شناسهٔ خبر: 31828177 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصفهان| ذوب‌آهن و استقلال خوزستان؛ سمفونی خوش‌آهنگ منصوریان و شاگردانش

R41346/P/S6,51/CT7

نقاط روشن نمایش ذوب‌آهن مقابل استقلال خوزستان هماهنگی و شناخت کامل ذوبی‌ها با تفکرات منصوریان، برخورداری از نظم تیمی و ثبات تاکتیکی، بهبود ضرب‌آهنگ حرکتی ذوب‌آهن در طول بازی و بالا رفتن نرخ بهره‌وری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، هفته بیست و دوم رقابت‌های لیگ برتر، جام خلیج فارس، روز گذشته با برگزاری 2 دیدار پایان یافت که در یکی از این بازی‌ها تیم فوتبال ذوب‌آهن، در ورزشگاه فولادشهر استقلال خوزستان را با نتیجه 2 بر صفر شکست داد.

تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان، آخرین دیدار خود در سال جاری را با پیروزی به پایان رساند تا همزمان با بهبود جایگاهش در جدول، ناکامی‌های قبلی را به فراموشی بسپارد. هر 2 تیم در شرایطی به میدان رفتند که کسب 3 امتیاز این بازی برایشان ارزش بالایی داشت. ذوبی‌ها که پس از هفته‌ها ناکامی، با اوج‌گیری دوباره در لیگ قهرمانان آسیا و شکست پدیده به روزهای خوب‌شان نزدیک شده‌اند، به دنبال تداوم روند موفقیت‌هایشان بودند. در آن سو آبی‌پوشان خوزستان نیز که در قعر جدول جا خوش کرده‌اند، به دنبال افزایش شانس خود برای فرار از سقوط بودند.

ذوبی‌ها با این برد 21 امتیازی شده و با 2 بازی کمتر نسبت به سایر تیم‌ها، با یک پله صعود در رده دوازدهم جدول جای گرفته است. سبزپوشان با این شرایط اگر در 2 بازی عقب افتاده‌شان به پیروزی برسند، با یک جهش 5 پله‌ای مواجه شده و می‌توانند خود را تا رده هفتم جدول بالا بکشند.

ذوبی‌ها در چند هفته اخیر نشان داده‌ا‌ند که با تفکرات منصوریان به هماهنگی لازم دست پیدا کرده و از نظم تیمی و ثبات تاکتیکی مناسبی برخوردار شده‌اند. اتفاقی که منجر به بهبود ضرب‌آهنگ حرکتی ذوب‌آهن در طول بازی شده و بدون شک موفقیت‌های اخیر این تیم ناشی از همین شناخت و همخوانی بازیکنان با خواسته‌های منصوریان است. اما نقطه روشن ذوب‌آهن این روزها، رفع شدن مشکل گلزنی این تیم است. ذوبی‌ها در طول فصل با وجود عملکرد خوبشان در پارامترهای مختلف فاز هجومی، در گلزنی ناکام بوده و همین امر امتیازات حساسی را از آنها گرفت. اما در چند بازی اخیر ذوب‌آهن، درخشش اوساگوانا و اوج‌گیری دوباره ارسلان مطهری، باعث شده است تا این مشکل رفته رفته به فراموشی سپرده شده و سبزپوشان اصفهانی از خط حمله نسبتاً قوی برخوردار شوند.

هر 2 تیم در این بازی با در نظر گرفتن خستگی بازیکنان ناشی از فشردگی مسابقات و شرایط نامطلوب جوی، نمایش خوبی را از خود ارائه داده و با وجود لغزنده بودن زمین به خاطر بازندگی، تا حد ممکن در ارائه برنامه‌های تاکتیکی مد نظر سرمربی‌هایشان موفق بودند.

ذوب‌آهن مقابل استقلال خوزستان در فاز هجومی تحرک بسیار بالایی داشته و تنوع تاکتیکی شاگردان منصوریان در خط حمله چشم‌گیر بود. ذوبی‌ها در فاز هجومی سعی کردند تا با استفاده از پاس‌های عمقی، شوت‌های از راه دور، ضربات ایستگاهی و ارسال از جناحین خلق موقعیت کنند و بر همین اساس موقفیت‌های خوبی را نیز به وجود آوردند. در فاز دفاعی نیز ذوبی‌ها نظم تیمی و تاکتیکی خوبی داشته و عملکرد خوبی از خود به جای گذاشتند.

