شناسهٔ خبر: 31829229 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

برگزاری ایده‌شو انقلاب صنعتی چهارم در یزد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد در پنل پیش‌ رویداد ایده‌شو انقلاب صنعتی چهارم، با اشاره به آغاز انقلاب صنعتی چهارم در دنیا و فاصله کشور با این انقلاب، انقلاب صنعتی چهارم را شامل فناوری‌های پیچیده و چندوجهی دانست که اثرگذاری جدی روی دولت‌ها دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، اکرم فداکار مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان، با تاکید بر ضرورت آمادگی دولت‌ها برای وفق دادن خود با تغییرات سریع و تا حدی ترسناک فناوری گفت: تحولات فناورانه و ظهور فناوری‌های نوین در انقلاب صنعتی چهارم، در مدت کوتاهی می‌تواند دولت‌ها و کشورها را با چالش‌های جدی مواجه کند.

فداکار با بیان اینکه حاکمیت فراتر از دولت است، به رفتار و بازخوردهای سریع مردم در برابر فناوری‌های نو و فرصت کوتاه تصمیم‌گیری، سیاستگذاری و قانونگذاری در این زمینه برای حاکمیت اشاره کرد و افزود: عدم موفقیت در همراهی با تغییرات فناورانه، افزایش بهره‌وری و ایجاد شفافیت، باعث تحت تاثیر قرار گرفتن سیاستگذاری‌ها و قانونگذاری‌ها و از بین رفتن اقتدار حاکمیت می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد از نشست اخیر خود با یکی از دستگاه‌های اجرایی استان یاد کرد و گفت: راهکارهای فناورانه زیادی برای حل موضوعات و رفع چالش‌های آن بخش وجود داشت که تاکنون به دنبال آن نرفته بودند.

دبیر شورای راهبری ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با اشاره به اینکه در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در وضع بهتری نسبت به گذشته هستیم و این، جای امیدواری دارد؛ به نقل از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: بر مبنای بررسی‌های انجام‌شده، بیش از 95 درصد از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی، آمادگی همراهی با انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال را ندارند.

عضو شورای توسعه مدیریت استان، تغییر مدیران سنتی، فراهم شدن شرایط حضور جوانان خلاق و پیاده‌سازی ایده‌ها و راهکارهای فناورانه را راه‌حل برخی مشکلات بنیادین و خروج از چرخه‌های معیوب در کشور دانست و ظهور فناوری‌های جدید و انقلاب جدید صنعتی را فرصت مناسبی برای شتابدهی به رشد و پیشرفت کشور برشمرد.

فداکار، در ادامه، حاضران این نشست را به مطالعه گزارش‌های منتشرشده از سوی معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور با موضوع بررسی تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی در حوزه های مختلف دعوت کرد و افزود: فضای بکر کنونی در بخش کسب و کارهای نوپای فاوا، به همت جوانان خوشفکر و مهندسان کارآفرین و بهره‌گیری از تجربیات در پیاده‌سازی ایده‌ها و راهکارهای فناورانه نیاز دارد و خوشبختانه حامیانی، هرچند بطور محدود، در دولت وجود دارند که از فعالیت‌های استارتاپی بطور جدی حمایت می‌کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این پنل، از راه‌اندازی پنجره واحد استارت آپی کشور در نشانی ictstartups.ir در آینده نزدیک خبر داد و گفت: همه خدمات و حمایت‌های مورد نیاز فعالان زیست بوم شامل سرمایه گذاری، تسهیلات وام، آموزش، تیم سازی، معرفی رویدادها، مربی، و ... در این درگاه ارایه خواهد شد.

عضو شورای هماهنگی فناوری و نوآوری استان افزود: با تشکیل و توسعه زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی فناوری اطلاعات و ارتباطات استان یزد، بستر مناسبی برای رشد و فعالیت بهتر تیم‌های استارتاپی و کسب و کارهای نوپا فراهم شده است.

نماینده ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان یزد، در بخش پایانی پنل، با بیان اینکه تلاش وزارت ارتباطات برای اجرای پروژه‌هایی مانند کارت سوخت، الگوسازی در توسعه دولت الکترونیک است، افزود: هر یک از دستگاه‌ها در اجرای پروژه‌های کلان فناوری اطلاعات سهمی را بر عهده دارند.

فداکار نقش مطالبه مردم در تحول دیجیتال و توسعه دولت الکترونیک را مهم برشمرد و ابراز امیدواری کرد الگوهای اینچنینی در هر بخش بتواند باعث گسترش اجرای پروژه‌های مشابه در کشور و توسعه اقتصاد دیجیتال شود.

بر اساس این گزارش، رویداد ایده‌شو با موضوع انقلاب صنعتی چهارم را شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد با همکاری دانشگاه یزد، در سوم اردیبهشت ماه 98 برگزار می‌کند. این رویداد، همزمان با چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی ایران به میزبانی دانشگاه یزد و با محوریت کاربردهای «هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رباتیک، تحلیل کلان داده ها، چاپ سه بعدی، رایانش ابری و سیستم های یکپارچه» در صنعت و تولید، برگزار خواهد شد. درگاه ثبت ایده ها به نشانیidea20.ir در دسترس قرار دارد و مهلت ثبت ایده تا 15 فروردین 98 است.

 

 

نظر شما