شناسهٔ خبر: 31816962 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

وزیرراه و شهرسازی اعلام کرد:

تحویل ۱۵ هزار آپارتمان در اطراف تهران تا عید

درحالی که طی 5 سال اخیر روند تحویل مسکن مهر به کندی انجام شد اما با روی کار آمدن محمد اسلامی، وزیر جدید راه و شهرسازی و تغییر سیاست‌گذاری‌های این وزارتخانه، اتفاقات مثبتی در واگذاری پروژه‌های مسکن مهر رخ داد.

صاحب‌خبر -

درحالی که طی 5 سال اخیر روند تحویل مسکن مهر به کندی انجام شد اما با روی کار آمدن محمد اسلامی، وزیر جدید راه و شهرسازی و تغییر سیاست‌گذاری‌های این وزارتخانه، اتفاقات مثبتی در واگذاری پروژه‌های مسکن مهر رخ داد.  به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در همین رابطه اسلامی اعلام کرد: تا شب عید حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار واحد مسکونی در شهرهای اطراف تهران، تحویل مردم می‌شود. بنابراین روند و روان‌سازی برای تولید و عرضه مسکن بحث مهمی است که برای تعادل بخشی به بازار باید انجام دهیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال هدف ما تکمیل مسکن‌های مهر نیمه تمام و تحویل آنها به مردم بود، در این راستا نیز در چند ماه گذشته حدود ۷۵ هزار واحد مسکن مهر به مردم تحویل شد که همه این واحدها به دلیل عدم تامین برخی از اقلام واحدهای مسکونی از جمله پکیج و ... به دلیل افزایش قیمت مانده بود که خوشبختانه تحویل شد.

او با اعلام این مطلب که تولید مسکن با سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی به یک جریان فعال در کشور تبدیل می‌شود، گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی تولید مسکن است. معتقدیم، چنانچه عرضه را تقویت کنیم، خود به خود، تقاضا سامان پیدا می‌کند.

اسلامی در بیان مشوق‌هایی که وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازندگان قرار می‌دهد، توضیح داد: عرضه زمین، افزایش ارایه تسهیلات به سازندگان و ارایه مصالح ساختمانی با قیمت پایین‌تر برای سازندگان از جمله مشوق‌هایی است که وزارتخانه در نظر گرفته است.

او ادامه داد: با مصوبه شورای پول و اعتبار، میزان تسهیلات به سازندگان افزایش یافته و همچنین در نظراست تا این تسهیلات قابل انتقال به خریدار باشد.

 وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات مصوبه هیات دولت درباره تنظیم اجاره‌بها و نحوه اجرای آن هم، گفت: مصوبه تنظیم اجاره‌بها و نحوه اجرای آن به منظور تمدید یک قانون آزمایشی بود که در مجلس به تصویب رسیده بود و دولت باید برای تمدید آن تصمیم می‌گرفت.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در آن قانون مشوق‌هایی دیده شده است که چنانچه افرادی بیشتر از یک واحد مسکونی در اختیار دارند اگر قراردادهای اجاره واحدهای بدون استفاده خود را به صورت قراردادی دو ساله ببندند، قانون یک معافیت مالیاتی را برای موجر منظور می‌کند و این مشوقی است که می‌تواند روند افزایش اجاره‌بها را آرام کند.

 اسلامی همچنین از بررسی موضوع مالیات بر عایدی و سرمایه در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد و گفت: این موضوع هنوز به صحن دولت نیامده است و در دست بررسی قرار دارد.

او همچنین در پاسخ به اینکه برنامه وزارت راه و شهرسازی برای افزایش خرید تسهیلات مسکن چیست؟ گفت: در سنوات گذشته شاهد بودیم که هر زمان میزان تسهیلات مسکن را افزایش دادیم قیمت خانه بلافاصله افزایش می‌یافت. هیچ زمان نبوده که بازار نسبت به افزایش تسهیلات، ساکت بنشیند. بنابراین تمرکز ما بر جریان تولید مسکن است. وزیرراه و شهرسازی افزود: برای فعال کردن تولید مسکن در کشور و همچنین صنعت ساختمان که در برگیرنده تولید مصالح ساختمانی و تاسیساتی است، فراهم کردن کارت اعتباری در دستور کار است و در نظر داریم که با پیش خرید انبوه از تولیدکنندگان، سازندگان مبلغ کمتری برای مصالح ساختمانی بپردازند. او این مشوق‌ها را راهکاری برای متناسب نگه داشتن قیمت تمام شده مسکن برشمرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی تولید مسکن است و معتقدیم، چنانچه عرضه را تقویت کنیم، خود به خود، تقاضا سامان پیدا می‌کند.

اسلامی تاکید کرد: کارت اعتباری مصالح که ۱۵ تا ۲۰درصد قیمت را برای سازندگان کاهش می‌دهد، افزایش وام ساخت، عرضه زمین، تسهیل مجوزها، همه تمهیداتی هستند که به روان‌سازی و متناسب‌سازی قیمت تمام شده مسکن کمک می‌کنند. او درباره پیش‌بینی خود از بازار مسکن در سال ۱۳۹۸ گفت: مسکن چون تابعی از بخش مسکن است و متاثر از شرایط اقتصادی و بازار است نمی‌توانیم برای آن پیش‌بینی داشته باشیم. تمام سعی بر این است که جریان و برنامه تولید مسکن را رونق بدهیم.

اسلامی یادآورشد: مردم و سازندگان در جهت عرضه مسکن، نقش‌آفرینی کنند که این اقدام خود به خود موجب افزایش حجم تولید می‌شود.

   افزایش  ضریب آمادگی در حمل‌ونقل

وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت راه‌های کشور در آستانه سفرهای نوروزی گفت: امسال ضریب آمادگی و کمیتی عرضه شده نسبت به سال گذشته در همه بخش‌ها حداقل حدود 15 درصد افزایش داشته و به‌طور طبیعی پیش‌بینی‌مان این است که مقدار سفر هم نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

‌ اسلامی با بیان اینکه در همه بخش‌های حمل‌ونقل در کشور شامل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی ناوگان بزرگی آمادگی اجرای سفرهای نوروزی هستند، عنوان کرد: در بخش هوایی با حدود 22 هزار صندلی، در بخش ریلی با 235 رام قطار و 22 هزار صندلی، در بخش زمینی 14 هزار و 500 دستگاه اتوبوس آماده عملیات هستند.

او بیان کرد: قیمت بلیت هواپیما و قطار، در نوروز ۹۸ افزایش نمی‌یابد.

وزیرراه و شهرسازی نبود سامانه فروش بلیت و نداشتن نقدینگی را از مهم‌ترین علت‌های فروش چارتری بلیت هواپیما دانست و گفت: شرکت‌های هواپیمایی، تا اول بهمن فرصت داشتند تا سامانه‌های فروش خود را ایجاد کنند؛ در عین حال بر اساس دستور بانک مرکزی، بانک‌های عامل، وظیفه تأمین نقدینگی شرکت‌های هواپیمایی برای سرمایه در گردش این شرکت‌ها را به عهده دارند.

 

 

نظر شما