شناسهٔ خبر: 31828554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

خط 5 مترو تهران زیان‌ده است

به گزارش ایرنا، محمد علیخانی روز دوشنبه در نشست خبری با بیان عملکرد کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: دولت و شهرداری کرج سهم خود

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، محمد علیخانی روز دوشنبه در نشست خبری با بیان عملکرد کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: دولت و شهرداری کرج سهم خود برای این خط را پرداخت نمی‌کنند و فشار به مترو تهران وارد شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حال حاضر پیشنهاد دادیم که قیمت بلیت این خط برای هر 20 کیلومتر، به صورت نرخ جداگانه در نظر گرفته شود.
خط پنج مترو تهران یکی از خطوط متروی تهران است که دارای ۴۳ کیلومتر طول و ۱۱ ایستگاه است، این خط از ایستگاه متروی صادقیه واقع در ضلع جنوب غربی فلکه دوم صادقیه شروع و در ایستگاه متروی گلشهر واقع در گلشهر کرج به پایان می‌رسد.
این خط سال ۱۳۷۷ ابتدا بین دو ایستگاه متروی صادقیه و ایستگاه متروی کرج به بهره‌برداری رسیده بود. در سال‌های بعد به تدریج ایستگاه‌های دیگر خط افتتاح شد.

*شهرداری در انتصابات از افراد آشنا به امور استفاده کند
علیخانی در پاسخ سوالی در خصوص عزل و نصب ها در شهرداری تهران، خاطر نشان کرد: تاکید ما همیشه این بوده که در انتصابات از افرادی استفاده شود که از بدنه شهرداری و آشنا به امور باشند.
وی افزود: اگر موردی وجود دارد که شاخص‌ ‌های درست را ندارد، اطلاع ‌دهید تا از جنبه نظارتی آن را بررسی کنیم.

*پروژه ‌های نیمه تمام در سال 98 تکمیل می شوند
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران، درباره حمل و نقل نیز تاکید کرد: با اشرافی که اعضای کمیسیون حمل و نقل شورا و به خصوص آقای هاشمی در این زمینه دارند از زمان آغاز به کار شورای پنجم پیگیری‌های خود را برای اجرای تعهدات در این زمینه آغاز کردیم.
وی با بیان اینکه پیگیری قانون صرفه‌ جویی مصرف سوخت و مصوبه شورای اقتصاد در سال 95، از جمله فعالیت های این کمیسیون بود، اظهار داشت: موضوع مصوبه شورای اقتصاد در سال 95 کمک در خرید واگن برای مترو بود و توانستیم مصوبه‌ ای که از گذشته مغفول مانده بود، برای خرید 630 واگن استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه قرار گرفتن واگن در شبکه حمل و نقل زمان ‌بر است، افزود: در زمان کمتر از 20 ماه امکان تحویل واگن وجود ندارد و اگر سال 95 این قرار داد منعقد می شد، امروز شاهد تحویل واگن ‌ها بودیم.
عضو شورای شهر تهران همچنین درباره بودجه سال 98 در حوزه حمل و نقل گفت: در بحث شرکت واحد اتوبوسرانی 70 میلیارد تومان بودجه نسبت به سال قبل اضافه شد.
وی ادامه داد: همچنین برای نخستین بار قرار شد 490 میلیارد تومان از منابع غیرنقد به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اختصاص یابد و اکثر پروژه ‌های نیمه تمام در سال 98 تکمیل شوند.

*برخی نمی خواهند جایگاه نظارتی شورا را بپذیرند
علیخانی در ادامه این نشست، درباره اختلاف نظر میان کمیسیون حمل و نق و عمران شورای شهر و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: قطعا اگر هماهنگی میان شورا و این معاونت وجود داشته باشد کارها بهتر پیش می‌ رود و قبل از رسانه ‌ای شدن مسائل باید این هماهنگی انجام شود.
وی ادامه داد: برخی نمی‌ خواهند جایگاه نظارتی شورا را بپذیرند و فکر می ‌کنند شورا جایگاه مشورتی دارد و تصمیمات خودشان درست ‌تر است.
علیخانی افزود: یکی از موضوعاتی که در آن ناهماهنگی وجود دارد مربوط به رانندگان مینی ‌بوس ‌هاست که شاهد تجمع آنها روبروی شورا هم هستیم.
وی افزود: شهرداری در لایحه خود در خصوص تخفیف‌ ها فراموش کرده نام رانندگان مینی ‌بوس را ذکر کند و خیلی راحت می ‌شد با یک لایحه این نقص اصلاح شود و برای رانندگان مینی‌ بوس هم تخفیف 70 درصدی لحاظ شود.
این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: پس از تجمع این افراد طی نامه ای از شهرداری تهران خواستم تا آنان نیز مشمول تخفیف 70 درصدی شوند اما متاسفانه هنوز شاهد ایجاد هماهنگی از سوی شهرداری نیستیم.

