شناسهٔ خبر: 31816902 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

درج نشان اهدای عضو در گواهینامه‌های رانندگی به کجا رسید

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به شمار بیماران در انتظار پیوند عضو، درباره سرانجام درج نشان تمایل افراد به اهدای عضو در گواهی‌نامه‌های رانندگی، توضیح داد.

صاحب‌خبر -

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به شمار بیماران در انتظار پیوند عضو، درباره سرانجام درج نشان تمایل افراد به اهدای عضو در گواهی‌نامه‌های رانندگی، توضیح داد.

مهدی شادنوش با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو وجود دارند، گفت: تاکنون اقدامات انجام شده جهت فرهنگسازی اهدای عضو توانسته موفقیت‌آمیز عمل کند، اما با توجه به آمار موجود، باید بیش از پیش در این زمینه تلاش کنیم.

او افزود: در سال‌های اخیر با تبلیغاتی که برای دریافت کارت اهدای عضو انجام شده، شاهد هستیم خانواده‌های بیماران مرگ مغزی وقتی متوجه می‌شوند بیمارشان نسبت به اهدای عضو رضایت قلبی داشته، راحت‌تر نسبت به اهدای عضو رضایت می‌دهند؛ چراکه با وجود رضایت قبلی شخص مرگ مغزی شده، به لحاظ حقوقی باز هم به اجازه ولی دم احتیاج است. شادنوش در ادامه درباره سرانجام درج نشان تمایل به اهدای عضو روی گواهی‌نامه‌های رانندگی، به ایسنا گفت: از سال‌ها قبل این طرح در دست بررسی است و اکنون نیز در انتظار نظر کمیسیون اجتماعی هیات وزیران قرار دارد تا با برطرف شدن برخی ایرادات، اجرای این طرح سریع‌تر صورت گیرد. رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش پیوند کلیه را در صدر و پیوند کبد را با حدود ۶۰۰۰ پیوند در سال در رتبه دوم انجام اعمال پیوندی در کشور خواند و افزود: هر مرگ مغزی امکان اهدای 8 عضو و ۵۳ نسج را داراست، البته مدت زمان دریافت اعضا متفاوت از یک‌دیگر است؛ به عنوان مثال برای ریه‌ها و قلب بین چهار تا شش ساعت، کبد 7 تا ۱۰ ساعت و کلیه تا ۴۸ ساعت زمان داریم. همین زمان محدود نشان می‌دهد که مقوله رضایت‌گیری از خانواده بیمار مرگ مغزی نیاز به دقت و سرعت بالایی دارد تا برداشت عضو موثر باشد. او افزود: در مورد اهدای بافت و نسوج نیز مانند اهدای عضو به رضایت ولی دم نیاز است. همچنین در اهدای بافت و نسوجی مانند استخوان، پوست و قرنیه چشم امکان اهدای عضو از کسی که به مرگ طبیعی نیز فوت کرده تا ۴۸ ساعت وجود دارد، البته با این شرط که بافت‌ها مورد تایید مراکز درمانی قرار گیرند. رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در پایان صحبت‌هایش گفت: افراد برای اهدای نسوج عزیزان از دست رفته‌شان می‌توانند با مراجعه به مراکز شناسایی و فراهم‌آوری اعضای بیمارستان‌ها یا پزشکی قانونی اعلام آمادگی کنند.

 

 

نظر شما