شناسهٔ خبر: 31827073 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به وضعیت بازار در پایان سال 97

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی وضعیت بازار در روزهای پایانی سال 97 را با نگاهی به قیمت اجناس، توزیع کالاهای اساسی و نقش دولت در کنترل بازار مورد توجه و بررسی قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بازار شب عید هم بتدریج در حال گرم شدن است. مردم شهر به دنبال نو کردن جامه و ملزومات زندگی خود هستند. بیشترین رفت و آمدها برای خرید لوازم و ملزومات در بازار بزرگ است. حال بحث تنظیم بازار در این زمان اهمیت ویژه‌ای از جهت کنترل قیمت ها و توزیع مناسب کالاها دارد. البته دولت اعلام داشته هماهنگی های لازم برای بوجود آمدن هرچه بهتر شرایط بازار مهیا گردیده است.
بررسی امروز دوشنبه 27 اسفند ماه نشان می دهد که برخی رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب از جوانب مختلف همچون «کیفیت اجناس»، «توزیع کالاهای اساسی»، «پایین آمدن قدرت خرید» و «نقش دولت در کنترل بازار» وضعیت بازار را مورد بررسی قرار دادند. برخی از این رسانه ها در این باره نوشتند: شرایط ناگوار اقتصادی بر کیفیت زندگی مردم سایه انداخته است. نوسات ارز، جهش ناگهانی قمیت‌ها و از بین رفتن برخی از مراکز تولیدی و بیکاری عده‌ای از مردم، موجب شده تا دیگر خرید کالاهای بادوام، اولویت مردم در روزهای پایانی سال نباشد. از سوی دیگر تمهیداتی که دولت برای عرضه کالاهای اساسی پیش‌بینی کرده است گواه این مدعاست.
مهم ترین عبارت های کانونی به کار گرفته شده از سوی این جریان رسانه ای عبارتند از: عدم توزیع مناسب کالاهای اساسی؛ ایجاد رانت با قیمت گذاری کالاها؛ سال 97 سال رکود اقتصادی؛ توقف رشد و جهش؛ وضع اقتصادی و قدرت خرید مردم امسال نسبت به گذشته در وضعیت نامطلوب‌تری قرار دارد؛ تورم افسارگسیخته حاصل مشکلات اقتصادی، وضعیت را برای اقشار گوناگون جامعه سخت‌تر کرده؛ بازار در آستانه بهار به آرامش رسید؛ بی برنامگی دولت در فعال کردن بخش تولید و صنعت؛ کیفیت نامناسب اجناس.
رسانه های اصولگرا نیز در 3 محور «رها شدن بازار توسط دولت»، «سردرگمی دستگاه‌های دولتی در واردات نهاده‌های دامی» و «بالا بودن قیمت ها» به بررسی این موضوع پرداخته اند.
بازار بی در و پیکر این روزها بیشتر از هر زمان دیگری محسوس است؛ دولت در حال حاضر بازار را به حال خود رها کرده؛ آشفتگی بازار ناشی از سردرگمی دستگاه‌های دولتی؛ قیمت‌ها بالاست از مهم ترین واژگان کانونی به کار رفته از سوی این جریان رسانه ای است.

رسانه های اصلاح طلب
--------------------------
**عدم توزیع مناسب کالاهای اساسی
به گزارش خبرگزاری ایسنا، بیت‌الله‌ عبداللهی نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روش توزیع کالاهای اساسی بیان کرد: مردم مرتب به ما مراجعه می‌کنند و خواهان اجرای سیاست‌های درست برای مبارزه جدی با گرانی و همچنین سیاست‌های صحیح برای توزیع کالاهای اساسی هستند. انصافا با این وضعیت کالاهای اساسی که با دلار 4200 تومانی خریداری و وارد کشور می‌شود، درست به دست مردم نمی‌رسد.

** ایجاد رانت با قیمت گذاری کالاها
به گزارش روزنامه اعتماد، غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیته فقهی بازار سرمایه گفت: قیمت‌گذاری کالاها در التهاب ماه‌های اخیر، هیچ سودی برای تولیدکنندگان، مردم و مصرف‌کنندگان نداشت و تنها به ایجاد رانت منجر شد.
وی افزود: بورس کالای ایران به عنوان بستری شفاف و قانونمند، ویژگی‌هایی دارد که طی سال‌های گذشته به رشد و پیشرفت اقتصادی و تولید کشور کمک شایانی کرده است. در وهله نخست، سازوکار بورس کالا به روش‌های سنتی معامله کالاها همچون سیستم حواله و سهمیه‌ای پایان داد که همین اتفاق، به حذف بخش بزرگی از فسادها در بازار کالاها منجر شد.