*دستگاهی مستقل به تذکرات شورا به بدنه شهرداری رسیدگی کند
علیخانی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره روند رسیدگی به تذکرات اعضای شورا گفت: زمانی که ما تذکری به یک مدیر می‌ دهیم شهردار تذکر مربوطه را برای آن مدیر می ‌فرستد و مدیر مربوطه پاسخ می دهد اما این رسیدگی درست نیست و من از رئیس شورای شهر می‌خواهم این موضوع را پیگیری کند.
علیخانی خاطر نشان کرد: شهردار باید تذکرات را به دستگاه مستقلی مانند بازرسی شهرداری بفرستد و تذکرات نباید برای خود فرد تذکر گیرنده فرستاده شوند.

* بلیت مترو و اتوبوس 25 درصد افزایش می یابد
علیخانی درباع نرخ کرایه اتوبوس و مترو نیز گفت: شهرداری در لایحه پیشنهاد کرد که قیمت‌گذاری بر اساس نرخ تورم باشد اما از دید ما این غلط است.
وی افزود: در این صورت باید چند بار در سال و بر اساس نرخ تورم قیمت ها تغییر کند.
علیخانی با بیان اینکه بلیت مترو و اتوبوس 25 درصد افزایش می یابد، خاطر نشان کرد: نظر کمیسیون این است که باید نرخ کرایه ها به میزان درصدی ثابت افزایش داده شوند.

*شهردار تهران درباره عوارض محدوده زوج و فرد استفساریه بیاورد
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران درباره عوارض تردد در محدوده زوج و فرد هم اظهار داشت: ابتدا نمی‌ دانستیم و بعدا متوجه شدیم که شهرداری این عوارض را دریافت می ‌کند بعد هم اعلام کردیم که این کار غیرقانونی است.
وی با بیان اینکه شهردار می‌ تواند در این خصوص استفسار کند، افزود: در این زمینه در شورای شهر اختلاف ‌نظر وجود دارد، برخی حق را به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری می‌ دهند و برخی حق را به کمیسیون حمل و نقل شورا می‌دهند.
وی ادامه داد: معاونت حمل و نقل و ترافیک هم از اختلاف نظر موجود استفاده کرده و تا این لحظه به کار خود ادامه داده است.
وی تاکید کرد: اگر شهرداری این موضوع را حل نکند نیازی نیست که شهروندان از شهرداری شکایت و وحق خود را بگیرند، خود من از شهرداری شکایت می ‌کنم.

*تهیه آیین نامه رسیدگی به تذکرات اعضا
افشین حبیب‌ زاده عضو دیگر کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران در این نشست، با بیان اینکه آیین‌نامه ‌ای نحوه رسیدگی به تذکرات اعضای شورای شهر در حال تهیه است، گفت: آیین نامه رسیدگی به تذکرات اعضای شورای شهر در کمیسیون حقوقی و نظارت در حال بررسی است.
وی افزود: این آیین نامه پس از تصویب در صحن شورای شهر قابل اجرا خواهد شد.

*تابوی سوال از شهردار از بین می رود
حبیب زاده در ادامه تاکید کرد: سوال کردن از شهردار تبدیل به یک تابو شده که برای سال 98 باید این تابو را از بین ببریم.
وی افزود: من به شخصه در سال 98 در خصوص آن دسته از تذکرات که به نتیجه نرسند از شهردار، طرح سوال خواهم کرد.

*اقتتاح 20 پروژه بزرگ درسال 97
حبیب زاده یادآور شد: در سال 97 بون احتساب پروژه هایی که در مناطق بهره برداری شده، حدود 20 پروژه بزرگ و نسبتا بزرگ در پایتخت، افتتاح شد.
وی، افتتاح پل دسترسی غیرهمسطح بزرگراه امام علی(ع) به ارتش، احداث تونل آرش، دوربرگردان غیرهمسطح بزرگراه شهید مدرس، دوربرگردان جنوب به جنوب یادگار امام، دوربرگردان ثامن و تقاطع غیرهمسطح باقرشهر از جمله این پروژه‌ها برشمرد.

*32 پروژه عمرانی در سال 98 بهره برداری می شود
حبیب زاده در ادامه با بیان اینکه برای سال 98، 32 پروژه پیش بینی شده، اظهار داشت: 17 پروژه مربوط به سازمان مهندسی و عمران است که پروژه‌هایی مثل تقاطع غیرهمسطح بزرگراه‌های چمران و جلال آل احمد، پارکینگ طبقاتی شهید آژیده و کندروی بزرگراه نواب از آن جمله است.
وی افزود: 10 پروژه بزرگ و نسبتا بزرگ از سوی شرکت خاکریزها، پنج پروژه توسط یادمان سازه و چهار پروژه توسط سازمان عمرانی مناطق اجرا خواهد شد.
حبیب‌ زاده منابع مالی این 32 پروژه را یک هزار و 134 میلیارد تومان عنوان کرد.
تهرام/7244//6139
انتهای پیام

نظر شما