شناسهٔ خبر: 31816776 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

غیرت دلیل برد، دسیسه علت باخت!

منصفانه قضاوت کنیم

کاش در سال 98‌، منصفانه‌تر قضاوت کنیم. کاش حملات تیم‌ها به‌سمت دروازه رقبا باشد نه داوران، فدراسیون و وزارت. از آخرین ‌باری که به‌جای اینکه بازیکنان‌مان دنبال توپ بروند، رفتند سمت داور، اصلا خاطره خوشی نداریم...‌!

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اتفاق چندان جدیدی نیست، سال‌هاست که در هر رشته‌ای وقتی می‌بریم شاهکار است و مزد زحمات‌مان و وقتی می‌بازیم حتما حقی ناحق شده. به‌ندرت اتفاق می‌افتد که با صراحت شکست یا ناکامی را گردن بگیریم. معمولا بردها حاصل تلاش خودمان است، اما برای باخت‌هایمان حتما باید شریک پیدا کنیم.

درسالی که گذشت فوتبال ما روزهای متفاوتی را تجربه کرد. برخی تیم‌ها، بازیکنان و مربیان اوج گرفتند و برخی هم ناکامی را تجربه کردند. توفیق‌ها مثل همیشه حاصل غیرت بود و مقصر ناکامی‌ها هم معمولا وزارت، فدراسیون یا داوران بودند. پرسپولیس با پنجره و دست بسته دوباره قهرمان لیگ شد و تا فینال آسیا هم پیش رفت، فصل جدید را هم خوب شروع کرد اما به‌محض باز‌شدن پنجره دچار افت شد و همان دیالوگ قدیمی تکراری؛ «نمی‌خواهند پرسپولیس نتیجه بگیرد!» مصاحبه‌ها و اعتراض‌ها و تجمعات شروع شد و هیچ‌کس هم نپرسید مگر ضربه‌زدن به تیمی که بازیکن ندارد ساده‌تر نیست؟ کسی به این فکر نکرد تیمی که غول‌های قطری را در دوره قبلی لیگ قهرمانان حذف کرده و در شروع دوره جدید در خانه از پس نماینده نه‌چندان قدرتمند ازبکستان بر نمی‌آید شاید ایراد کارش جای دیگری است.

استقلال بعد از اوج‌گیری با شفر و کسب عنوان قهرمانی در جام‌حذفی فصل جدید را خوب شروع نکرد. همین کافی بود که آبی‌ها از همان اول فصل بهانه‌گیری را شروع کنند؛ «وزارت حواسش به آن یکی تیمش بوده و دنبال تضعیف استقلال است!» و باز همان قصه تکراری مصاحبه و اعتراض و تجمع. کسی هم نپرسید تیمی که رکورد جذب بازیکن جدید را در یک فصل زد، چرا بازیکنانی خرید که کارآمد نبودند تا مجبور شود خیلی زود با خیلی‌های‌شان خداحافظی کند. اگر نفراتی که نیم‌فصل دوم جذب شدند از ابتدا عضو استقلال بودند باز هم صحبت از دست‌های پشت پرده برای نتیجه نگرفتن استقلال مطرح می‌شد؟ آیا واقعا باید پذیرفت که دلیل شکست آبی‌ها از الدحیل اعلام محرومیت صوری منشا و از دست رفتن تمرکز او بوده است؟

ماجرای بیانیه‌ها و بهانه‌گیری‌ها منحصر به سرخابی‌های پایتخت نبوده و نیست. تقریبا از اعضای تمام تیم‌های لیگ برتری این جمله را شنیده‌ایم؛ «اشتباهات داوری علیه ما بیش از همه تیم‌ها بوده است!» نمونه‌اش سپاهانی‌ها که مدام به این مساله اشاره می‌کنند. حال آنکه بررسی‌ها در نیم‌فصل اول نشان داد که زردهای دوباره اوج‌گرفته هرگز از داوری متضرر نشدند و این مساله تا حدی برای تراکتورسازی دیگر تیم مدعی قهرمانی هم صدق می‌کند.

بدون‌شک نمی‌توان منکر اشتباهات بی‌شمار داوران شد و برخلاف خیلی‌ها بر این باور هم نیستیم که با افزایش حقوق داوران، کیفیت فنی‌شان نیز بالا می‌رود. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد اشتباهات گاهی به نفع و گاهی به ضرر تیم‌های مختلف بوده و معمولا تیم‌ها فقط جایی که از داوری متضرر شوند صدای‌شان درمی‌‌آید و اگر سودی ببرند سکوت می‌کنند.

این فصل لیگ جذابی داریم و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان از حالا قهرمان را پیش‌بینی کرد. مربیان کاربلدی نیز در راس کادر فنی تیم‌های مدعی هستند که اکثرشان ابزار کافی را برای ارائه عملکرد قابل قبول و کسب نتیجه مناسب دارند. کاش در سال 98‌، منصفانه‌تر قضاوت کنیم. کاش حملات تیم‌ها به‌سمت دروازه رقبا باشد نه داوران، فدراسیون و وزارت. از آخرین ‌باری که به‌جای اینکه بازیکنان‌مان دنبال توپ بروند، رفتند سمت داور، اصلا خاطره خوشی نداریم...‌!

 

* نویسنده : مهدی محمدی دبیرگروه ورزش

 

نظر شما