شناسهٔ خبر: 31825142 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

انتشار تصویری از کارگران در برازجان با واکنش گسترده شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد

تقدیر با چاشنی تحقیر

صاحب‌خبر -

دیروز انتشار تصویری در شبکه‌های اجتماعی توانست چنان خشم و عصبانیتی در بین کاربران به وجود بیاورد که مسئولان مختلف مجبور شوند ماجرا را یک‌طوری جمع‌وجور کنند. قضیه از این قرار بود که اخیرا شهرداری برازجان مراسمی برای تقدیر از کارگران و پاکبانان این شهر در حوزه خدمات شهری برگزار کرد اما آن‌چه این مراسم را به ترند شبکه‌های اجتماعی طی ۱۲ ساعت گذشته تبدیل کرد، اقدام تعجب‌آور مدیران برگزارکننده این مراسم بود. در مراسمی که قرار بود از کارگران خدمات شهرداری و پاکبان‌ها تقدیر شود، آنها به صورت دایره‌وار وسط سالن و مسئولان خیلی شیک و رسمی روی صندلی‌ها و بالای سر آنها نشسته بودند. یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر درباره این تصویر نوشت: «اقدام تاسف‌برانگیز و تحقیرآمیز یک شهرداری که واکنش‌های زیادی از طرف کاربران در فضای مجازی داشته است. در مراسم تجلیل از شهردار برازجان، پاکبانان را روی زمین و جلوی پای کت‌وشلواری ها  نشاندند. پاکبانان نیازی به تجلیل با این شیوه زشت و تحقیرآمیز ندارند.»
یکی دیگر از کاربران در این‌باره نوشت: «مردم برازجان خیلی خونگرم و مهربانند، دل نازک و نرمی دارند، برعکس چهره‌شان که رنج‌دیده و سختی‌کشیده‌ است، درست مانند این خبر که به رنج‌های برازجان افزود، برازجان آنقدر محروم است که هنوز بعد از۴۰ سال برای تنبیه و تبعید گزینه قاضی است، کاش حداقل خودشان با خودشان چنین نمی‌کردند،کاش….»
کاربری هم به تأثیر این اقدام بر خانواده‌های پاکبانان اشاره کرد و نوشت: «با خودتون فکر نمی‌کنید شاید خدایی نکرده اونا هم خانواده داشته باشن؟ اگر بچه یکی از این انسان‌های شریف ببینه چی میشه؟»
 کاربری هم با نام سیدعلی صالحون نوشت: «به گمانم انسان‌بودن داره کم‌کم میره به سمت  شمردن تعداد صفرهای فیش حقوقی هر چی صفر بیشتر داشت، طرف واسه خودش شأن و منزلت بیشتری متصور میشه.»
معذرت می‌خواهم
واکنش‌ها به همین‌جا هم محدود نشد. فعالان کارگری به این تمایزگذاری ناعادلانه انتقاد کرده‌اند و آن را مصداق بی‌احترامی به کارگران زحمتکش شهرداری دانسته‌اند. برای نمونه میکائیل صدیقی، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان، در این رابطه می‌گوید: «این اقدام تأسف‌برانگیز است؛ چرا کارگران را جلوی پای کارمندان روی زمین نشانده‌اند؟! این اقدام به نوعی توهین به همه کارگران زحمتکش است و نشان می‌دهد که در نهادهای عمومی، شهروند درجه یک و درجه دو وجود دارد.»
همزمان محمدحسن محمدی، شهردار برازجان، با انتشار پستی به این برخورد تحقیرآمیز واکنش نشان داد و در استوری صفحه اینستاگرام خود نوشت: «با توجه به این‌که در مراسم غافلگیرکننده امروز بنده یک میهمان بودم، بابت اتفاق ناخواسته پیش‌آمده از همه عزیزان عذرخواهی می‌کنم. امروز کارمندان و کارگران و پاکبانان عزیز و زحمتکش شهرداری ، میزبان این مراسم بودند و قطعا خود آنها شایسته این تقدیر و تشکر بودند. من دست این عزیزان را می‌بوسم و هرگز و هرگز در ذهنم برای خودم جایگاهی بالاتر از این زحمتکشان متصور نبوده و نیستم.» 

نظر شما