحت هیچ ‏شرایطی نمی تواند اظهارنظری منطقی تلقی شود. چرا که در سطح بین الملل تامین منابع مالی ‏ترویست ها شفاف شود، متوجه می شویم که خرابکاری یک تروریست در کشور آرامی مثل ‏نیوزلند هیچ ربطی به منابع تامین مالی و یا کنوانسیون بین المللی ندارد. در واقع اینطور حادثه ‏ها، ریشه در انگیزه های نژاد پرستی دارد که سال ها و دهه ها است که در جهان مسیحیت و ‏یهود و حتی جهان اسلام مشاهده شده است. قصه نیوزلند را هم ‏در نظر بگیریم، یک نژاد پرست استرالیایی این اقدام وحشیانه را در حالی انجام داده است که در ‏غرب دسترسی به اسلحه برای افراد کار راحتی است.‏

این تحلیلگر اصلاح طلب همچنین ادامه داد: البته مخالفان کنوانسیون های مالی هم نسبت به ‏این مساله آگاهی دارند. اما از آنجایی که در مباحث مختلف اشراف علمی و سیاسیِ دقیقی ندارند، ‏ناچارند تا با سوء استفاده از اتفاقات اینچنینی، به زعم خود حرف شان را به کرسی بنشانند.‏

عضو اسبق شورای عالی جریان اصلاحات ادامه داد: اینکه یک نفر به خودش اجازه داده و نسبت ‏به اظهار نظر مجلس درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتراض کرده و با صراحتی عجیب می ‏گوید «به مجلس ربطی ندارد»، موید این موضوع است که برخی از دوستان اساسا با واقعیت های ‏پیرامون خود غریبه هستند و حتی نمی دانند که با چنین اظهارنظرهایی، روز به روز بیشتر در نزد ‏افکار عمومی زیر سئوال رفته و در نتیجه روز به روز بیشتر محکوم به حاشیه نشینی خواهند شد. ‏چرا که عالم سیاست بایدها و نبایدهایی دارد که همه سلیقه ها مجبور به پذیرش آنها هستند.‏

** کم شدن رای اصلاح‌طلبان، یعنی زیادشدن رای اصولگرایان؟
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با ناصر ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی، آورد: سال آینده انتخابات مجلس پیش‌رو است، انتخاباتی که هر دو جریان سیاسی به آن چشم دوخته و درتلاشند تا نتیجه را به نفع خود تمام کنند. اصولگریان در حالی چشم امید به جذب آرا ریزشی اصلاح طلبان دوخته اند که جناج مقابل هرگونه اظهارنظری در این زمینه را زودهنگام می داند. اما سوال این است که در صورت ریزش آراء روحانی و اصلاح طلبان، آیا همه آن به سبد رای اصولگرایان ریخته خواهد شد؟

ناصر ایمانی در پاسخ به این سوال گفت: «پاسخ این سوال منفی است یعنی اینگونه نیست که اگر رای از سبد اصلاح طلبان کم شود الزاما همه آن به سبد اصولگرایان سرریز شود، ببینید ما همانند ایالت متحده آمریکا دو جناح نداریم که اگر از سبد رای خانم کلینتون کم شود به سبد رای آقای ترامپ اضافه شود یا بالعکس.» «در انتخابات ایران اعم از مجلس و به ویژه ریاست جمهوری معمولا نامزدها از دو جناح مطرح معرفی می شوند بنابراین اگر از رای یک گروه کم شود به طور طبیعی به رای جناح دیگر افزوده می شود.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی با یادآوری انتخابات ریاست جمهوری 92 و انتخابات مجلس 94، تاکید کرد: در آن مقطع زمانی سبد رای اصولگرایان کاهش داشت و بسیاری از آن به سبد اصلاح‌طلبان رفت البته نه همه آن اما عمدتا به نفع اصلاح‌طلبان به صندوق ریخته شد البته تاکید می کنم این قاعده مطلق نیست یعنی اینگونه نیست که اگر مردم از اصلاح طلبان دل خوشی ندارند حتما رای آنها به نفع اصولگریان باشد.

ایمانی در پاسخ به اینکه رای‌های ریزشی اگر به صندوق جناح مقابل نرود سر از کجا در خواهد آورد، ادامه داد: اینجا همان موقعیتی است که باید نسبت به آن حساس بود، واقعیت این است که بنده خطر ظهور نوعی پوپولیسم را در انتخابات آینده جدی می‌بینم یعنی در شرایطی که مردم از یک جریان سیاسی خسته و به جریان دیگر هم امید نداشته باشند قاعدتا به سمت جریانی خواهند رفت که با شعارهای زیبا و حرف‌های فریبنده در تلاش است تا افکار عمومی را جذب کند.