در آن سو استقلال خوزستان با وجود قعرنشین بودن، در مقابل ذوب‌آهن عملکرد مثبتی داشت و بازی خوبی را به نمایش گذاشت. شاگردان قنبری در فاز هجومی خوب عمل کرده و بارها با ضد حملات و توپ‌های بلند خود، ذوب‌آهن را تحت فشار گذاشته و شاید اگر در زدن ضربات آخر دقت بیشتری به خرج می‌دادند، نتیجه متفاوت می‌شد. آبی‌پوشان خوزستان در فاز دفاعی اما عملکرد ضعیفی داشته و مدافعین این تیم در طول بازی اشتباهات مرگباری را مرتکب شدند.

گزارش بازی:

بازی در نیمه نخست با درگیری‌های میانه میدان 2 تیم بر سر کنترل توپ و زمین شروع شد. بارندگی و لغزندگی زمین کار را برای هر 2 تیم سخت کرده بود اما بعد از گذشت دقایق ابتدایی این ذوب‌آهن بود که تیم برتر میدان شده و حملات خود را آغاز کرد. ذوبی‌ها موقعیت‌های خوبی را روی سانترهای حسینی و فرارهای مطهری ساختند که حاصلی در بر نداشت.

در آن سو بازیکنان استقلال خوزستان نیز در ضد حملات خطرناک ظاهر شده و فشار زیادی به ذوبی‌ها وارد کرد. آبی‌پوشان خوزستان روی شوت‌های از راه دور نیز برنامه داشته و چند موقعیت خوب را خلق کردند که سیوهای تماشایی مظاهری مانع از گلزنی آنان شد. در اواخر نیمه برخلاف روند بازی ذوبی‌ها از اشتباه فاحش مدافع استقلال خوزستان نهایت بهره را برده و به گل نخست رسیدند. در دقیقه 41 بازی مصطفی کیانی در محاسبات خود اشتباه کرده و ارسلان مطهری با فرصت‌طلبی توپ را ربوده و با یک ضربه چیپ گل نخست را به ثمر رساند و در نهایت بازی با برتری ذوب‌آهن به پایان رسید.

نیمه دوم با برتری استقلال خوزستان شروع شد. شاگردان قنبری که به دنبال فرار از شکست و جبران نتیجه بودند، از همان دقایق ابتدایی حملات خود را آغاز کردند و چند موقعیت خوب نیز به دست آوردند، اما درخشش مظاهری مانع از گلزنی آنان شد. با این وجود برتری نسبی استقلال خوزستان چندان پایدار نبوده و ذوبی‌ها خیلی زود کنترل نبض بازی را در دست گرفتند.

شاگردان منصوریان که به دنبال زیاد کردن فاصله بودند، حملات خود را شروع کرده و چند موقعیت خوب نیز به دست آوردند که با بی‌دقتی از دست رفت. فشار ذوبی‌ها در این دقایق در نهایت منجر به گل دوم شده و خیال سبزپوشان از پیروزی راحت شد. در دقیقه 72 فرار مطهری به عمق خط دفاعی و پاس بلند از زمین ذوب‌آهن، این مهاجم فرصت‌طلب را در موقعیت تک به تک قرار داده و مطهری به سادگی گل دوم را به ثمر رساند. بعد از این گل ذوبی‌ها که سوار بر بازی بودند چند موقعیت دیگر ساختند که حاصلی در بر نداشت. در آن سو استقلال خوزستان نیز در دقایق پایانی چند موقعیت خوب به دست آورد که با بی‌دقتی از دست رفت ودر نهایت بازی با همان 2 گل به نفع ذوب‌آهن پایان یافت.

منصوریان: خوش‌مان می‌آید که حاشیه تولید کنیم و فغانی و دیگر داوران را زیر سؤال ببریم‌

سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان به دنبال پیروزی تیمش مقابل استقلال خوزستان به دفاع از عملکرد داوران فوتبال کشورمان به ویژه علیرضا فغانی پرداخت.

علیرضا منصوریان پس از برتری 2 بر صفر شاگردانش مقابل تیم فوتبال استقلال خوزستان اظهار داشت: قبل از بازی به بچه‌های‌مان گفتم این بازی به مراتب سنگین‌تر از بازی با النصر است، چرا که در زمان بازی با تیمی بزرگ، همه خود را برای مسابقه آماده می‌کنند. من تمام 9 دیدار قبلی حریف را دیده بودم. این تیم پلکانی رشد می‌کرد و سخت‌بباز بود.

