شناسهٔ خبر: 31822140 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون وزير جهاد کشاورزي خبر داد؛

افزايش 33 درصدي ميوه براي تنظيم بازار شب عيد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- معاون وزير جهاد کشاورزي گفت: سهميه امسال عرضه ميوه شب عيد درمقايسه با سال قبل براي هر استان 33/6 درصد افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاري آريا، حسين شيرزاد در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود: 22/6 درصد نيز تعداد مکان هاي توزيع ميوه تنظيم بازار افزايش يافته است.
وي با بيان اينکه يک درصد مداخله بازاري در بخش ميوه داشته ايم گفت: امسال اختيار عرضه ميوه را به کميته هاي استاني واگذار کرده ايم و قيمت پرتقال تا 20 درصد و قيمت سيب 10 تا 20 درصد زير قيمت خرده فروشي ها عرضه مي شود.
معاون وزير جهاد کشاورزي افزود: براي نخستين بار در استان يزد مردم با استفاده از اپليکيشن مي توانند ميوه تنظيم بازار سفارش دهند و در منزل تحويل بگيرند.
شيرزاد گفت: با توجه به اينکه سرانه مصرف سيب کشور 24 کيلوگرم است و امسال سه ميليون و 770 هزار تن سيب در کشور توليد شد کمبود سيب وجود ندارد و نيازي به واردات نيست.
وي افزود: اتحاديه هاي تعاوني مباشر ما 4/5 ميليون عضو و سابقه 57 ساله در تهيه و توزيع ميوه دارند.
معاون وزير جهاد کشاورزي با بيان اينکه بخش خصوصي بايد از شرکت هاي بزرگي تشکيل شده باشد که بتوانند به موقع وارد بازار شوند و به دولت کمک کنند گفت: امسال به اتحاديه هاي روستايي نقش بيشتري براي تامين ميوه شب عيد داده شد.
شيرزاد افزود: 30 هزار تن سيب و 40 هزار تن پرتقال از کشاورزان خريداري شد.
وي گفت: از باغداران شمال پرتقال تامسون سه هزار و 100 تا چهار هزار تومان، والنسيا جنوب از چهار هزار و 200 تا 5 هزار و 100 تومان و سيب از 6 هزار و 100 تومان تا 8 هزار تومان براي ذخيره سازي ميوه تنظيم بازار شب عيد خريداري شد.
معاون وزير جهاد کشاورزي افزود: در دو روز گذشته قيمت ميانگين تنظيم بازار سيب 7 هزار و 375 تومان ، پرتقال شمال سه هزار و 600 تومان و پرتقال والنسيا جنوب چهار هزار و 785 تومان توزيع شده است.
شيرزاد گفت : هزار و 500 مرکز عرضه ميوه شب عيد در سراسر کشور آماده شده که از اين تعداد 43 درصد را صنوف و 57 درصد غرفه ها را ميادين تره بار آماده کرده اند.
وي با بيان اينکه بر توزيع ميوه شب عيد نظارت مي شود افزود: سامانه اي نيز امسال براي نظارت کامل بر توزيع ميوه شب عيد ايجاد شده که مشخصات مراحل و اشخاص توزيع کننده ميوه در آن وجود دارد.

اسدلله کارگر رئيس اتحاديه صنف فروشندگان ميوه و سبزي نيز در اين برنامه گفت: قيمت ميوه در ميدان مرکزي و هفتگي و بر اساس فاکتور خريد تعيين مي شود.
وي افزود: قميت ها بين هزار تا هزار و 500 تومان افزايش يافته است اما ملاک ما براي تعيين قيمت فاکتور خريد است.
کارگر گفت: اکنون در عمده فروشي ها پرتقال شمال 5 هزار ، جنوب 7 هزار و سيب 8 هزار تومان فروخته مي شود.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان ميوه و سبزي افزود: اگر خلافي در توزيع ميوه اتفاق مي افتد پيش از رسيدن آن به ميادين ميوه و تره بار است زيرا ميوه اي که از ميدان خارج مي شود ساماندهي شده و بر اساس فاکتور است.
صدرالدين نياوراني نايب رئيس اتحاديه ملي محصولات کشاورزي نيز در اين برنامه گفت: سال گذشته به دليل سرما زدگي و تگرگ کمبود ميوه در کشور به وجود آمد البته برخي ميوه ها مانند گيلاس تاثيري در اين بازار نداشت اما کمبود و ضرورت تامين سيب، پرتقال و نارنگي به وزارت جهاد اعلام کرديم.
وي با بيان اينکه امسال روش توزيع ميوه شب عيد بهبود يافته است افزود: به دليل کمبود ميوه بعد از عيد با مشکل روبرو هستيم.
نياوراني با بيان اينکه بخش خصوصي در تنظيم بازار ميوه ديده نمي شود گفت: به عنوان نمونه از زنجيره سيب و اتحاديه و تشکل هاي ملي براي تامين اين محصول استفاده نشده است.
نايب رئيس اتحاديه ملي محصولات کشاورزي افزود: دولت براي تنظيم ميوه شب عيد از بخش خصولتي به جاي خصوصي استفاده مي کند.
وي گفت: اگر بودجه به موقع در اختيار تعاوني هاي روستايي قرار بگيرد بخش خصوصي به موقع از باغداران محصولاتشان را خريداري مي کند.
نياوراني افزود: اينکه دولت سيب و پرتقال را بيش از قيمت باغدار از اشخاص خريداري کرده است پولي نيست که به صورت سود به کشاورز باز گردد.
نايب رئيس اتحاديه ملي محصولات کشاورزي گفت: تير امسال به وزارت جهاد نامه نوشتيم که کمبود سيب داريم و دولت آن زمان بايد از کشاورزان سيب را خريداري مي کرد.
وي افزود: امسال کمبود سيب داشتيم زيرا بخشي از سيب توليدي کشور براي کنسانتره و آبگيري استفاده مي شود.
نياوراني از دولت خواست: سبد ميوه شب عيد مردم را گسترده تر ببيند و بر کالاهاي ديگر مانند موز نيز نظارت داشته باشد.

سيد ياسر رايگاني سخنگوي سازمان تعزيرات حکومتي نيز در اين برنامه گفت: پنج هزار و 500 پرونده در سال 97 مربوط به ميوه در اين سازمان تشکيل شده که 840 پرونده مربوط به قاچاق است.
وي افزود: دلالي بر اساس قانون تجارت به رسميت شناخته شده است اما در کشور ما که رتبه هشتم توليد ميوه و پنجم توليد سبزي و صيفي را در دنيا دارد وضع توزيع ميوه نامطلوب است.
رايگاني گفت: واسطه ها بدون عوارض و ماليات بيشترين سود را در چرخه توليد و توزيع ميوه به خود اختصاص مي دهند در حالي که اتحاديه ها و صنوف اين بخش مرجع نظارت بر توزيع ميوه هستند.
سعيد خطي عضو هيات مديره تعاوني سورتينگ داران مازندران نيز در اين برنامه گفت: بايد در قيمت تمام شده ميوه ها هزينه حمل و نقل ، انبارداري و ... را نيز محاسبه کرد.
وي افزود: توليد پرتقال در مازندران امسال 10 تا 15 درصد کاهش يافت اما اين رقم تاثير چنداني بر بازار ندارد.
خطي با بيان اينکه هزينه هاي امسال ما سه برابر شده است گفت: با افزايش هزينه ها براي باغداران قيمت هاي خريد از آنها چندان تغيير نکرده است.

نظر شما