** شبکه سه فردوسی پور را درسال 98 از نود حذف می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی «تابناک» با اشاره به اینکه جنگ عیان مدیران تازه کار علیه مجری پربیننده ترین برنامه تلویزیون وارد فاز آخر شد، اعلام کرد: طبق ادعای مدیر گروه ورزش شبکه سه؛ برنامه نود در سال 98 با ترکیب و ساختار جدیدی روی آنتن شبکه 3 خواهد رفت و به نظر می رسد متفقین علیه مجری محبوب نمی خواهند تا پایان فصل فوتبال هم دندان روی جگر بگذارند. این مدیر میانی مدعی شده که ارتقا و تلاش برای بهبود برنامه‌ها فقط مختص برنامه‌های کم مخاطب نیست و برنامه‌های پرمخاطب هم از این قاعده مستثنی نیستند! حالا بوی حذف عادل و ریزش مخاطب نود هم به مشام می رسد.

همین یک هفته پیش بود که عادل فردوسی پور بعد از افشای تقلب برنامه ریزی شده در مکانیزم ثبت آرای مردمی علیه خود و برنامه نود، مقابل چشم مدیران ارشد سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی روی سن رفت و پس از دریافت جایزه برتر خود بالاتر از برنامه محمدرضا گلزار، پشت میکروفن و رو به حضار جملاتی طوفانی به زبان آورد که گرچه هیچگاه از او سراغ نداشتیم اما انتظارش می رفت.

شاید روی صحبت اکثر جملات وی مدیر شبکه سه بود که روی یکی از صندلی های ردیف نخست سالن نشسته بود و با هر جمله کنایه آمیز مجری محبوب سیما، دوربین روی صورتش ثابت می ماند تا عکس العملی از وی ثبت کند. چهره فروغی کاملا از غوغای درونش خبر می داد اما او پاسخ خود را یک هفته بعد و از زبان مدیر گروه ورزش شبکه تحت مدیریت اش برای عادل فرستاد.

میثم فضلعلی مدیر گروه ورزش شبکه 3 سیما امروز درباره تحولات جدید ورزشی سیما در سال 98 مطالبی را مطرح کرد که به نظر می رسد هدفی جز ارسال پیام نهایی برای عادل فردوسی پور نداشته باشد. او گفته است که قرار شده در یک پروسه زمانی، برنامه‌های شبکه ورزش ارتقا یابد و سازمان صداوسیما در نظر دارد شبکه ورزش را تقویت کند. وی افزود: ورزش مخاطبان بی‌شماری در کشور دارد و ارتقای شبکه تخصصی ورزش از این جهت بسیار بااهمیت است.

** مخالفت ها با FATF هیچ توجیهی ندارد؛ فقط و فقط به مسائل سیاسی فکر می کنند؛ هر چه می گویند برای تخریب رقیب است
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت و گو با محمد قلی یوسفی اقتصاددان، آورد: «واقعیت این است، سرنوشت هر کشوری به دست مردم همان کشور رقم می خورد و مسلما هر کشوری که بخواهد توسعه پیدا کند، لازم است با جامعه جهانی همکاری و تعامل داشته باشد»

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تاکید دارم که پیوستن به FATF و معاهده های بین المللی از ضرورت ها است و مخالفت ها هیچ توجیهی نمی تواند داشته باشد. ما می توانیم، با قبول معاهده های بین المللی به دنیا ثابت کنیم که ایران شفاف است. اما وقتی که تمایلی برای پذیرش قراردادها نشان نمی دهند، مشکل ساز می شوند و به همین دلیل باید به مردم توضیحات لازم را بدهند که مثلا چرا قراردادهایی را که همه کشورها، حتی کشوری مثل عربستان هم به آن پیوسته اند را قبول نمی کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: البته مسلم است که همه چیزها در اختیار مردم است و ملت است که باید تصمیم گیری کنند. الان مشکلاتی نظیر فساد و... نشان می دهد که امور به درستی پیگیری نشده اند. اگر شفاف سازی در داخل هم بود، هر روز شاهد خودنمایی این سلطان و آن سلطان نبودیم و اعتماد عمومی تا به این حد خدشه دار نمی شد. حالا اگر به FATF بپیوندیم، شاید مسئولین به این فکر بیفتند که چطور مانع از شک و شبههِ جهانی علیه سیستم مالی شوند که این حالت ایران را در مناسبات بین المللی در موقعیت بهتری قرار داده و بالطبع می توانیم، در فضای تجارت جهانی داد و ستدهای بهتر و مطلوب تری داشته باشیم.

