شناسهٔ خبر: 31822329 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

مهم‌ترین وقایع حوزه حمل و نقل در سال۹۷

عصر خودرو- در سال ۱۳۹۷ شاهد رشد قیمت بلیت قطار، اتوبوس و هواپیما بودیم و علت سانحه سانچی و علت‌های احتمالی سقوط هواپیمای آسمان مشخص شد، هرچند در خصوص علت نهایی پرواز تهران-یاسوج کماکان ابهام وجود دارد!

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایسنا، حوزه راه در سال 97 با رویدادهای متعددی همراه بود، از تعیین تکلیف علت سانحه سانچی گرفته تا سقوط هواپیمای شرکت آسمان که اذهان عمومی به طور جدی آن را دنبال می‌کرد. از سوی دیگر افزایش قیمت‌ها در بخش حمل و نقل چه در بخش هوایی، ریلی و جاده‌ای از دیگر موضوعاتی است که همواره مورد توجه مردم قرار دارد، افزایش قیمتی که در بخش هوایی، ریلی و جاده‌ای در طول سال 97 اعمال شد، هر چند که در نوروز 98 به جز در بخش اتوبوس‌های بین شهری، بلیت هواپیما و قطار افزایش قیمتی نخواهند داشت. در عین حال خداحافظی با پروازهای چارتری، خداحافظی آزادراه‌ها با پرداخت نقدی عوارض تا تیر ماه 1398، قرار گرفتن شرکت‌های هواپیمایی ایران در لیست تحریم و آغاز فعالیت جدی بندر چابهار از مهم‌ترین وقایع سال 97 بود.

اردیبهشت

هشتم اردیبهشت ماه بود که کمیسیون بررسی سانحه سقوط هواپیمای شرکت آسمان اعلام کرد گزارش مربوط به این سانحه نهایی شده است. پیش از این تاریخ، رئیس کمیته بررسی سانحه هواپیمایی تهران یاسوج با اعلام اینکه جلسه برگزار شده با اعضای کمیسیون اصل 90 مثبت بود و در چند ساعت بررسی انجام شده اختلاف نظرهای دو طرف به شکل جدی رصد شد، اعلام کرد که کمیته بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشور همچنان قصور خلبان را اصلی‌ترین علت این حادثه می‌داند.

به گفته وی اعضای کمیسیون اصل 90 معتقد بودند که یخ زدن بال هواپیما یکی از عوامل تأثیرگذار در این سانحه بوده، اما کمیته بررسی معتقد است که عبور خلبان از مرز حداقل ارتفاع در زمان پرواز باعث این اتفاق شده یا نمی‌توان یخ زدگی بال را به عنوان عامل محوری در وقوع این اتفاق در نظر گرفت. وی همچنین بیان کرد که کمیته بررسی سانحه در رابطه با گزارش خود با کمیسیون فرانسوی، شرکت ATR و شرکت هواپیمایی آسمان به یک جمع‌بندی کلی رسیده است ولی هنوز اختلاف نظرهایی با کمیسیون اصل 90 وجود دارد که در آینده بررسی خواهند شد.

پرواز شماره 3704 شرکت هواپیمایی آسمان 29 بهمن‌ماه سال گذشته فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرده بود که در 9 مایلی خود تا این شهر و در اثر برخورد با ارتفاع دنا سقوط کرد. این هواپیما 66 سرنشین داشت که تمامی آنها در جریان این سانحه جان خود را از دست دادند.

هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان از خانواده‌ای تی آر 72 بود که پرواز آن برای مدتی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری متوقف ولی پس از آن دوباره از سر گرفته شد. پس از این حادثه رئیس جمهوری مسئولیت بررسی ابعاد این ماجرا را به وزیر راه و شهرسازی واگذار کرد و آخوندی نیز در حکمی سازمان هواپیمایی کشوری را مسئول تشکیل کمیسیون بررسی سانحه و مشخص کردن علل آن کرد.

یکی دیگر از خبرهای مهم در 15 اردیبهشت‌ماه رقم خورد، روزی که سازمان بنادر و دریانوردی پس از چند ماه بررسی اعلام کرد که علت اصلی حادثه به وجود آمده برای کشتی سانچی تغییر مسیر کشتی فله‌بر چینی است. در این گزارش اعلام شد که کشورهای چین و هنگ کنگ به عنوان دیگر کشورهای حاضر در بررسی این حادثه معتقدند که کشتی سانچی در این اتفاق به عنوان کشتی راه دهنده حضور داشته که باید پیش از برخورد با کشتی چینی تغییر مسیر می‌داده و در این زمینه کشتی کریستال مقصر نیست.

