شناسهٔ خبر: 31819515 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نیویورک تایمز: مذاکرات طالبان و آمریکا دولت افغانستان را خشمگین کرده است

مقامات افغانستان از مذاکرات دولت ترامپ و طالبان به شدت عصبانی هستند و تمام این خشم را روی یک فرد که خلیلزاد هست متمرکز کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «نیویورک تایمز» در گزارشی به «عصبانیت رهبران افغانستان از روند فعلی مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا» پرداخت و نوشت: مقامات افغانستان از مذاکرات دولت ترامپ و طالبان به شدت عصبانی هستند و تمام این خشم را روی یک فرد که خلیلزاد است، متمرکز کردند.

در این گزارش آمده است: رهبران افغان خلیلزاد را متهم می‌کنند که آنها را از مذاکرات کنار گذاشته و هدف نهایی وی به حاشیه بردن دولت در مذاکرات برای تحقق آرزوی خود یعنی رهبری افغانستان است.

در همین راستا مشاور امنیت ملی افغانستان در جمع گروهی از خبرنگاران در سفارت افغانستان گفت: خلیلزاد تلاش می‌کند تا «از دولت افغانستان مشروعیت‌زدایی کند»، چراکه «برای خود در افغانستان آرزوهایی دارد» و امیدوار است که یک «دولت موقت در افغانستان روی کار بیاید و او بتواند نیابت آن را بر عهده بگیرد و این اقدامات ربطی به صلح ندارد.»

به نوشته این رسانه آمریکایی، مقامات دولت ترامپ ضمن رد این اتهامات، اعلام کردند که خلیلزاد بعد از اتمام مذاکرات با رئیس جمهور افغانستان تماس گرفته و وی را در جریان جزئیات مذاکرات قرار داده است و وی در این مذاکرات به دنبال هیچ آرزوی سیاسی نیست.

نیویورک تایمز نوشت: خلیلزاد بارها خود را به عنوان یک دیپلمات مستقل معرفی کرده و هم در کابل و هم در بغداد به عنوان سفیر آمریکا گماشته شده و سابقه طولانی در تحولات سیاسی افغانستان داشته است. سخنان محب در انتقاد به خلیلزاد باعث عصبانیت دولت ترامپ شده و وی به وزارت خارجه آمریکا احضار شده است. طبق گزارش‌ها به وی در وزارت خارجه اعلام شده است که حمله به خلیلزاد حمله به وزارت خارجه آمریکا قلمداد شده و به روابط دوجانبه و همچنین روند صلح آسیب وارد می‌کند.

این رسانه آمریکایی افزود: به واسطه نزدیکی محب به شخص رئیس جمهور افغانستان، انتقاد وی از خلیلزاد به ناراحتی اشرف غنی نسبت داده می‌شود. برخی از کارشناسان این انتقادات را به اختلاف میان کرزی و مشاوران اوباما نسبت داده و عده‌ای دیگر دلیل این امر را کنار گذاشتن دولت افغانستان در مذاکرات با طالبان همانند کنار گذاشتن دولت ویتنام در مذاکرات با ویتنام شمالی توسط هنری کیسنجر وزیرخارجه وقت آمریکا نسبت می‌دهند.

نیویورک تایمز ادامه داد: برخی از مقامات دولت ترامپ با رهبران افغانستان ابراز همدردی کرده و می‌گویند برای سالیان طولانی آمریکا به این دلیل که افغانستان نیز باید در میز مذاکرات حضور داشته باشد حاضر به گفتگو با طالبان نمی‌شد. اما صبر دولت ترامپ در مورد پایان جنگ به اتمام رسیده و این دولت تلاش دارد به هر نحوی این جنگ را پایان دهد.

به نوشته این رسانه آمریکایی: «لورال ای میلر» که برای مدتی نماینده ویژه آمریکا در افغانستان بوده، در این رابطه گفت که خطر مذاکره با طالبان این است که این گروه به اهداف خود دست می‌یابد. اما زمانی که گفتگوهای صلح باید آغاز شود گزینه دیگری وجود ندارد.

این گزارش می‌افزاید: بعد از اتمام آخرین دور مذاکرات طالبان و آمریکا، خلیلزاد اعلام کرد که به پیش‌نویسی در مورد خروج نظامیان آمریکا و همچنین عدم تبدیل افغانستان به مکانی برای تروریسم دست یافتند و درمورد آتش بس و دولت آینده در افغانستان باید مذاکرات بین الافغانی آغاز شود. منتقدان خلیلزاد بعد از این گفته‌ها،اعلام کردند که وی به دنبال صلح در افغانستان نیست بلکه به دنبال هموار کردن زمینه راه برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است، موضوعی که ترامپ از آغاز دولت خود به دنبال آن بوده است. 

نیویورک تایمز در پایان نوشت: حسین حقانی، سفیر سابق پاکستان در آمریکا در این رابطه گفت که خلیلزاد دیپلمات برجسته‌ای بوده و باید در مورد موضوعات مختلف تعادل ایجاد کند، و برای مجبور کردن طالبان به مذاکره، وی بر روی خروج نظامیان آمریکایی از این کشور تاکید کرده است.

منتقدان خلیلزاد به یک مقاله وی که در سال1996 برای واشگنتن پست استناد کرده و می‌گویند وی برای مدت طولانی به دنبال رابطه واشنگتن و طالبان بوده است و همچنین در این مقاله وی تاکید می‌کند که طالبان هم می‌تواند راه را برای صلح و همزمان برای جنگ فراهم کند.

به نوشته فارس، میلر، مدیر برنامه آسیا در گروه مدیریت بحران در این رابطه گفت: موضوع اصلی شخصیت یک دیپلمات آمریکایی نیست بلکه آنچه باعث این موضوع شده اختلاف نظر در سیاست است. 

انتهای پیام/

 

نظر شما