** درهای رسانه ملی بر روی وزیر خارجه بسته است؛ چرا تلویزیون تن به حضور ظریف در «خندوانه» و «نود» نداد؟
وبسایت خبری «فرارو» گزارش داد: روز شنبه رسانه‌ها از مخالفت مدیران صداوسیما با حضور وزیر خارجه در برنامه خندوانه خبر دادند. براساس گزارش اولیه پس از آن که رامبد جوان مجری و تهیه کننده خندوانه از ظریف دعوت کرده است مقامات صداوسیما مانع از این اتفاق شده اند.
اما دیروز روزنامه ایران به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «آنچه می‌دانیم این است که آقای رامبد جوان از صدا و سیما درخواست کرده بود که وزیر امور خارجه کشورمان در یکی از روز‌های آتی در این برنامه حاضر شود. اما در نهایت مسئولان صدا و سیما با این درخواست تهیه‌کننده برنامه خندوانه مخالفت کرده‌اند و مانع تهیه چنین برنامه‌ای شده‌اند.» این منبع آگاه دعوت رسمی خندوانه از ظریف را تائید نکرد.

صداوسیما در حالی از حضور ظریف در «خندوانه» ممانعت به عمل آورده که پیشتر در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی غلامعلی حداد عادل از سیاستمداران برجسته اصولگرا به برنامه خندوانه دعوت شد. این حضور حداد عادل در خندوانه واکنش‌های فراوانی را در پی داشت. بسیاری معتقد بودند که صداوسیما سرلیست انتخاباتی اصولگرایان را به خندوانه دعوت کرده تا چهره این جریان را میان مردم تلطیف کند.

صداوسیما در این بیانیه اعلام کرد «هیچگونه درخواستی برای مصاحبه با ظریف از سوی شبکه 3 ارسال نشده و مجری برنامه شخصاً و بدون اطلاع و هماهنگی با شبکه به انجام این مصاحبه و اعلام خبر پخش آن مبادرت ورزیده است.»

گفت و گوی عادل فردوسی پور با محمد جواد ظریف هیچ وقت پخش نشد، اما ظاهرا آن ماجرا باعث شد که تلویزیون سازوکاری در پیش گیرد تا پیش از آنکه برنامه‌ای خلاف رای مدیران سازمان تولید شود، مانع از آن شوند. آن هم برنامه‌ای با حضور محمد جواد ظریف.

** سهم بازار دست دوم از اقتصاد در دوران تحریم
تارنمای خبری «فرارو» در گفت و گو با محمد خوش‌چهره و علی حیات نیا تحلیلگران اقتصادی، آورد: فروش کالا‌های دست دوم برای خانوار‌ها در سال‌های 84 تا 90 به ترتیب 340، 316، 360، 422، 450، 460 و 532 هزار تومان در سال درآمد ایجاد کرده است. در سال 92 این رقم به 933 هزار تومان و در سال 93 به یک میلیون و 60 هزار تومان می‌رسد. در سال 95 نیز درآمد خانواده‌ها از فروش کالا‌های دست دوم به یک میلیون و 24هزار تومان رسیده است. اما در میان این آمار‌ها می‌توان به دو نکته پی برد. اول آنکه در سال‌های در زمان تحریم‌های قبلی میزان خرید و فروش کالای دست دوم رقم پایینی داشت. این می‌تواند نشان گر این رفتار باشد که خانواده‌ها در شرایط تحریم ترجیح داده اند کالا‌های خود را حفظ کنند.

محمد خوش‌چهره، در ارتباط با بازار فروش دست دوم به فرارو می گوید این بازار پیش از آنکه به شرایط تحریمی مربوط شود رویه ای است که از قرن ها قبل در کشورهای صنعتی وجود دارد. کشورهایی مثل انگلستان یا آمریکا بازارهایی با عناوینی مثل یکشنبه بازار یا گاراژ سل (Garage sell) دارند. هرکسی اجناس اضافی خود را برای فروش به این بازارها می برد. هم جنبه تفریح دارد و هم اینکه کالا دست به دست می گردد.

او می گوید: این کار باعث جلوگیری از اسراف و تبذیر می شود. اقتصاد مقاومتی هم کارهایی که باعث صرفه جویی منابع می شود را تایید می کند. بازار فروش دست دوم چند سال پیش هم در ایران وجود داشت و شهرداری به مردم فضا می دادند که در روزهای تعطیل بتواننند کالاهای دست دوم یا لوازمی که به آنها احتیاج ندارند را بفروشند. خوش‌چهره در پاسخ به اینکه دولت چگونه می تواند از این بازار حمایت کند می گوید: دولت و شهرداری همین که بتوانند به این بازار فضا بدهند از آن حمایت کرده اند.