طبق گفته مقام مسئول سازمان بنادر دو طرف روی این موضوع نیز تاکید داشتند که هر دو کشتی سانچی و کریستال نتوانسته‌اند به چند بند از قانون کنوانسیون جلوگیری از تصادف دریایی پایبند باشند و مواردی همچون الزام دیده‌بانی کامل از سوی دو طرف و ارزیابی دقیق از شرایط حادثه مسائلی بوده که هیچیک از دو کشتی حاضر در این سانحه نتوانسته‌اند آن را اجرایی کنند.

خرداد

ابتدای خردادماه بود که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد در عوارض آزادراه‌های مشارکتی در سال جاری به طور میانگین 20 درصد افزایش درآمد پیش‌بینی شد. بر اساس برآوردهای صورت گرفته از سوی این وزارتخانه به منظور مقابله با استهلاک جاده و همچنین بازگشت سود سرمایه حاصل از احداث آزادراه‌ها می‌بایست سالانه به طور متوسط درآمد آزادراه‌ها 40 درصد افزایش پیدا کند اما این وزارتخانه با توجه به لزوم حفظ شاخص‌های رفاهی و کاهش فشار تورمی بر کاربران جاده‌ها، نرخ‌های جدید را به طور میانگین با 20 درصد افزایش درآمد پیش بینی کرد. این نرخ‌های جدید در حالی اجرایی می‌شود که پیش از این در شهریور سال 1395 وزارت راه و شهرسازی از افزایش میانگین 14 درصدی نرخ عوارض آزادراهی در کشور خبر داده بود.

در فهرست جدید ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی نام 19 آزادراه مشارکتی به چشم می‌خورد که در بین آنها آزادراه کنارگذر غربی اصفهان با افزایش 33 درصدی بیشترین و آزادراه اهواز به بندر امام با پنج درصد افزایش کمترین سهم را در جابه‌جایی نرخ‌های جدید داشتند.

تیر

پس از چند ماه گمانه زنی، سرانجام با موافقت راه آهن و سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده قیمت بلیت قطار افزایش یافت. ابتدای تیرماه سال 97 بود که عضو هیئت مدیره انجمن حمل و نقل ریلی در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران بیان کرد که با پیگیری‌های صورت گرفته سرانجام سازمان‌های ذیربط با افزایش 10 درصدی نرخ بلیت قطار موافقت کردند که از ابتدای تیر ماه اجرایی می‌شود.

شهریور

انجمن شرکت‌های هواپیمایی سوم شهریورماه بود که نرخ‌های جدید پروازهای داخلی را تعیین و اعلام کرد که بر اساس جلسه برگزار شده میان مسئولان ایرلاین‌های داخلی و سازمان هواپیمایی کشوری ایرلاین‌ها پذیرفتند که تا پایان شهریور برای سفرهای داخلی نرخ‌هایی مشخص را تعیین کنند.

دی

راهکارهای عملیاتی سازی موافقتنامه چابهار بین ایران، هند و افغانستان در اولین نشست کمیته اجرایی سازی موافقتنامه چابهار به امضا رسید تا هندی‌ها در ابتدای دی‌ماه رسماً کار خود را به منظور فعالیت اپراتوری در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز کنند، پروژه‌ای که با مستثنی شدن چابهار از تحریم‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای اقتصادی کشور تلقی می‌شود.

موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه بین کشورهای ایران، هند و افغانستان با هدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال کشور هند و افغانستان به کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ایجاد کریدور بین‌المللی بین کشورهای مذکور در خرداد ماه سال 1395 به امضای رؤسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند رسید تا در نهایت دی‌ماه همزمان با اولین نشست کمیته اجرایی‌سازی "موافقتنامه چابهار"، شرکت IPGL هند فعالیت خود را در بندر چابهار آغاز کند و قرارداد اجاره و بهره برداری بخشی از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار بین اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و شرکت ایندیا پورت گلوبال لیمیتد (IPGL) به امضا برسد.