وی ادامه داد: می‌توانستیم نیمه اول را با نتیجه 3 بر یک به سود حریف پشت سر بگذاریم. به بازیکنانم گفته بودم حریف جوانان خیلی خوبی دارد. تلنگر استقلال خوزستان توانست ما را بلند کند و به بچه‌های‌مان خسته‌نباشید می‌گویم. مسیر بسیار طولانی در پیش داریم و خدا را بابت این سه امتیاز، شکر می‌کنم.

سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن با بیان اینکه کیفیت فنی تیم‌های پایین و بالای جدولی تفاوت چندانی ندارد، تصریح کرد: تفاوت تیم‌ها اول بر سر مبالغ و بعد زحمات کادر فنی و بازیکنان است. زمانی که تیم‌های صدر و قعر جدولی در نیم‌فصل دوم با هم بازی می‌کنند، هر کدام که به گل می‌رسند، می‌توانند شرایط برد را فراهم کنند. استقلال خوزستان تیم جوانی است و خیلی خوب بازی کرد. ما در نیمه اول خوش‌شانس بودیم. در این نیمه با تجربه بازیکنان‌مان، توانستیم بازی را جمع کنیم.

سرمربی تیم فوتبال ذوب‌آهن با اشاره به تقویم فشرده تیمش اظهار داشت: ما هر چهار پنج روز یک بار بازی می‌کنیم. از سعید فتاحی خواستم که دیدار مقابل پدیده را به تعویق بیندازد که گفت سرمربی استقلال و پرسپولیس گفتند ما بازی‌های خود را انجام می‌دهیم. من به آذری گفتم از بازیکنان جوان‌مان بیشتر استفاده می‌کنیم. اعتماد به جوانان یعنی اعتماد به بنزین سبز و شما دیگر نمی‌توانید عقب‌نشینی کنید، چون جوانان پلکانی می‌آیند. چیدن 18 بازیکن برای من در لیست 18 نفره یکی از مشکلات امروزم بود. من مجبور «دیدار ذوب‌آهن - استقلال خوزستان برای فغانی یک بازی بسیار معمولی بود.».

سرمربی ذوب‌آهن ضمن بیان این جمله خاطرنشان کرد: فغانی داوری است که کریس رونالدو را در هنگام اعتراض، مجبور به سکوت می‌کند و مایه افتخار کشورمان است. اگر امروز می‌باختیم، باز هم افتخار می‌کردم که فغانی برای من سوت می‌زند. وقتی فغانی یک تصمیم به سود حریف گرفت، به احسان (بعیدی، مدیر رسانه‌ای ذوب‌آهن) گفتم کیفیت داور از دو تیم خیلی بالاتر است. همه داوران ما این‌گونه هستند.

منصوریان با گلایه از داوران دیدارهای ذوب‌آهن مقابل الکویت کویت و الزورای عراق گفت: در بازی با الکویت، داور همه‌ی توپ‌های 50-50 را به سد حریف می‌گرفت و مقابل الزورا هم پنالتی ما را اعلام نکردند. آیا کسی توانست داور را نقد کند؟ مسئول AFC به من گفت که اگر کوچک‌ترین حرفی درباره داوری بزنی، سه جلسه محروم می‌شوی. البته به او گفتم از قضاوت داور راضی نبودم و او گفت اگر این را در نشست خبری بگویی، محروم می‌شوی. این است نوع حمایت AFC از داوران خود.

وی در ادامه تصریح کرد: داوران این دو مسابقه نسبت به داورانی که به ایران می‌آیند، فوق‌العاده ضعیف بودند، اما ما نمی‌توانیم حرفی بزنیم، چون کمیته انضباطی AFC این‌گونه از داورانش حمایت می‌کند. ما باید فرهنگ را به فوتبال خودمان بیاوریم. این یک معضل است که پس از برگزاری یک بازی، 50 نفر داوری را کارشناسی می‌کنند. ما خوش‌مان می‌آید که حاشیه تولید کنیم و فغانی و دیگر داوران را زیر سؤال ببریم. احترامی که فغانی در فیفا و AFC می‌بیند، در ایران نمی‌بیند

