شناسهٔ خبر: 31818643 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های امروز مطبوعات

خبر خوش نفتی

تهران- ایرنا- بیژن زنگنه وزیر نفت با بیان این‌که در مجموع از نظر پالایشگاه 15 فاز تا به امروز افتتاح شده است، اظهار امیدواری کرد که سه فاز دریایی مربوط به فازهای 22، 23 و 24 و 13 و 14 پارس جنوبی تا میانه سال آینده به بهره‌برداری برسد.امیدواریم تا پایان 1399خورشیدی پایانه صادراتی جاسک فعال شود و برای نخستین بار نفت ایران از طریق مکران صادر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «خبر خوش نفتی، انفجار سنت در آتش بدعت، عیدی های کوچک، شادی های بزرگ، بازگشت امید با پایان سالِ سختِ 97، افشاگری فسادهای پشت پرده در تیرس دلواپسان، یادگار تلخ 97 بر تن میراث 7000 ساله، 98؛سال‌بیدار باش، کارنامه‌ای نه‌چندان درخشان و پرحاشیه و ممکن است انتقام من را از تو بگیرند» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

**خبر خوش نفتی
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «خبر خوش نفتی» نوشت: رئیس جمهوری روز گذشته برای پنجمین بار در طول ریاست خود بر قوه مجریه به عسلویه رفت و طرح توسعه ٤ فاز دیگر را نیز افتتاح کرد. بخشی از دریا و پالایشگاه‌های ٤ فاز میدان مشترک پارس جنوبی یعنی فازهای 13، 22، 23 و 24 که تولید گاز از این مخزن مشترک با قطر را از 580 میلیون متر مکعب به 660 میلیون متر مکعب در روز رساند. اکنون 27 فاز بخش دریایی و 25 فاز خشکی )پالایشگاه) این میدان در مدار تولید قرار گرفته است که تا پیش از دولت یازدهم و دوازدهم فقط 10 فاز آن در حال تولید بود. بیژن زنگنه وزیر نفت در این مراسم با بیان این‌که در مجموع از نظر پالایشگاه 15 فاز تا به امروز افتتاح شده است، اظهار امیدواری کرد که سه فاز دریایی مربوط به فازهای 22، 23 و 24 و 13 و 14 پارس جنوبی تا میانه سال آینده به بهره‌برداری برسد. او ادامه داد: تنها فاز 14 پارس جنوبی که معادل دو فاز استاندارد است باقی می‌ماند که تلاش ما این است مشکلات این فاز نیز برطرف شود و تا سال 99 به بهره‌برداری برسد، اما تا میانه سال آینده ان‌شاءالله ما سه فاز دریایی را که مربوط به فازهای 22، 23 و 24 و 13 و 14 است به بهره‌برداری می‌رسانیم.

وزیر نفت با بیان این‌که محصولات نهایی صنعت پتروشیمی ایران در سال 92، 27 میلیون تن بوده که هم‌اکنون به 31 میلیون تن رسیده است، گفت: با اجرای طرح‌های پتروشیمی یادشده، محصولات پتروشیمی کشور به 52 میلیون تن می‌رسد، یعنی میزان آن نسبت به سال 92 دو برابر می‌شود که 93 درصد افزایش خواهیم داشت و جهش بزرگی روی می‌دهد.به گفته وزیر نفت، آنچه در صنعت انجام شده نماد تحقق اقتصاد مقاومتی است که بخش مهم این تحولات در دوران تحریم‌ها انجام شده است و ما حداکثر استفاده را برای حل مشکلات بویژه در بخش محیط زیست صنعت نیز در دوران برجام داشتیم و در این دوران فرصتی برای نفس کشیدن و انجام کارهای بزرگ به دست آوردیم.زنگنه به ساخت پایانه صادراتی جاسک اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا پایان سال 99 این پایانه صادراتی فعال شود و برای نخستین بار نفت ایران از طریق مکران صادر خواهد شد.