بهمن

پس از تعیین قیمت بلیت پروازهای داخلی در شهریورماه، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در بهمن‌ماه اعلام کرد که قیمت بلیت هواپیما در ایام نوروز افزایش نخواهد یافت و برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت‌ها در سال 1398 وجود ندارد.

بعد از تحریم ماهان‌ایر از سوی دولت آلمان، وزیر راه و شهرسازی چهارم بهمن‌ماه بود که به صراحت اعلام کرد تمامی شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم قرار دارند. پس از آن‌که دولت آلمان اعلام کرد که شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر از سال 2019 میلادی دیگر قادر نخواهد بود برای پروازهای خود از فرودگاه‌های این کشور استفاده کند، به محمد اسلامی- وزیر راه و شهرسازی بیان کرد که تمامی شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از جمله ایران‌ایر نیز در فهرست تحریم‌ها قرار دارد.

14 بهمن‌ماه بود که معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به این‌که از تاریخ 24 اسفندماه سال 1397 تا 16 فروردین‌ماه سال 1398 دو میلیون و 10 هزار نفر ظرفیت صندلی ایجاد شده است که نسبت به مشابه سال قبل، افزایش 15 درصدی را نشان می‌دهد، اعلام کرد که از سال 1394 تا سال 1397 هیچ‌گونه افزایش قیمتی در خصوص بلیت قطارها رخ نداده است و در تیرماه سال جاری شاهد افزایش 10 درصدی قیمت‌ها با مجوز کارگروه ستاد تنظیم بازار بودیم و در ایام نوروز 98 نیز شاهد افزایش قیمت‌ها نخواهیم بود.

30 بهمن‌ماه سال جاری بود که معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه تا پایان سال جاری چهار آزادراه کشور تجهیز و به صورت آزمایشی تحت پوشش سیستم اخذ عوارض الکترونیکی یکپارچه قرار می‌گیرند اعلام کرد که تا تیرماه سال 98 تمامی دروازه‌های عوارضی آزادراه‌های کشور تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت. به گفته مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی چهار آزادراه تهران-ساوه، تهران-قم، قزوین-رشت، و قزوین- زنجان تا پایان سال جاری به این سامانه مجهز می‌شوند و باقی آزادراه‌ها تا تیرماه 98 تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت. همچنین نحوه شناسایی خودروها با نصب دوربین‌های پلاک خوان و اتصال آن به بانک اطلاعاتی پلیس راهور انجام می‌شود.

اواخر بهمن‌ماه بود که پس از حرف و حدیث‌های فراوان پیش آمده پیرامون ممنوعیت فروش بلیت پروازهای چارتری، وزیر راه و شهرسازی به صراحت اعلام کرد که اگر باوجود تذکر ارائه شده به برخی ایرلاین‌ها برای قطع فروش بلیت چارتری، این روند ادامه یابد، مجوز پرواز در آن مسیر برای ایرلاین مربوطه لغو خواهد شد. هرچند در همان زمان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مورد این‌که فروش بلیت پروازها به صورت چارتری تخلف است، خاطرنشان کرد که نمی‌توان شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کرد و مسیرهای کیش و قشم را از پروازهای چارتری جدا می‌شوند.

این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده، فروش بلیت به صورت چارتری به جز کیش، قشم و مناطق نفتی آن هم در قالب بسته سفر و تابع شرایط ابطال و تغییر به دلیل احتمال تغییر برنامه‌های مسافران و یا پشیمانی از انجام سفر توسط آنها، تخلف است و بلیت‌های ارائه شده باید مشمول شرایط ابطال و تغییر باشد و بلیت‌های غیر قابل استرداد و یا غیر قابل کنسل به جز در نقاط تعریف شده نظیر کیش، قشم و مناطق نفتی که آن هم باید در قالب بسته سفر ارائه شود و بلیت هواپیما یکی از موارد آن است تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

اسفند

9 اسفندماه سال جاری رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در جمع خبرنگاران و در حاشیه گردهمایی رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان‌های سراسر کشور در مورد افزایش قیمت بلیت اتوبوس در سال 1398 اظهار کرد که افزایش 20 درصدی قیمت بلیت اتوبوس از 25 اسفندماه سال جاری مد نظر قرار می‌گیرد و این مسئله بر اساس روال هر ساله نرخ بلیت اتوبوس در آستانه ایام نوروز است.

دانلود با کیفیت

برچسب‌ها:

نظر شما