شناسهٔ خبر: 31828694 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

حبیب زاده:

تابوی سوال از شهردار را در سال 98 می شکنیم

عضو شورای شهر تهران گفت: سوال کردن از شهردار تبدیل به یک تابو شده که برای سال ۹۸ باید این تابو را از بین ببریم. من به شخصه در سال ۹۸ در خصوص آن دسته از تذکراتم به نتیجه نرسند طرح سوال خواهم کرد

صاحب‌خبر -

محمد علیخانی در نشست خبری کمیسیون حمل و نقل و شورای شهر تهران که پیش از ظهر امروز با حضور محسن هاشمی، محمد علیخانی و افشین حبیب‌زاده برگزار شد، در پاسخ به انتقاد در مورد برخی از عزل و نصب‌ها در شهرداری تهران گفت: تاکید ما همیشه این بوده از افرادی استفاده شود که از بدنه شهرداری و آشنا به امور باشند. اگر موردی وجود دارد که شاخص‌‌های درست را ندارد، به ما اطلاع‌دهید تا از جنبه نظارتی آن را بررسی کنیم.

علیخانی در انتقاد از روند رسیدگی به تذکرات شورا بیان کرد: زمانی که ما تذکری به یک مدیر می‌دهیم شهردار تذکر مربوطه را برای آن مدیر می‌فرستد و مدیر پاسخ می‌دهدکه کارش درست بوده است شهردار عین همان پاسخ را برای ما ارسال می‌کند اما این رسیدگی نیست و من از آقای هاشمی می‌خواهم این موضوع را پیگیری کنند. شهردار باید تذکرات را به دستگاه مستقل مثل بازرسی شهرداری بفرستد و تذکرات نباید برای خود فرد تذکر گیرنده فرستاده شوند.

محسن هاشمی در پاسخ به انتقاد علیخانی گفت:‌ ما شبیه مجلس نیستیم در شورای شهر فقط شهردار را انتخاب می‌کنم و به هیئتی که با شهرداری همکاری می‌کنند اشراف انتخابی نداریم. در مجلس به وزرا هم رای داده می شود و تذکرات هم خطاب به وزرا است اما در شورا تذکرات خطاب به خود شهردار است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: شان تذکر باید حفظ شود زمانی که اعضای شورا از پاسخ به یک تذکر قانع نمی‌شوند در مرحله بعد می‌توانند از شهردار در صحن شورا سوال کنند. ما از ابتدای شورای پنجم تاکنون ۳۷۵ تذکر داشته‌ایم و خانم نژادبهرام در این زمینه رکورددار بوده‌اند و خانم آروین هیچ تذکری نداشته‌اند اما هیچ تذکری نداریم که پس از پاسخ شهردار طرح سوال از شهردار صورت گرفته باشد و این یعنی اعضا از پاسخ شهردار قانع شده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر اعضا نمی‌خواهند تذکری را پیگیری کنند و قرار است آن را رها کنند، نباید آن را مطرح کنند و شان تذکر باید حفظ شود.

پس از سخنان هاشمی، علیخانی به سخنان خود ادامه داد و در خصوص کرایه اتوبوس و مترو پیشنهاد شهرداری این بود که قیمت‌گذاری بر اساس نرخ تورم صورت گیرد اما از دید ما این غلط است چون در این صورت باید هر چند وقت یک بار قیمت‌ها را بر اساس نرخ تورم تغییر دهیم. دیدگاه ما این است که باید قیمت‌ها به میزان درصدی ثابت افزایش داده شوند اکنون برای بلیت مترو و اتوبوس ۲۵ درصد افزایش در نظر گرفته‌ایم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: خط کرج به تهران مترو واقعا زیان‌ده است؛ چون شهرداری کرج و دولت سهم خود را نمی‌پردازند خط پنج بین تهران و کرج مشترک است پیشنهاد مشخص ما این بود که این خط را تقسیم کنیم و در هر ۲۰ کیلومتر نرخی بگذاریم؛ یعنی تا وردآورد نرخی باشد و از وردآورد تا تهران نرخی دیگر.

علیخانی در خصوص عوارض زوج و فرد که امسال از مردم دریافت شده است گفت: ما ابتدا نمی‌دانستیم و بعدا متوجه شدیم که شهرداری این عوارض را دریافت می‌کند بعد هم اعلام کردیم که این کار غیرقانونی است. معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری نامه‌ای به شورا زد که آقای هاشمی به کمیسیون حمل و نقل ارجاع داد و ما هم پاسخ خود را اعلام کردیم. آقای پورسیدآقایی اعلام کرد که من استفسار کرده‌ام و پاسخم را باید شورا بدهد و این در حالی است که فقط شهردار می‌تواند استفسار کند.

وی افزود: در این زمینه در شورای شهر اختلاف‌نظر وجود دارد برخی حق را به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری می‌دهند و برخی حق را به کمیسیون حمل و نقل شورا می‌دهند اگر همه متفق‌القول بودند این اتفاق نمی‌افتاد و نظر عمومی شورا اعلام می‌شد.

معاونت حمل و نقل و ترافیک از اختلاف نظر موجود استفاده کرده و تا این لحظه به کار خود ادامه داده است اگر شهرداری این موضوع را حل نکند خود من می‌روم و شکایت می‌کنم.

سوال از شهردار تبدیل به یک چالش شده است

علیخانی در بخش بعدی سخنان خود گفت: در تهران ۵۵۰ کیلومتر بزرگراه داریم که قرار است در سال ۹۸ همه بزرگراه‌ها برداشت شوند تا معلوم شود کدام قسمت‌ها باید مرمت شود. پس از سخنان علیخانی افشین حبیب‌زاده ضمن اشاره به اینکه باید آیین‌نامه‌ای برای نحوه رسیدگی به تذکرات اعضای شورا ایجاد کنیم گفت: سوال کردن از شهردار تبدیل به یک تابو شده که برای سال ۹۸ باید این تابو را از بین ببریم. من به شخصه در سال ۹۸ در خصوص آن دسته از تذکراتم به نتیجه نرسند طرح سوال خواهم کرد

کلمات کلیدی

سوال از شهردار

تابو

شورای شهر

نظر شما