**بازارهای سال 98 سال بی رونق تر از 97
«توقف رشد و جهش» عنوان روزنامه اعتماد است که در بخشی از آن می خوانیم: برای بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی روشن است که سال 1398، سال رشد و رونق اقتصادی نیست و شهروندان نیز روز‌های سختی را در پیش رو دارند. با وجود اینکه نمی‌توان انتظار رشد اقتصادی در سال پیش رو داشت اما تحلیل‌ها نشان می‌دهد بازار‌ها در سال 98 بر خلاف سال 97 روز‌های آرام‌تری را تجربه می‌کنند و تقریبا در هیچ بازاری با وجود نوسان‌ها، جهشی رخ نمی‌دهد.

** پایین آمدن قدرت خرید
روزنامه ابتکار عنوان داشت: وضع اقتصادی و قدرت خرید مردم امسال نسبت به گذشته در وضعیت نامطلوب‌تری قرار دارد. تورم افسارگسیخته حاصل مشکلات اقتصادی، وضعیت را برای اقشار گوناگون جامعه سخت‌تر کرده و قیمت‌ها بالا و جیب‌های خالی دست به دست هم داده‌اند که خرید کردن دشوار باشد. با این حال بسیاری هستند که آیین‌های عیدانه را به آبروی‌شان گره خورده می‌دانند و سعی می‌کنند با سیلی هم که شده صورت خود را سرخ کنند. در این شرایط، شاید یکی از سخت‌ترین تصمیم‌گیری‌ها درباره عیدی دادن است!

**آرامش دربازار
روزنامه ایران می نویسد: بازار در آستانه بهار به آرامش رسید. خیلی از کالاها که تا دو هفته پیش از سبد خرید مردم خارج شده بود بواسطه فروش‌های دولتی، پیوستن به کالاهای تنظیم بازاری و فروش بهاره در نمایشگاه‌های مختلف کاهش پیدا کرد. البته کاهش قیمت‌ها هنوز با جیب خانوارها هماهنگ نیست اما خریداران با مدیریت خود توانستند از پس بخشی از خریدها بربیایند. در آستانه سال 1398 بیش از 7 بازار را بررسی کردیم و فعالان آنها از شرایطی سخن گفتند که ماه‌های گذشته پیش‌بینی بدتری نسبت به آن داشتند. درست است که بازار اسفند سال 97 با اسفند 96 تفاوت‌هایی دارد اما به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، بازار با آرامشی که پیدا کرد بیشترین خدمت را به مردم ارائه داد.

** بی برنامگی دولت در فعال کردن بخش تولید و صنعت
به گزارش تارنمای نامه نیوز، محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد ورود مردم به بازار طلا و ارز برای سرمایه گذاری،گفت: متاسفانه تقاضاهای کاذب بازار را ملتهب کرده که عامل اصلی این موضوع نیز بی برنامه بودن دولت در فعال کردن بخش تولید و صنعت است، زیرا مردم اطلاعی از امکانات سرمایه گذاری ندارند.

**نقش سفته بازان در بازار
روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «فَن مواجهه با سفته‌بازان در بازار» می نویسد: در آخرین ماه سال، بار دیگر رژه سفته‌بازان در بازار ارز محسوس شد. سفته‌بازان تمایل داشتند تا نرخ دلار را از مرز ۱۳ هزار عبور دهند و در کانال بالاتر ثبت کنند، از آن طرف میل بازارساز، حرکت نرخ به سمت کانال‌های پایین‌تر بود. این طناب‌کشی مختص به اسفند نبود، در ماه‌های پرنوسان سال 97همواره بازارساز به‌دنبال سدی در برابر موج‌سواری سفته‌بازان بود. حتی این موج‌سواری مختص به بازار ارز نیز نیست؛ سایر بازار‌های دارایی و مالی نیز گاه از حرکت‌های سفته‌بازان در امان نمانده‌اند.
این روزنامه افزود: اگرچه عبارت سفته‌باز، تصویر یک بازیگر مخرب اقتصادی را در ذهن تداعی می‌کند؛ اما به عقیده اقتصاددانان تمام گونه‌های سفته‌بازی مخرب نیست و بخشی به جهت تداوم بخشیدن به جریان نقدینگی به سوی بازار‌ها عنوان سفته‌بازان تثبیت‌کننده می‌گیرند؛ اما رفتار‌های سفته‌بازان از طریق ایجاد هیجان و سوار شدن بر موج التهابات، می‌تواند اثر مخربی بر اقتصاد یک کشور داشته‌باشد.