علی حیات نیا، اقتصاددان و استاد دانشگاه معتقد است سهم بازار خرید و فروش کالای دست دوم در اقتصاد ایران در حال گسترش است. دهک‌های پایین درآمدی و بسیاری از اقشار توان خرید کالای دست اول را ندارند. به همین خاطر تقاضا‌ها به سمت و سوی خرید کالای دست دوم رفته است.» «از آنجایی که بازار خرید و فروش کالا‌های دست دوم رسمیت ندارد به صورت دقیق قابل برآورد نیست. البته با سازوکاری می‌توان معاملاتی که از طریق سایت‌های اینترنتی انجام می‌شود را به دست آورد، اما معاملاتی که در بخش‌های دیگر جامعه انجام می‌شود اینگونه نیست. تصور من این است که الان بین 5 تا 7 درصد معاملات کالا‌های دست دوم باشند.»

** رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری: ظرفیت های کشور را دست کم نگیریم
پایگاه خبری «شفقنا» طی فراخوانی با دعوت از آحاد مردم، مسوولان، سیاستمداران و سرشناسان حوزه های مختلف در کمپینی به نام «نوروز مهربانی و همدلی» با شعار «عید ما روزی است که دست یک محروم را بگیریم» قرار داد. در گفت وگو حجت الاسلام سیدرضا اکرمی در این خصوص آورد: اکرمی درباره اینکه چه کنیم که عید امسال به همه خوش بگذرد گفت: خوشی امری نسبی است و اینکه به همه خوش بگذرد که طبیعت دنیا نیست ؛ طبیعت دنیا این است که راحت و رحمت و زحمت و همچنین سختی درهم است آن چیزی که بسیار ارزشمنداست این است که ما بتوانیم با شخصیت و عزت و با حکمت و مصلحت زندگی کنیم این ارزش است وگرنه ممکن است از نظر مادی مشکل پیدا کنیم ولی این با شخصیت ما هیچ منافاتی نداشته باشد.

وی برای تحویل سال نیر به مردم توصیه کرد: به نظر می آید هرکسی دنبال این باشد که چگونه سال تحویل کند؛ همان دعای امام صادق علیه السلام است که باید ساعت یک بعد از نصف شب در مساجد و امامزاده یا عبادتگاهی بنشیند و واقعاً با توسل ، به استقبال سال نو برود و از خدای متعال به خواهد که «حول حالنا الی احسن الحال» که این دعا بهترین دعاست.

حجت الاسلام اکرمی برای سهیم شدن در نوروز همدلی و همزبانی گفت: آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این مساله است که هرچه برای خود میپسندم برای دیگران هم بپسندم و هرچه برای خود نمی پسندم برای دیگران هم نخواهیم .

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: اولین کمکی که باید به یکدیگر کنیم؛ کمک فکری است؛ اولین مشکلی که ما داریم فکر و ذهن ما است وگرنه این کشور انقدر ظرفیت دارد که نه برای 80 میلیون بلکه برای 150 میلیون هم اگر درست فکر کنیم مشکلی نداریم به شرط اینکه ظرفیت ها را بشناسیم, دست به دست هم بدهیم و به سمت تعالی و تکامل حرکت کنیم .

** عضو شورای مشورتی خاتمی:ممکن است جبهه پایداری مجلس را به دست بگیرد
پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در گفت و گو با عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات، آورده است: اصلاح طلبان دچار دغدغه و نگرانی هستند. یک سال تا انتخابات مجلس زمان باقی است و هر روز وضعیت آنها به لحاظ بدنه اجتماعی بدتر می شود. همین عاملی شده که چهره های اصلاح طلب نیاز ببینند که این دغدغه خود را علنی کنند و نسبت به وقوع آن هشدار دهند. اما عبدالله ناصری نظر دیگری دارد او می گوید «این دغدغه محدود به جریان اصلاحات نیست و اصولگرایان هم خطر ریزش پایگاه رأی را احساس می کنند.»

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اصلاح طلبان هم اکنون امیدوارانه به انتخابات مجلس آینده نگاه می کنند یا ناامید هستند و از هم اکنون نتیجه را به رقیب خود واگذار کردند، می گوید: اصلاح طلبان ناامید نیستند. دغدغه و نگرانی اصلاح طلبان این است که اساسا جامعه مدنی نسبت به صندوق رأی چه نظری دارد؟ بعد از شبه رفراندوم اردیبهشت 96 و متعاقب آن حوادث دی ماه سال 96 و وقوع بحرانی های اقتصادی برآمده از مناسبات بین المللی، جامعه مدنی به طور جدی دچار تردید درباره کارآمدی صندوق رأی شده است بنابراین اصلاح طلبان از این منظر جامعه را رصد می کنند و معتقدند پای صندوق رأی آوردن جامعه مدنی کار سختی است. با این توضیح مسئله پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس موضوع ثانویه محسوب می شود. حتی می توان گفت این دغدغه محدود و منحصر به جریان اصلاح طلبی نیست و عقلای اصولگرایان نیز به این می اندیشند که نسبت جامعه مدنی در اسفند 98 با صندوق رأی چه خواهد بود.

پژوهشم**1699**2002**9131

نظر شما