سرمربی ذوب‌آهن اصفهان درباره بازدارنده نبودن قوانین انضباطی برای جلوگیری از هجمه‌ها علیه داوران اظهار داشت: باشگاه‌ها باید کار را استارت بزنند. اگر یک بازیکن جریان بازی را با اعتراضاتش از دست سرمربی تیمش خارج کند، باشگاه باید با تنبیه انضباطی و مالی با او برخورد کند و این منبعی حمایتی برای فدراسیون فوتبال باشد. ما نمی‌توانیم هر هفته به داوران توهین کنیم. داور یک دیدار ما قضاوت خوبی نداشت، اما در رختکن به بازیکنان گفتیم باید از داوران حمایت کنیم.

منصوریان با تمجید دوباره از داوران ایرانی گفت: از ابتدای فصل تا قبل از این سه مسابقه، نزدیک 16 امتیاز را به دلیل اشتباهات داوری از دست دادیم. برخی اوقات توپ به دست بازیکن حریف می‌خورد، اما داور پنالتی نمی‌گرفت. ما نمی‌توانیم به داور حمله کنیم، چون او هم یک انسان است و اگر تحت فشار قرار بگیرد، مدیریت بازی از دستش خارج می‌شود. باشگاه‌ها اول باید آستین بالا بزنند و فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی باید بدون اینکه کسی بفهمد، داور را تنبیه کنند.

کریم قنبری: روی قولی که به بازیکنانم دادم هستم و میدان را خالی نمی‌کنم

سرمربی تیم فوتبال استقلال خوزستان اعتقاد دارد بین این تیم قعرنشین با دیگر تیم‌های لیگ برتری یک مبارزه نابرابر در جریان است.

کریم قنبری پس از شکست 2 بر صفر تیم فوتبال استقلال خوزستان مقابل ذوب‌آهن اصفهان اظهار داشت: بازی است و سرما و سختی‌هایش. این پیروزی را به مجموعه بزرگ ذوب‌آهن تبریک می‌گویم و امیدوارم در ادامه لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا موفق باشند. ما نسبت به هفته گذشته شاه‌مکوند، کلانتری، باقرپور و نامداری را در اختیار نداشتیم. متأسفانه بضاعت ما همین است.

وی با تمجید از بازیکنان جوان تیم استقلال خوزستان گفت: به صورت ویژه از جوانان تیمم تشکر می‌کنم که با تمام وجود بازی و شرایط خوبی را برای ما ایجاد می‌کنند. می‌توانستیم کار را در نیمه اول تمام کنیم. ما در این نیمه سه موقعیت خوب گلزنی داشتیم و ذوب‌آهن یک فرصت داشت که همان یک موقعیت وارد دروازه ما شد.

سرمربی استقلال خوزستان با بیان اینکه ذوب‌آهن ادامه بازی را با بازیکنان باتجربه‌اش کنترل کرد، خاطرنشان کرد: تغییراتی در زمین اجرا کردیم که جوابگو نبود و بازنده شدیم. به آینده امیدوارم و تلاش خود را می‌کنیم. نسبت به سایر تیم‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم و این بچه‌ها با از خود گذشتگی، تمام توان خود را گذاشتند. در زمین مشکل خاصی نداریم، اما موجودی ما همین است. مبارزه ادامه دارد و ما با تمام وجود مبارزه می‌کنیم، هرچند میان ما و سایر تیم‌ها، مبارزه نابرابری در جریان است.

قنبری با بیان اینکه تیمش با روشی که بازی می‌کند، هنوز شانس بقا در لیگ برتر را دارد،‌ تصریح کرد: هنوز 24 امتیاز باقی مانده است و ما در دیدارهایی که به میدان رفتیم، مانند بازنده‌ها بازی نکردیم.

وی با بیان اینکه تلاش خود را برای حفظ استقلال خوزستان در لیگ برتر به کار می‌گیرد، گفت: مسئولیت فنی تیم با من است و در حدود دو ماهی که به استقلال خوزستان آمدم، تمرینات تیم دست من است. در زمان بوستانی هم تمرینات و برنامه‌ریزی تیم بر عهده من بود و من به بچه‌ها قول دادم تا زمانی که مرا بخواهند،‌ هستم. قطعاً میدان را زود خالی نمی‌کنم و روی قولی که به بچه‌ها داده‌ام، هستم.

انتهای پیام/ ز

نظر شما