**انفجار سنت در آتش بدعت
روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «انفجار سنت در آتش بدعت» می نویسد: واژه «چهارشنبه سوری» از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته است و سوری به معنی سرخ، گرفته شده است. آداب و رسوم رایج چهارشنبه سوری در قرون گذشته شامل آتش افروختن، کوزه شکستن، قاشق زنی، توزیع آجیل مشکل گشا، فال حافظ، فالگوش و پختن آش بوده که این رسوم چند سالی دستخوش تغییرات منفی و گرفتار آسیب های مرگبار شده و نیازمند احیا و اصلاح است.در چند دهه گذشته بسیاری از روشنفکران تلاش کردند شرایط ایران در حال گذار را به میانجی دومفهوم سنت و مدرنیته به چنگ و فهم در آورند. از سیات و روابط طبقات اجتماعی گرفته تا فرهنگ بر بستر این دو مفهوم تحیلی و بررسی شد. این تقابل از درونی ترین نهادها یعنی خانواده آغاز و به نهادهای اموزشی، سیاسی و اقتصادی جامعه تسری پیدا کرد. در این بین آیین های کهن نیز از تبعات و تنش میان سنت و مدرینته بی‌نصیب نمانند. به عبارتی و به شکلی ملموسی و عینی می‌توان تقابل سنت و مدرنیته را در آیین چهارشنبه سوری مشاهده کرد. این سنت باستانی که به گفته یک ‍پژوهشگر «جشن آتش شب چهارشنبه سوری برای رفع نحوست این شب با آتشهای مقدس بوده است» در چند دهه گذشته رفته رفته از معنایش فاصله گرفت و رنگ و بویی دیگر یافت.

به نظر می رسد فلسفه وجودی این آیین بیش از پیش در کشاکش تنش سنت و مدرنیته و گذار زایمانی جامعه ایرانی، غایب است. البته به عقیده برخی جامعه شناسان جوانان ایرانی خشم و بغض های فرو خورده خود را به شکلی عریان و خشونت بار در این شب فریاد می زنند تا به شکلی تصنعی به کاتارسیس نائل آیند! با این همه آنگاه که در آخرین شب سال، با صداهای گوش خراش و جنگی نمایشی شهر را در بر می‌گیرد برخی در بیابان ها و در کنار آتشی عظیم، به معنای عبارت «زردی من از تو، سرخی تو از من» (که پیش ترها در ایین چهارشنبه سوری هنگامی عبور از آتش خوانده می‌شد) فکر می‌کنند.

**عیدی های کوچک، شادی های بزرگ
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان «عیدی های کوچک، شادی های بزرگ» آورد: روزهای آخر اسفند، علاوه بر اینکه به قول شاعر «بنفشه‌ها را، با برگ و ریشه و پیوند و خاک، در جعبه‌های کوچک چوبین جای می‌دهند»، بسیاری به دنبال آماده شدن برای استقبال از بهار و جشن نوروزند. خریدهای نوروزی، بخش بزرگی از این آمادگی را تشکیل می‌دهند. در میانه خرید لباس و کفش نو، میوه و شیرینی و آجیل، سین‌های هفت‌سین و... خرید عیدی هم دغدغه‌ای است که خیلی‌ها دارند. مسئولان در نزدیکی‌های عید، در پاسخ به خبرنگاران اغلب وعده عیدی می‌دهند! در دنیای عیدی‌های واقعی هم یکی پول و یکی هدیه پسندد. هدیه هم بستگی دارد؛ یکی لباس دوست دارد و یکی طلا؛ دیگری کتاب هدیه می‌دهد و آن یکی اکسسوری و عطر؛ با این حال مهم آن است که آنچه را جانان می‌پسندد برای عیدی دادن بپسندید!

ناگفته پیداست که وضع اقتصادی و قدرت خرید مردم امسال نسبت به گذشته در وضعیت نامطلوب‌تری قرار دارد. تورم افسارگسیخته حاصل مشکلات اقتصادی، وضعیت را برای اقشار گوناگون جامعه سخت‌تر کرده و قیمت‌ها بالا و جیب‌های خالی دست به دست هم داده‌اند که خرید کردن دشوار باشد. با این حال بسیاری هستند که آیین‌های عیدانه را به آبروی‌شان گره خورده می‌دانند و سعی می‌کنند با سیلی هم که شده صورت خود را سرخ کنند. در این شرایط، شاید یکی از سخت‌ترین تصمیم‌گیری‌ها درباره عیدی دادن است!

