شناسهٔ خبر: 31830033 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ظریف در شورای اداری استان قم:

قدرت معنایی ایران اسلامی ما را در عراق قدرتمند کرده است/دیپلماسی بدون قدرت میدانی نتیجه‌بخش نیست

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه دیپلماسی منهای قدرت میدانی نتیجه‌ای ندارد، گفت: قدرت میدانی بدون دیپلماسی نیز پر هزینه است و نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد؛

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدجواد ظریف ظهر امروز در نشست شورای اداری استان قم که در تالار معصومیه برگزار شد، با بیان اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی یکی از مدیران ارشد وزارت خارجه است، اظهار کرد: انتخاب این شخصیت برجسته نشان از اهمیت دادن وزارت خارجه به قم است و علت این اهمیت نیز نقشی است که قم و مرجعیت در میزان نفوذ جمهوری اسلامی در جهان دارد و ما نباید این واقعیت را دست‌کم بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که این دنیا نسبت به گذشته از نظرهای مختلف متحول شده است؛ روزی همه تحولات مهم دنیا در غرب و اروپا رخ می‌داد و روز دیگری همه تحولات مهم دنیا ممکن بود در جغرافیای غرب رقم زده نشود اما توسط غرب تصمیم‌گیری می‌شد اما امروز دیگر با چنین جهانی روبرو نیستیم و جهان امروز ما، جهان پساغربی است هر چند اینطور نیست که غرب اهمیت نداشته باشد اما گاهی رخدادهایی رقم زده می‌شود که بر خلاف نظر غربی‌ها است یا اینکه در برخی تصمیم‌گیری‌ها غربی‌ها هیچ نقشی ندارند.

وی یادآور شد: روسیه، ترکیه و ایران کاهش تنش سوریه را خواستار شدند اما خواسته آمریکا خلاف این خواسته بود؛ اکنون بیش از دو سال از آن دوران می‌گذرد و مهم‌ترین برنامه سیاسی در سوریه همان است که توسط این سه کشور دنبال شده است، درگیری‌ها کاهش یافته و روند صلح آغاز شده است.

ظریف با بیان اینکه اگر غرب‌محوری را کنار گذاریم غرب‌شیفتگی و غرب‌ستیزی نیز از بین خواهد رفت، گفت: نه فقط مراکز قدرت بلکه منابع قدرت نیز متکثر شده‌اند به این معنا که قدرت دیگر محدود به قدرت‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی نیست بلکه قدرت یک دامنه بسیار وسیعی پیدا کرده که این دامنه به حوزه‌های فرهنگی، معنایی، استقلال، انگیزش، مقاومت، ایثار و شهادت توسعه یافته است، نه فقط در فرهنگ ایثار و شهادت ما بلکه در فرهنگ سکولار روابط بین‌الملل نیز منبع نفوذ و قدرت شده است.

وی ادامه داد: انتخاب ارشدترین مدیر داخلی وزارت خارجه به‌عنوان نماینده این وزارتخانه در قم، بخاطر این است که قدرتی که از قم نشأت می‌گیرد می‌تواند قدرت اساسی، اندیشه، فکر، استقلال معنایی و عدم وابستگی فکری ما باشد.

ظریف با اشاره به اینکه مهم‌ترین منبع قدرت ما قدرت معنایی ماست که از فرهنگ انقلاب اسلامی نشأت گرفته است، مطرح کرد: ترامپ نیمه شب به مدت سه ساعت در یک پادگان نظامی آمریکایی با چراغ‌های خاموش وارد عراق می‌شود اما رئیس جمهور ایران اسلامی، در ابتدا وزیر خارجه خود را طی پنج روز به پنج شهر عراق می‌فرستد تا در میان اقشار مختلف مردم حضور یابد و بعد از آن، در یک سفر تاریخی، خود در عراق حضور می‌یابد و برای مذاکره‌ای در بزرگ‌ترین گردهمایی مقامات سیاسی عراق در دفتر نخست وزیر عراق حضور می‌یابد.

وی با بیان اینکه نخبگان سیاسی، رؤسای مذاهب، عشایر شیعه و سنی جمهوری اسلامی در دیدار با رئیس جمهور از نقش عراق سپاسگذاری کردند، ادامه داد: این عامل قدرت حتما از دلاوری‌های امثال سردار قاسم سلیمانی و دیگر افرادی که با خون خود درخت روابط ایران و عراق را آبیاری کردند نشأت می‌گیرد اما آنچه که جمهوری اسلامی را در عراق قدرتمند کرده، قدرت معنایی ایران اسلامی است که ما در وزارت خارجه به آن اعتقاد داریم و آن را از ارکان اساسی عراق می‌دانیم.

ظریف تصریح کرد: روابط خارجی صحنه اعتماد نیست و در این روابط نمی‌توانیم به نزدیک‌ترین دوستان خود هم اعتماد داشته باشیم چه برسد به افرادی که چهل سال با نظام اسلامی دشمنی داشته‌اند؛ در هر موضوعی که قرار باشد با آن‌ها صحبت کنیم ما هستیم که می‌پرسیم چرا این کارها را کرده‌اند و به آن‌ها گوش‌زد می‌کنیم که همه انتخاب‌های آن‌ها در منطقه از جمله حمایت از بمباران مردم یمن غلط بوده است.

وزیر امور خارجه یادآور شد: جمهوری اسلامی یک نظام برآمده از مردم است که نقطه اتکای آن مردم خودش است به همین علت رودروایسی با فردی ندارد و با این پایه‌های قدرت منابع طبیعی، جغرافیا، منابع انسانی و استقلال معنایی حرکت خود را با بالندگی دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه قدرت معنایی جمهوری اسلامی در قم تبلور یافته است، تصریح کرد: آمادگی داریم در حوزه‌های مختلف همانطور که به دنبال خدمت به مردم کشور و استان‌های مختلف هستیم در خدمت قم و مردم این شهر مقدس باشیم و برای فراهم سازی بستر سرمایه‌گذاری در شهر تلاش کنیم.

ظریف اضافه کرد: بنده در سفر عراق هم‌افزایی را به صورت عینی دیدم، اگر دیپلماسی در کنار قدرت میدانی قرار گیرد می‌توانیم به نتیجه مورد نظر برسیم درحالی‌که اگر این دو در کنار یکدیگر مورد توجه قرار نگیرد نمی‌توانیم به نتیجه مورد نظر برسیم.

وی با تاکید بر اینکه دیپلماسی منهای قدرت میدانی نتیجه‌ای ندارد، گفت: قدرت میدانی بدون دیپلماسی نیز پر هزینه است و نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد؛ قدرت میدانی را در کنار دیپلماسی دنبال می‌کنیم و همانطور که در عراق و سوریه به نتیجه رسیدیم در دیگر عرصه‌ها نیز به نتیجه خواهیم رسید.

انتهای پیام/78023/آ40

نظر شما