شناسهٔ خبر: 31817324 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

یک کارشناس تغذیه مطرح کرد بایدها و نبایدهای خوردنی‌های نوروزی/ خوردن بی‌رویه میوه ممنوع

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: سعی کنند افراد از بین موادغذایی که در مهمانی‌های عید به آنان تعارف می‌شود بیشتر چای بدون قند میوه‌های کوچک البته دو تا سه عدد در طول روز کافی است و آجیل تا دو تا قاشق غذاخوری در طول روز انتخاب کرده و از بی‌رویه خوردن میوه‌ها پرهیز کنند چون میوه‌ها هم کالری دارد.

صاحب‌خبر -

سمیه صمدی درباره توصیه‌های تغذیه‌ای طی نوروز 98 در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: افراد باید توجه کنند حتی در روزهای تعطیل عید نوروز نیز روند رژیم‌شان را به تعویق نیندازند در واقع افراد با تدبیر خود می‌توانند تعطیلات عید را به فرصتی برای کنترل بهتر وزن خود تبدیل کنند.

وی افزود: نظم در رعایت رژیم غذایی توصیه شده استراحت خواب کافی و انجام فعالیت‌های بدنی مناسب می‌تواند تعطیلات خوب و فراموش‌نشدنی و فارغ از مشکلات اضافه وزن را برای افراد فراهم کند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه افراد هر روز ورزش کنند و برنامه رژیم‌شان را هم مثل روزهای دیگر سال با نظم رعایت کنند، اضافه کرد: افراد باید یادشان باشد می‌توانند در عید از گردش، ورزش، مهمانی و غذاهای سالم در کنار یکدیگر لذت ببرند.

صمدی ادامه داد: افراد می توانند مقدار کمی شیرینی خشک بخورند و آجیل را نیز تا دو قاشق غذاخوری به عنوان میان وعده‌هایشان میل کنند.

وی تصریح کرد: تاکید ما در رعایت رژیم غذایی برای عید تعادل در استفاده از گروه‌های مختلف غذایی است؛ اختلالی که در ایام نوروز معمولا در افراد مشاهده می‌شود کمبود مصرف آب است که در تعطیلات عید اغلب افراد بیشتر وقت خود را سفر یا دید و بازدید می‌کنند به طور معمول آب کمتری می‌خورند درحالی‌که  مصرف کم آب می‌تواند اختلالات مهمی در سلامتی‌تان به جا می‌گذارد که از جمله موجب بروز یبوست و ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اعلام اینکه عید نوروز معمولا با سفر همراه است، اظهار کرد: افراد در طول مسافرت سعی کنند از خوردن موادغذایی پرکالری خودداری کنند و اگر به رستوران‌های بین راهی می‌روند سعی کنند از خوردن موادغذایی خام پرهیز کنند و همچنین در طول مسافرت‌شان هر روز ساعت مشخصی به پیاده‌روی تند اختصاص دهند.

صمدی با تاکید بر اینکه موضوع مهم این است رژیم غذایی‌ عین یک دوست همیشه با افراد است؛ حتی در تعطیلات نوروز، خاطرنشان کرد: بنابراین افراد رعایت رژیم غذایی و ورزش را حتی در تعطیلات هم نباید فراموش کنند می‌توانند وزن‌شان را کاهش دهند و هم از تعطیلات عید لذت ببرند ولی به شرط آنکه اعتدال در برنامه غذایی‌ را رعایت کنند.

وی اظهار کرد: توصیه دیگر این است سعی کنند افراد از بین موادغذایی که در مهمانی‌های عید به آنان تعارف می‌شود بیشتر چای بدون قند میوه‌های کوچک البته دو تا سه عدد در طول روز کافی است و آجیل تا دو تا قاشق غذاخوری در طول روز انتخاب کرده و از بی‌رویه خوردن میوه‌ها پرهیز کنند چون میوه‌ها هم کالری دارد.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: همچنین از خوردن تنقلات پرکالری هم خودداری کنند این‌گونه همه در مقابل میزبان و هم در مقابل رژیم‌تان شرمنده نمی‌شوند.

صمدی با اشاره به اینکه افراد از خوردن آجیل‌ها در زمان نزدیک به شام و ناهار خودداری کنند، گفت: از بین غذاهایی که در مهمانی‌ها برای شام و ناهار ارائه می‌شود غذاهای کم کالری کم چرب و کبابی را انتخاب کنند؛ می‌توانند از سالاد بدون سس و نیز سبزیجات به میزان دلخواه میل کرده و بهتر است غذای‌شان را با سالاد شروع کنند.

وی بیان کرد: افراد نباید بیش از دو تا سه عدد میوه در طول روز استفاده کنند یادشان نرود استفاده بیش از حد از گروه میوه‌ها هم می‌تواند در کنترل وزن شما اختلال ایجاد کند همیشه یادتان باشد که هدف از مهمانی‌های عید زیاد خوردن نیست و باید از اینکه در کنار خانواده‌تان هستید لذت ببرند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: موضوع دیگری که در تعطیلات نوروزی باید مورد توجه قرار گیرد این است که در دید و بازدیدهای سفرهای نوروزی نظم خواب‌شان را به هم نزنند چون اختلال در خواب می‌تواند سلامتی بدن شما را با خطر مواجه کند.

صمدی گفت: افراد تلاش کنند در طول ایام عید مثل گذشته برنامه‌ای برای ورزش کردن تنظیم کنند و سعی کرده غذاهایی که می‌خورند سالم باشد اگر افراد در رعایت رژیم غذایی و ورزش کردن جدی باشند مطمئن باشند که تعطیلات خوبی خواهند داشت؛ امیدواریم افراد از تعطیلات لذت ببرند و برای‌شان آرزوی سالی خوب و پربرکت داریم.

برچسب‌ها:

نظر شما