شناسهٔ خبر: 31829533 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رییس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

استانی شدن انتخابات تاثیری بر آینده مجلس ندارد

رییس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب در رابطه با لایحه استانی شدن انتخابات می‎گوید با این شرایط جدید فقط کسانی می‎توانند در انتخابات موفق باشند که از پس هزینه‎های کلان و نجومی تبلیغات انتخابات بربیایند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‎جم آنلاین ،‌ حسین کنعانی‎زاده رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب در رابطه با تصویب لایحه استانی شدن انتخابات به جام‎جم آنلاین گفت: بسیار خوب است که انتخاب مردم معنادارتر باشد و شرایط به گونه‎ای پیش برود رای اکثریت مردم خودش را در انتخابات نشان بدهد. ما هر چقدر به انتخابات حزبی نزدیک‎تر بشویم بیشتر می‎توانیم نتایج را به سمت برنامه‎ها پیش ببریم.

کنعانی‎زاده عنوان کرد: با این حال زیرساخت‌های انتخابات استانی هنوز فراهم نیست. احزاب قدرتمندی در کشور داریم که می‎توانند این نوع انتخابات را معنادار کنند. مردم نیز باید بتوانند در هیاهوی تبلیغات نامزدها خواسته خود را ارائه کننددر غیر اینصورت با نتایج مثبتی روبرو نخواهیم شد.

رئیس کمیته اطلاع رسانی خانه احزاب افزود: به عنوان مثال اگر نماینده یک شهرستان کوچک که توام با تعلقات قومی و قبیله‎ای و یا فامیلی در انتخابات حضور دارد اگر نتواند رای استانی را به دست بیاورد مردم همان شهرستان احساس می‌کنند که نماینده آنها رای نیاورده و ارتباطشان با مجلس قطع شده است.

وی ادامه داد: البته اگر احزاب چهار، پنج جبهه مختلف با یکدیگر جمع بشوند و فهرستی تشکیل شود، انتخاب برای مردم راحت‎تر می‎شود به خصوص اینکه در قانون انتخابات این نکته وجود دارد که احزاب باید بتوانند انتخابات معنادارتری برگزار کنند.

کنعانی‎زاده تاکید کرد:در این شرایط زیرساخت ها فراهم نشده و بعید می‎دانم این نوع انتخابات بتواند اثر خودش را در مجلس آینده بگذارد.

این مقام مسئول در رابطه با این موضوع که دلیل مخالفان استانی شدن انتخابات این است که موضوع باید از سمت مردم اقدام شود نه اینکه با ترفندهایی سعی شود مردم به سمت آن کشیده شوند نیز بیان داشت: در جلسه‎ای که با دکتر لاریجانی رئیس مجلس داشتیم این موضوع مطرح شد که ما سه قانون به هم پیوسته داریم که یکی از آنها مربوط به قانون احزاب است. اینها همه در هم اندرکنش دارند. اگر این اندرکنش دیده نشود ممکن است قانونی خوب به نظر برسد اما در دو قانون دیگر اثر منفی بگذارد. نکته بعدی این است که به هر حال مردمی که می‎خواهند به احزاب رای بدهند باید ساز و کار مناسب ایجاد شده باشد تا آنها اعتماد کنند و به آنها رای بدهند.

رئیس کمیته اطلاع رسانی احزاب یادآور شد: برخی این را مطرح می‎کنند که حضور در این نوع انتخابات ممکن است باعث شود افراد شناخته شده بیشتر دیده شوند و چهره‎های جدید کمتر فرصت حضور پیدا کنند. از طرفی دیگری عده‎ای بر این اعتقادند که چهره‎های جدید بهتر می‎توانند در این نوع انتخابات شرکت کنند.

کنعانی‎زاده خاطرنشان کرد: وقتی رقابت‎ها استانی می‎شود شرایط متفاوت خواهد شد. به طور مثال نماینده‎ای که در شهری کوچک رقابت می‏کرد و هزینه‌های تبلیغاتی می‌داد حالا باید در سطح یک استان این کار را انجام بدهد. مشخص است که هزینه‌ها بالاتر می‎رود و رقابت ها به حالت ناسالم درمی‌آید.

وی تاکید کرد: نکته بعدی این است وقتی که شما می‎خواهید آرای استان را به دست بیاورید این تلاش ممکن است کشمکش‎ها را در شهرستان‌ها به دلیل تفاوت‎های قومی ، قبیله ای، زبانی و محلی به وجود بیاورد.

کنعانی‎زاده در ادامه گفت: اگر قومیت‌های مختلفی در یک محوطه جغرافیایی وجود داشت باشد و در انتخابات همان محدوده جغرافیایی یک گرایش یا قومیت رای بیاورد آن دو تا قومیت دیگر احساس می کنند نماینده‎ای در مجلس ندارند و این مشکل بزرگی است.

رئیس کمیته اطلاع رسانی احزاب اذعان داشت: نکته بعدی این است که در بحث اندرکنش قوانین که اشاره کردم ما به وزیر کشور پیشنهاد دادیم که اطلس سیاسی کشور تعیین شود و با توجه به آمایش سرزمینی و تقسیمات کشوری این قانون را بنویسیم. اگر به این موضوع مهم توجه نکنیم ممکن است چالش‌های قومی و مذهبی به وجود بیاید.

وی اظهار داشت: مسئله بعدی این است که ما پیشنهاد کردیم که اگر نظام حزبی است، انتخابات به سمت حزبی شدن برود. اگر نظام ریاستی یا پارلمانی است احزاب باید به شکل دیگری باشند. تکلیف اینها باید مشخص شود چرا که نظام‎ها متفاوت هستند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه "بر اساس فرمایشات رهبری در گام دوم مبنی بر اینکه که نظام انقلابی باید تشریح و ساختارهای حاکمیتی و انتخاباتی آن مشخص شود تا بر اساس آن قانونگذاری را تعیین کنیم" گفت: کسانی که اکنون در مجلس سرقفلی دارند در انتخابات استانی شانس بیشتری خواهند داشت و افراد جدید قدرت رقابت کمتری دارند و دلیلش هم هزینه تبلیغات رقم های نجومی خواهد بود. در واقع اکنون باید ببینیم چه کسانی پیش از این رقم های نجومی خرج تبلیغات کرده‌اند.

نظر شما