**بازگشت امید با پایان سالِ سختِ 97
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «بازگشت امید با پایان سالِ سختِ 97» می نویسد: 25 اسفندماه 96، تنها چند روز مانده به نوروز 97، علی مطهری، نایب‌رییس مجلس بر موضعی درخصوص «حصر» تاکید کرد که از به نتیجه رسیدن بیش از 7 سال تلاش و پیگیری او و دیگر همکفرانش در مجلس و بیرون مجلس همزمان با فرارسیدن نوروز97 حکایت داشت و می‌گفت که اگر با تحویل سال نو، محصوران همچنان در حصر باشند، «خلف وعده» صورت گرفته است؛ خبری که اگرچه از ماه‌ها پیش‌تر مطرح شده بود اما تنها چندروز پیش از آن روزِ اسفندماه 96 بود که با واکنش رسمی مسوولان قضایی روبه‌رو شد و به این اعتبار، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، از تریبون سخنگوی قوه قضاییه، در صحت آن تردید کرد.

**افشاگری فسادهای پشت پرده در تیرس دلواپسان
روزنامه «آرمان» در گزارشی با درج عنوان «افشاگری فسادهای پشت پرده در تیرس دلواپسان» نوشت: یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مسئولان دفتر وزیر نفت از مراجعان مبالغی دریافت می‌کرده‌اند، گفت: فرد نزدیک به زنگنه پس از شنیدن حضور نیروهای امنیتی در دفتر وزیر سکته کرده است. هدایت‌ا... خادمی با ادعای اینکه کارکنان دفتر بیژن زنگنه در ازای ارائه خدمات عادی در دفتر وزیر از همه اقشار اربابان رجوع مبالغی را به اسم کمک به نیروهای خدماتی دریافت کرده‌اند، از اتفاقات عجیب و نگران‌کننده‌ای در دفتر وزیر نفت خبر داده است. وزارت نفت به سکانداری باتجربه‌ترین وزیر نفت ایران، همواره مورد هجوم و حمله قرار داشته است. اکنون که پرونده سوءاستفاده مالی یک شرکت پتروشیمی در دوره محمود احمدی‌نژاد از دارایی‌های ملت، به مدد وزیر نفت علنی شده و در حال بررسی ا‌ست، علم‌کردن برخی اخبار جدید و بی‌مایه از یک‌سو و زنده‌کردن پرونده‌هایی همچون کرسنت که بارها درباره آن صحبت شده و جزئیات آن شرح داده شده است، یک نظریه را به ذهن متبادر می‌کند و آن، تداوم دشمنی‌ها با آرامش ملت و ضدیت با روند مبارزه با فساد و نیز افشاگران این فسادهاست.

**یادگار تلخ 97 بر تن میراث 7000 ساله
روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «یادگار تلخ 97 بر تن میراث 7000 ساله» آورد: سال 97 گذشت و در این سال هم بناهای تاریخی و آثار ملی ایران متحمل تخریب‌ها و تهدیدهای فراوانی شد‌. مدیریت سلیقه‌ای و بدون برنامه در راس سازمان میراث فرهنگی نتوانست و با توجه به آنچه پیش آمده، نخواهد توانست در سال‌های آینده نیز قدم مثبتی در جهت بهبود شرایط آثار ملی ایرانیان بردارد‌. اما شاید سرآمد تخریب‌ها و زیان‌ها به آثار تاریخی در سال 97، ماجرایی بود که بر سر چشمه 7 هزار ساله شهرری آمد‌. چشمه علی در سال 97 به خاطر اهمال‌کاری مدیران شهری و مسوولان مترو و البته در اثر تعلل کارشناسان سازمان میراث فرهنگی خشک شد!چشمه‌ای هفت هزار ساله که از دوران پیش از باستان در این منطقه تاریخی جاری بود، بر اثر عملیات عمرانی خط 6 مترو خشک شد‌. چند ماه بعد مسوولان شهرداری برای رها شدن از انتقاد مطبوعاتی‌ها با تانکر حوضچه چشمه‌علی را پر کردند که این اتفاق نیز از چشم آنها دور نماند‌.حالا اما خبر رسیده عملیات حفاری مترو آسیب دیگری نیز به این منطقه باستانی رسانده است‌؛ سرازیر شدن فاضلاب به چشمه‌علی‌.

