شناسهٔ خبر: 31823633 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

ضد و نقیض درباره رنار: مراکـش ایران یا امـارات؟

صاحب‌خبر -

نام هروه رنار را در روزهای اخیر به‌عنوان جدی‌ترین گزینه جانشینی کارلوس کی‌روش شنیده‌ایم. مربی فرانسوی تیم ملی مراکش که با فدراسیون فوتبال این کشور قرارداد دارد و البته تیمش را آماده حضور در جام ملت‌های آفریقا می‌کند. رنار اما در واکنش به حضور در ایران، از تمرکز روی موفقیت مراکش صحبت کرده و اینکه آماده انجام دو بازی تدارکاتی مقابل مالاوی و آرژانتین می‌شود. با توجه به اینکه جام ملت‌های آفریقا خرداد ماه ۹۸ برگزار می‌شود و مهدی تاج هم انتخاب سرمربی تیم ملی را به آن مقطع موکول کرده، بحث حضور رنار جدی‌تر شده است. در این بین فدراسیون فوتبال امارات هم رقیب ایران برای جذب این سرمربی موفق فرانسوی است.

 

هروه رنار جدیدترین نامی است که درباره نیمکت تیم ملی شنیده می‌شود؛ سرمربی فرانسوی تیم ملی مراکش که بازی ایران- ژاپن در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا را در ورزشگاه محمد بن‌زاید شهر ابوظبی تماشا کرد و البته کنار ابراهیم شکوری-سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال- هم نشست. همان زمان بحث درباره حضور رنار روی نیمکت تیم ملی رسانه‌ای شد اما فدراسیون فوتبال آن را تکذیب کرد و البته رنار هم به این مساله اینچنین واکنش نشان داد: «من اخیرا قراردادم را با فدراسیون فوتبال مراکش تمدید کرده‌ام.»

 

 بعد از این واکنش، صحبت از حضور برت فن‌مارویک و الکساندر نوری روی نیمکت تیم ملی شنیده شد و البته گزینه‌های ایرانی نظیر علی دایی، افشین قطبی و امیر قلعه‌نویی.

 

گزینه‌هایی که در مجمع فدراسیون فوتبال قلم قرمز روی نام‌شان کشیده شد و مهدی تاج تأکید کرد که فدراسیون فوتبال قصدی برای استفاده از مربی ایرانی ندارد.

 

  ماجرای انتخاب سرمربی تیم ملی ایران با وجود اینکه فدراسیون فوتبال این بار سعی داشت روش متفاوتی را به کار بگیرد خیلی شبیه به دفعات قبلی پیش می‌رود.

 

 این بحث حتی با وجود انتشار عکس ابراهیم شکوری با فلیکس سانچز سرمربی اسپانیایی تیم ملی قطر، بیشتر یک سوء‌تفاهم یا رد گم‌کنی رسانه‌ای است چون موضوع مهم، مذاکره با هروه رنار سرمربی ۵۰ ساله و فرانسوی است که در جام جهانی با تیم ملی مراکش مقابل ایران بازی کرد. رنار ۵۰ ساله دوران مربیگری‌اش را از سال ۱۹۹۹ آغاز کرده و در این مدت هدایت تیم‌هایی از جمله لیل و سوشو در رده باشگاه و ساحل عاج، زامبیا و آنگولا در رده ملی را برعهده داشته.

 

 حالا اما اخبار متفاوتی از رسانه‌های مختلف به گوش می‌رسد.

 

در شرایطی که گفته می‌شد همین روزهای آخر اسفند نام رنار به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران معرفی می‌شود دیروز خبرهایی از اقدام جدی امارات و عربستان برای قرارداد با این مربی منتشر شده است. سایت Bladi. net در کشور مراکش با انتشار گزارشی نوشت که مسوولان فدراسیون فوتبال مراکش اعلام کرده‌اند قرارداد این مربی فرانسوی تا سال ۲۰۲۰ پابرجا است.

 

در گزارش این سایت آمده است: «در روزهای اخیر شایعات زیادی درباره حضور هروه رنار در تیم ملی ایران شنیده شده است. آنها بعد از پایان همکاری با کارلوس کی‌روش حالا به دنبال هروه رنار هستند اما فدراسیون فوتبال مراکش اعلام کرده است که قرارداد این مربی فرانسوی تا سال ۲۰۲۰ پابرجا است. هدف فعلی این فدراسیون این است که تیم ملی مراکش بتواند برای موفقیت در جام ملت‌های پیش رو در مصر آماده شود.»

 

 همچنین سایت فرانسوی «۳۶۰ اسپورت» در خصوص شایعه احتمال حضور هروه رنار روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران به نقل از این سرمربی فرانسوی نوشت: «شخصی نزدیک به رسانه‌ها از زمان حضورم در مراکش تلاش می‌کند تا با انتشار خبرهای دروغ وضعیت مرا بی‌ثبات کند اما من روی اهدافم تمرکز می‌کنم. دو بازی تدارکاتی در ماه مارس مقابل مالاوی و آرژانتین در پیش داریم. پس از آن باید روی آماده‌سازی مراکش برای حضور در جام ملت‌های آفریقا متمرکز شویم.»

 

حضور هروه رنار در تیم ملی ایران می‌تواند از بعد مالی برای این مربی سودآور باشد. قرارداد رنار با فدراسیون فوتبال مراکش، مبلغی در حدود ۷۸۸ هزار یورو برای هر سال است. مبلغی که با حضور این فرانسوی در ایران افزایش چشمگیری خواهد داشت و این احتمال وجود دارد که به بالای یک میلیون یورو هم برسد. رنار با سابقه دو قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا گزینه مناسبی برای تیم ملی ایران و جانشینی کی‌روش است. هر چند فدراسیون فوتبال امارات هم دنبال راهی است تا این مربی جوان اما باکارنامه را جذب کند.

 

جام ملت‌های آفریقا ۲۰۱۹ از تاریخ ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) به میزبانی مصر آغاز خواهد شد و ۲ تا ۳ هفته هم ادامه خواهد داشت. یکی دو روز قبل مهدی تاج در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی گفت: «برای فیفادی دوم (خرداد ماه ۹۸) سرمربی حتماً انتخاب خواهد شد.» باید دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا هروه رنار سرمربی تیم ملی خواهد شد یا گزینه‌ای دیگر مدنظر فدراسیون فوتبال ایران است؟

 

 

نظر شما