** سایه شرایط ناگوار اقتصادی بر کیفیت زندگی مردم
روزنامه آرمان نوشت: تهران اگرچه رنگ و بوی بهاری به خود گرفته است اما شواهد حاکی از این واقعیت هستند که شرایط ناگوار اقتصادی بر کیفیت زندگی مردم سایه انداخته است. نوسات ارز، جهش ناگهانی قمیت‌ها و از بین رفتن برخی از مراکز تولیدی و بیکاری عده‌ای از مردم، موجب شده تا دیگر خرید کالاهای بادوام، اولویت مردم در روزهای پایانی سال نباشد. از سوی دیگر تمهیداتی که دولت برای عرضه کالاهای اساسی پیش‌بینی کرده است گواه این مدعاست.

رسانه های اصولگرا
------------------------
**رها شدن بازار توسط دولت
صدیف بدری نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو باخبرگزاری تسنیم اظهار داشت: بازار بی در و پیکر این روزها بیشتر از هر زمان دیگری محسوس است و این سوال برای ما پیش آمده که اصلا دولت برنامه‌ای برای رفع مشکلات پیش رو دارد و مشکل بیکاری و مسکن را چگونه برطرف می‌کند تا مردم بتوانند با وضعیت موجود برای تامین کالاهای اساسی تا این اندازه در مضیقه نباشند.

وی افزود: دولت در حال حاضر بازار را به حال خود رها کرده و در سردرگمی پیش می‌رود در حالی که باید در این شرایط برنامه اساسی برای رفع مشکلات اقتصادی ارائه دهد و وضعیت آشفته مردم را برای عدم تامین کالاهای اساسی را در نظر بگیرد که این مسئله نیازمند شفاف‌سازی است.

** سردرگمی دستگاه‌های دولتی در واردات نهاده‌های دامی
به گزارش خبرگزاری تسنیم، جعفر بدری رئیس‌کل دادگستری استان لرستان با بیان اینکه واردات نهاده‌های دامی ساماندهی شود گفت: آشفتگی بازار ناشی از سردرگمی دستگاه‌های دولتی است و این دستگاه‌ها هنوز نتوانسته‌اند برای آن برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی داشته باشند.

به گزارش روزنامه وطن امروز، قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگویی رادیویی در مورد توزیع گوشت در بازار گفت: آقایان در وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کنند کشور از تامین و تولید مرغ اشباع شده و مجوز مرغداری نمی‌دهیم؛ اگر اشباع شده است، چرا مردم در میدان تره‌بار در صف می‌ایستند که تخم‌مرغ ترکیه‌ای بخرند؟!»
وی افزود: «وزارت جهاد اعلام کرد باید جلوی یک شرکت که جوجه‌‌های یک روزه تولید می‌کند، گرفته شود، چون انحصار است و با این تصمیم هم این شرکت را بدبخت کرد و هم به فردی مجوز داد که از انگلیس جوجه وارد کند که تازه این کار هم انجام نشد».

**بالا بودن قیمت ها
سایت مشرق نیوز با انتشار عکسی از بازار شب عید نوشت: پیاز 4800 تومانی باشد یا پسته 240 هزار تومانی، فرقی نمی‌کند؛ «قیمت‌ها بالاست». این مهمترین حرفی است که اغلب مردم با دیدن قیمت اقلام مصرفی‌شان در شب عید به زبان می‌آورند.

به گزارش تارنمای جهان نیوز، در آستانه ایام پایانی سال اگر چه آجیل‌فروشان، روزهای پرجنب‌وجوشی را می‌گذرانند؛ اما همچنان از بازار ناراضی بوده و معتقدند که مردم استقبال زیادی از خرید این کالا نکرده‌اند. بر این اساس، نرخ‌های متفاوتی برای انواع آجیل به چشم می‌خورد و فروشندگان تلاش دارند از همین اوضاع برای فروش هر چه بیشتر بهره بگیرند. در این میان، نرخ‌های متفاوتی برای انواع آجیل اعلام می‌شود که دامنه آن، برای برخی از کالاها، از نوسان 90 هزار تومانی برخوردار است.

**کاهش قیمت مرغ
به گزارش تارنمای جهان نیوز، مهدی یوسفخان رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی افزود: در پی عرضه گسترده مرغ منجمد تنظیم بازاری به قیمت هر کیلو 10 هزار و 500 تومان و عرضه مرغ گرم تنظیم بازاری به­ قیمت هر کیلو 11 هزار و 500 تومان که در سطح وسیع در همه واحد‌های صنفی و میادین میوه و تره بار­ انجام شده شاهد کاهش بسیار خوب قیمت مرغ گرم در بازار آزاد بودیم.

گروه نشریات خبری
پژوهشم**9351**1025

نظر شما