** 98؛سال‌بیدار باش
روزنامه «صبح نو» در مطلبی با عنوان « 98؛سال‌بیدار باش» می نویسد: می‌گویند سال‌98، سال سختی برای ایران خواهد بود؛ آن‌قدر سخت که خلق تاکنون به خود ندیده! قدرت تبلیغاتی خوبی هم برای خالی‌کردن دل‌ها دارند. چند روز پیش هم یک مقام آمریکایی از افزایش فشارها علیه جمهوری اسلامی در سال جدید سخن گفت. همه این‌ها را می‌دانیم؛ کمی بیشتر یا کمی کمتر! اما چه کسی است که نداند، مردم ایران، سخت‌تر از این‌ها را تحمل کرده‌اند؛ آن‌ها مردم روزهای سخت‌اند. این خواستن برای ایستادن، نباید امر را بر مسوولین مشتبه سازد که بدون درایت و تدبیر هم می‌توانند صرفاً بر اراده‌های مردم تکیه کنند. در گزارش پیش رو قصد داریم با ارائه فکت‌های عینی، بگوییم که اگر خوب کار کنیم، می‌توانیم دشواری‌ها را پشت سر بگذاریم. ادامه گزارش را از دست ندهید.

** کارنامه‌ای نه‌چندان درخشان و پرحاشیه
روزنامه «توسعه ایرانی» در گزارشی با عنوان «کارنامه‌ای نه‌چندان درخشان و پرحاشیه» نوشت: یک سال دیگر هم بر سینمای ایران گذشت. سالی پرتنش، نه چندان خوشایند و نه چندان پربار. سینمای ما امسال با رویکردی سانتی‌مانتال و فانتزی‌مآبانه با مسائل مختلف برخورد کرد؛ از بسیار کلیشه‌ای- گیشه‌ای مثل کمدی‌هایی که مخاطب را تا سطح استعاره‌های مستهجن پایین کشیدند، تا فیلم‌های اجتماعی که با تمام تلاش خود در کلاف سردرگم ضعف فیلمنامه و ساختار گیر افتادند و نتوانستند راه مناسب بیرون آمدن از این لابیرنت را پیدا کنند.در سال 97 مردم مثل همیشه به راه خود رفتند؛ یا هالیوود و بالیوود را برگزیدند، یا شبکه‌های ماهواره‎ای را، در هر حال دست و ذهن‌شان از سینمای واقعی دور ماند. تا سال دیگر سینما با چه توشه‌ای از راه برسد.

**ممکن است انتقام من را از تو بگیرند
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «ممکن است انتقام من را از تو بگیرند» آورد: دوستان و نزدیکان بیت امام خاطرات زیادی از سیداحمد خمینی دارند که سیدمحمود دعایی، از یاران دیرین امام و انقلاب و از دوستان نزدیک مرحوم حاج‌احمدآقا خمینی، یکی از آنهاست. او ضمن اشاره به ارتباط صمیمی امام با مرحوم حاج‌احمدآقا، از صداقت، قاطعیت و نقش تعیین‌کننده فرزند حضرت امام در دوره‌های‌‌ مختلف نهضت و انقلاب سخن گفت.

او درباره نقش احمد خمینی در بیت امام اظهار کرد:اگر امام اراده کرده بود که در مسیر رهبری، فراجناحی باشد و به هیچ تشکل و گروهی وابستگی نداشته باشد، دقیقا مشابه همین نقش و رسالت را حاج‌احمدآقا برعهده داشت. هم خودش خوب درک کرده بود و هم امام او را آزموده بود که عنصر قابل‌اعتماد و توانایی در دامان خودش دارد که می‌تواند به او در امور نهضت تکیه کند. در نامه‌هایی که امام گاه‌به‌گاه برای فرزند خودش می‎نوشت، این قضیه روشن می‎شود که ایشان پیش‌بینی‌هایی کرده بود. امام خطاب به حاج‌احمدآقا فرمود که بعد از من، ممکن است انتقام مرا از تو بگیرند و بدخواهان به تو نسبت‌هایی بدهند. همه این مسائل نشان‌دهنده آن است که حاج‌احمدآقا در کنار امام، عنصری لایق و شایسته بود و در تمام مراحل حیات پدر، هم در اوج موفقیت‌ها و هم در مراحل پایان عمر که شمع فروزان زندگی حضرت امام رو به افول بود، این عنصر در کنار امام شیدا و همراه ایشان بود.

پژوهشم9370**9131

نظر شما