شناسهٔ خبر: 31820212 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

ما پیروزیم- ۳۱۰/ آنچه باید از اروندرود و عملیات والفجر ۸ بدانیم؛

انهدام بی‌سابقه هواپیما‌های عراقی در جنگ/ ساخت جاده روی رودخانه خروشان

یادمان اروند یکی از مناطق پربازدید راهیان نور است که عملیات والفجر 8 از شاخص‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس در این منطقه صورت گرفت.

صاحب‌خبر -

انهدام بی‌سابقه هواپیما‌های عراقی در جنگ/ ساخت جاده روی رودخانه خروشانبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، 9 ماه پس از عملیات ثامن الائمه و با آزادسازی خرمشهر عبور از اروندرود به عنوان یکی از راه‌های شکست دشمن مد نظر قرار گرفت. هر وقت حسن باقری از اسرای دشمن می‌پرسید که چرا برای رسیدن به آبادان از اروندرود نگذشتید، می گفتند که اروند، رود خروشانی است و نمی‌توان از آن گذشت.

گذر از اروندرود در برنامه های نظامی ارتش صدام جایگاهی نداشت، نه در تهاجم اولیه و نه روزهایی که آبادان در محاصره نیروهای دشمن به سر می‌برد. حتی در نبرد بیت المقس که رزمندگان ایرانی خرمشهر را محاصره کرده بودند، دشمن نتوانست از اروندرود به نیروهایش در خرمشهر کمک برساند.

تا پیش از عملیات والفجر8 در بهمن سال 64 و پنجمین سال جنگ، رویارویی چندانی در اروندرود میان رزمندگان خودی و نیروهای دشمن درنگرفت که در سرنوشت جنگ تاثیرگذار باشد، تا اینکه این نبرد در سال 1364 آغاز شد.

والفجر8 یکی از نبردهایی بود که برای ختم جنگ طراحی کرده بودیم. هدف، گرفتن فاو و رفتن از جاده ساحلی فاو به ام القصر بود که نزدیک بصره است و از آنجا می شد بصره را تهدید کرد.

عمق آب رودخانه اروندرود که از خلیج فارس تاثیر می‌پذیرد در عمیق ترین نقطه به پانزده متر می‌رسد. مهمترین نکته چگونگی عبور از اروند بود. لازم بود به صورت کامل خصوصیات رودخانه شناخته شود.

اروندکنار ساحلی است که با نخلستان‌های سرسبز و درهم فشرده که درست برابر شهر بندری فاو قرار دارد. تا پیش از عملیات والفجر8 همه کارهای تدارکاتی و مهندسی در میان پوشش نخل‌های این نقطه انجام می‌شد. در آستانه نبرد والفجر8 رزمنده‌های مهندسی عرض نهرهایی که به اروندرود می‌رسید بیشتر کردند تا قایق‌ها راحت‌تر به ساحل اروند برسند. در این عملیات شهید حسن شفیع‌زاده توانست 12 گردان توپخانه آماده کند تا برای نخستین بار نبردی با شرکت 30 گردان توپخانه ارتش و سپاه آغاز شود.

نبرد اروند پس از بررسی‌های فراوان و تدابیر کافی، برنامه ریزی زمانی شد. تدابیر در سه محور آموزش، شناسایی و تدارکات متمرکز شد.

سرانجام نبرد والفجر8 ساعت 22 و 10 دقیقه روز بیستم بهمن سال 64 آغاز شد. عبور غواصان از اروندرود و شکستن خط را باید اصلی ترین و مهمترین ویژگی نبرد والفجر8 دانست. غواص‌ها سه ساعت فرصت داشتند تا از عرض اروندرود بگذرند.

انتخاب هوشمندانه و خلاقانه منطقه عملیاتی فاو به حدی بود که تا 2 روز پس از یورش رزمندگان، فرماندهان ارتش بعث عراق باورشان نمی‌آمد که حمله بزرگ سال 64 ایران از آن منطقه باشد. برای فریب هواپیماهای جنگی دشمن و برای جلوگیری از حمله به سایت‌های موشکی تاکتیک جدیدی صورت گرفت و از توپ‌های ضد هوایی نیز به شکل انبوه استفاده شد. به همین دلیل انهدام هواپیما در نبرد والفجر8 در طول جنگ بی‌سابقه بود.

«پل بعثت» یکی دیگر از ابتکارهای جنگی رزمنده‌های مهندسی و جهاد بود، گردان‌های مهندسی رزمی جهاد لوله‌های به قطر 140 سانتی متر که مخصوص انتقال نفت پالایشگاه بود از کف رودخانه اروند روی هم چیدند. سرانجام لوله‌ها را با آسفالت پوشاندند. به این صورت جاده‌ای به 2 طرف اروند ساخته و سواحل به یکدیگر متصل شد.

هم اکنون در منطقه عملیاتی والفجر8 یادمان شهدای این عملیات در کنار اروندرود بنا شده است که هر ساله میزبان زائران راهیان نور است. مزار چند شهید گمنام دوران دفاع مقدس نیز در بنای عمودی سفیدی در این یادمان قرار دارد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما