شناسهٔ خبر: 31819961 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نشست بررسی طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت/۳

طاهرخانی: تعداد وکلای ایران یک سوم استاندارد جهانی است

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: براساس استانداردهای منتشر شده از تعداد وکلا در جهان در کشور ما یک سوم این استاندارد وکیل وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، نشست بررسی طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت با حضور سه تن از نمایندگان کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی و دکتر حسین قربانزاده حقوقدان در خبرگزاری فارس برگزار شد.

طاهرخانی در پاسخ به این سوال نظرتان درباره شکسته شدن انحصار در حوزه آزمون وکالت و ورود به این حوزه چیست گفت:ماده ۳۵ قانون اساسی به بحث وکالت پرداخته است و مرجع آن دستگاه قضایی است. بحث وکالت یک امر حیاتی است وکالت را به معنای کیفی در جامعه داشته باشیم بار سنگینی که امروز بر دوش دستگاه قضایی است کاسته می‌شود.

وی افزود: شما مستحضرید که امروز استاندارد جهانی برای وکالت در دنیا سرجمعش به صورت پذیرفته شده حدود ۲۴۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است. منتها در ترکیه ۱۱۳ نفر، در عراق ۱۳۴، در کویت ۱۴۴، در خود آمریکا در قبال هر ۱۰۰ هزار نفر ۴۰۸ وکیل دارند اما در کشور ما در قبال هر ۱۰۰ هزار نفر ۷۰ الی ۷۵ وکیل داریم.

طاهرخانی گفت: وقتی به همین اعداد و ارقام نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که برای انحصار شکنی نیاز به قانون نیست یک چیز کاملا مشخص و ضروری است البته این موضوع نسبی هم هست که بنابر شرایط اقتصادی، شرایط جغرافیایی و مباحث فرهنگی ممکن است متفاوت باشد اما خیلی این نوسان خیلی بالایی ندارد.

ما اگر بخواهیم به نسبت جهانی که عبارت از ۲۴۰ نفر است یا بخواهیم به حداقل برسیم که ۱۱۳ است فکر می‌کنم که شرایط اقتضا می‌کند که ما تعداد وکلایمان را از لحاظ استاندارد به حد خوبی برسانیم و باید یک مکانیزمی داشته باشیم شما استحضار دارید وکالت از لحاظ کمیت به تعداد و عدد بر می‌گردد و از لحاظ کیفیت به توانمندی وکلا بر می‌گردد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید یک ساز و کاری را ایجاد کنیم چه لایحه و طرحی باشد که به مجلس می‌آید در واقع چون کار وکالت با مال و هستی افراد سر و کار دارد حتماً وکلا باید از لحاظ علمی توانمندی لازم را داشته باشد.

وی افزود: ثانیاً در بحث انحصار شکنی اینکه ما باید اول ببینیم ما نسبت به استاندارد جهانی چقدر فاصله داریم و بعد شاکله وکالت را در کشورمان چطور می‌بینیم، شما مستحضرید در کشورهای دنیا کسی که تخصص جزایی دارد در امور مدنی دخالت نمی‌کند، کسی که تخصصش در امور مالیاتی است در امور مربوط به سایر مسائل دخالت نمی‌کند.

 

طاهرخانی گفت: من خودم موافقم ترتیب و مکانیزمی را ایجاد کنیم تا هم انحصار شکسته شود هم درِ بازی نباشد که افرادی خدای ناکرده بیایند که نتوانند از حقوق موکلشان دفاع کنند. به نظر من ضمن اینکه باید یک تعریف دیگری و ساز و کار دیگری داشته باشیم که این انحصار طلبی که ممکن است منجر به یکسری فسادهای مالی هم شود که قطعاً در گزارش‌ها یک چنین مسائلی وجود دارد لذا در کنار انحصار شکنی باید یک زیرساخت‌هایی را ایجاد کنیم تا افرادی که توانمندی ندارند وارد این عرصه نشوند.

وی بیان داشت: اگر وکیل توانمندی دفاع درست و شفاف‌سازی از خواسته موکل خود را داشته باشد در واقع در عدالت‌سازی و عدالت پروری نقش بی‌بدیلی را ایفا کند. 

انتهای پیام/

نظر شما