شناسهٔ خبر: 31824280 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

علت سقوط هر دو بوئینگ ۷۳۷ یکی بوده!

71591

آنالیز داده‌های موجود در جعبه سیاه هواپیمای اتیوپی ایرلاینز شباهت‌های زیادی را به مورد مشابه خود در لئون ایر اندونزی نشان داده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هفته گذشته بود که یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ ماکس تنها ۱۳ دقیقه بعد از بلند شدن از زمین که به سمت نایروبی، پایتخت کنیا در حال پرواز بود، سقوط کرد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند. با اینکه هنوز علت حادثه و سقوط هواپیما مشخص نشده است، اما بسیاری از رسانه‌ها از نقص فنی که یک بار دیگر نیز در هواپیمای مشابهی در اندونزی به وجود آمد و موجب سقوط آن شد، خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، حالا به نظر می‌رسد با بررسی داده‌های موجود در جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس که به تازگی در آفریقا سقوط کرده، معلوم شد که علت حادثه و همچنین بسیاری دیگر از اطلاعات آن دقیقاً مشابه بوئینگی بود که چند ماه پیش در لیون‌ایر اندونزی سقوط کرد. همان زمان بسیاری از رسانه‌ها از نقص فنی و مشکل نرم افزاری در این هواپیمای جدید خبر دادند چراکه چند ماه پیش بود که یک فروند از هواپیمای مذکور فعال در لیون‌ایر اندونزی نیز تنها چند دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه جاکارتا در آب‌های سواحل شرقی این کشور سقوط کرد، دقیقاًً گرفتار سرنوشت مشابهی شد و تمامی ۱۸۹ مسافر و سرنشین آن ناپدید و کشته شدند.

نتایج بررسی‌های سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با همکاری شرکت سازنده این هواپیما یعنی بوئینگ، پیش‌تر نشان می‌داد که سیستم جدیدی که از سنسورهای پیشرفته در نوک دماغه جت به‌کار برده شده، موجب سقوط آن شده است. این بدان معناست که سنسورهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به دلیل مشکلات نرم‌افزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مرکزی هواپیما مخابره کرده و این بدان معناست حتی در زمانی که خلبان کنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودکار و اتوماتیک) می‌گذارد، این سنسورهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین می‌کشانند و این امر موجب می‌شود کنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط کند. همین امر موجب شد که اندونزی سفارش این نوع از هواپیما از شرکت بوئینگ را لغو کند و از مسئولان و مدیران آن درخواست بررسی دقیق و تحقیقات ویژه کند تا این غول هواپیماسازی از تکرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری به عمل بیاورد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما