شناسهٔ خبر: 31824392 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

نماینده عراقی: رزمایش مشترک ایران، عراق و سوریه ضروری است

بغداد - ایرنا - یک نماینده پارلمان عراق برگزاری رزمایش مشترک از سوی سه کشور ایران، عراق و سوریه را امری ضروری و موجب بستن راه بر زیاده خواهی های آمریکا در منطقه دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش آران نیوزبه نقل ازروز دوشنبه ایرنا، 'حنین قدو' نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح تاکید کرد: برگزاری رزمایش نظامی از سوی ایران، عراق و سوریه در خط مرزی، امری ضروری است و جلوی آمریکا را برای تحمیل خواست و نفوذ خود بر منطقه می گیرد. 
قدو درگفتگو با خبرگزاری المعلومه عراق افزود: دولت عراق عزم جدی برای اجرای چنین رزمایش دارد تا بتواند میزان توانمندی و آمادگی نیروهایش را برای تامین امنیت مرزها بدون دخالت خارجی، بسنجد. 
وی گفت: امنیت عراق بطور مستقیم با امنیت دو کشور سوریه و ایران گره خورده است و برگزاری مانور مشترک به نفع تامین امنیت و موجب نجات همه کشورهای منطقه از شر تحرکات تروریست ها خواهد بود. 
قدو افزود: این رزمایش همچنین با ناکام کردن تحرکات داعش، طرح آمریکا برای حمایت از داعش با هدف اعمال فشار به بغداد جهت توجیه ادامه حضور نظامی در عراق را نیز خنثی خواهد کرد. 
این نماینده پارلمان عراق همچنین گفت که نشست رهبران عراقی که به زودی به دعوت برهم صالح رئیس جمهوری عراق برگزار می شود، موضوع ادامه حضور نظامی آمریکا را بررسی و تعیین تکلیف خواهد کرد.
پرسش درباره منطق ادامه حضور و ماهیت ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق از زمان پایان نظامی داعش در آذرماه 96 و بویژه سفر مخفیانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به پایگاه عین الاسد در استان الانبار در اوایل دیماه امسال و اظهارات مداخله جویانه وی، بشدت در میان محافل سیاسی و پارلمان این کشور مطرح و به پرونده روز تبدیل شده است. 
سخنان این نماینده پارلمان عراق و دیگر شخصیت های سیاسی در این کشور درباره اهداف واقعی آمریکا از تحرکات اخیر و تاکید بر ضرورت همکاری هر چه بیشتر کشورهای منطقه از جمله ایران، عراق و سوریه همزمان با سفر سردار سرلشگر پاسدار 'محمد باقری' رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی به دمشق برای شرکت در اجلاس سه جانبه مبارزه با تروریست بین ایران، سوریه و عراق بیان شده است. 
اجلاس سه جانبه روسای ستادکل نیرو‌های مسلح کشور‌های ایران، عراق و سوریه به صورت منظم به منظور بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم برگزار می شود.
ارتقای همکاری‌های دفاعی و نظامی، مشورت و همفکری درباره مبارزه با تروریسم و ایجاد هماهنگی و هم افزایی سه کشور ایران، عراق و سوریه در تداوم مقابله با گروهک‌های تروریستی و همچنین بررسی و دستیابی به آخرین راهکار‌های ایجاد ثبات و تامین امنیت منطقه از جمله اهداف سفر سرلشگر باقری به سوریه است.
ایران، عراق و سوریه در کنار روسیه از سال 1394 در قالب یک مرکز چهارجانبه اطلاعاتی که مقر آن در بغداد است با هدف مبارزه با تروریسم و بویژه داعش در عراق و سوریه با هم همکاری می کنند.


نظر شما