شناسهٔ خبر: 31815925 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پاریس یکی از خشن‌ترین روزهای خود را پشت‌سر گذاشت

آتش و خشم در شانزه لیزه

دنیای‌اقتصاد : در هجدهمین هفته از اعتراض‌های جلیقه‌زرد‌ها در پاریس، اعتراض‌ها روز شنبه به خشونت کشیده شد. معترضان جلیقه‌زرد‌ نماد نارضایتی فرانسوی‌ها از اوضاع اقتصادی به‌حساب می‌آیند. آنها روز شنبه در خیابان منتهی به الیزه شیشه‌های یک رستوران گران‌قیمت را شکستند و در چند نقطه نیز آتش روشن کردند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، سازمان‌دهندگان اعتراض‌های روز شنبه از طریق رسانه‌های اجتماعی گفتند که قصد دارند تا در این روز به سردمداران قدرت و حکومت اولتیماتوم دهند.

صاحب‌خبر -

این جنبش ابتدا به دلیل افزایش قیمت سوخت در فرانسه به‌وجود آمد و کم‌کم گسترش یافت و به مسائل دیگر اقتصادی نیز تسری پیدا کرد و حالا این جنبش علیه امانوئل مکرون و برنامه‌های اقتصادی‌اش شده اما هر هفته از تعداد جمعیت معترضان کاسته شده است. با این حال معترضان هر شنبه در خیابان‌ها به‌طور مستمر حضور پیدا می‌کنند.  کریستوف کستنر، وزیر کشور فرانسه گفت روز شنبه در پاریس حدود ۷ تا ۸ هزار نفر تجمع کرده بودند و حدود ۱۵۰۰ نفر قانون‌شکن نیز در بین آنها دیده می‌شد. این درحالی است که شنبه گذشته تعداد افراد معترض در حدود ۲۸ هزار نفر بود. در این ارتباط وزیر کشور فرانسه در توییتر خود نوشت: «کسانی که حمله و تخریب می‌کنند، در واقع نه «معترض» هستند و نه حتی «خرابکار»، بلکه «قاتل» هستند.»

معترضان اواخر سال میلادی گذشته به‌خیابان‌ها آمدند و در اولین اعتراض در حدود ۲۵۰ هزار نفر در سراسر فرانسه حضور داشتند. کستنر تصریح کرد: برخی از معترضان روز شنبه شیشه‌ها را شکستند و به برخی نقاط حمله کردند. این برای بار دوم است که برخی از معترضان طی اعتراض‌های ۱۸ هفته‌ای خود دست به خشونت می‌زنند. در ماه ژانویه نیز آنها به یک ساختمان دولتی حمله کردند که وزیر مربوطه مجبور به ترک ساختمان شده بود. پلیس فرانسه می‌گوید روز شنبه ۸۲ نفر از معترضان را دستگیر کرده است. همچنین برخی معترضان به یک رستوران حمله بردند که نماد لوکس‌گرایی است، چرا که نیکلاس سارکوزی در سال ۲۰۰۷، جشن پیروزی خود را در این رستوران برگزار کرده بود. نام این رستوران «فوکه» است که جزئی از میراث فرهنگی فرانسه محسوب می شود. این رستوران حوالی ظهر همزمان با تهاجم به چند عابربانک مورد حمله قرار گرفت.

روز شنبه شبکه‌های اجتماعی مملو از فیلم‌های این گروه از جلیقه‌زرد‌ها شده بود که نشان می‌دهد آنها در برخی نقاط پاریس آتش روشن کرده‌اند. معترضان همچنین به مغازه‌هایی که کالاهای لوکس داشتند حمله بردند و شیشه‌های آن مغازه‌ها را شکستند و یک بانک در نزدیکی الیزه را به آتش کشیدند. آتش سریعا به سایر نقاط این ساختمان سرایت کرد. آتش‌نشانی پاریس می‌گوید که توانسته سریعا این ساختمان را تخلیه کند و آتش نیز بعد از گذشت مدتی تحت کنترل قرار گرفته است. در اطفای حریق حدود ۱۱ نفر جراحت سطحی برداشته‌اند. در یکی از فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی نشان داده شده، مردم معترض به رستوران لوکسی که در الیزه قرار دارد حمله‌ور و تمامی صندلی‌ و میزهای آن را شکسته‌اند. پلیس فرانسه می‌گوید که میزان خسارت مادی و حتی موارد حمله به خودروهای پلیس در راهپیمایی روز شنبه بسیار چشمگیرتر از هفته‌های پیش بود.

مکرون پیش‌تر سعی کرده بود با تمکین به خواسته‌های معترضان،‌آتش خشم جلیقه‌زرد‌ها را کاهش دهد. این در حالی است که روز شنبه برخی از نیروهای پلیس فرانسه متعاقب حمله معترضان با نارنجک دستی زخمی شدند. البته شاهدان عینی می‌گویند در درگیری‌های بین دو طرف، هر دو گروه زخمی داشتند. شمار افرادی که بر اثر درگیری مجروح شدند، ۶۰ تن گزارش شده که ۴۲ تن آنان از معترضان، ۱۷ تن از ماموران پلیس ضدشورش و یک نفر آتش‌نشان بوده است.هفته گذشته، سناتورها طرحی جنجالی را مطرح کردند که هدف آن برخورد با معترضان بود.طبق این طرح به دولت اجازه داده شده است تا تظاهرات را ممنوع اعلام کند. جنبش جلیقه‌زرد‌ها که نام خود را با الهام از جلیقه فلورسنتی راننده‌های جاده‌ها گرفته‌اند، سعی کرده‌اند نفس جدیدی به فضای فرانسه بدمند. آنها به‌شدت علیه مکرون و نخبه‌های سیاسی هستند.

برای روز شنبه ۲۲۰ نقطه برای راهپیمایی سایر معترضان موسوم به راهپیمایی‌کنندگان قرن برنامه‌ریزی شده بود که افزون بر جلیقه‌زرد‌ها، معترضان به نژادپرستی و همچنین طرفداران عدالت اجتماعی و معترضان به تغییرات آب و هوایی هم در آن حضور پیدا کردند. برگزارکنندگان این راهپیمایی با حمل پلاکارد و دادن شعارهای هشدار دهنده در مورد خطر نابودی امکان حیات روی کره زمین، فاصله میان دو میدان تاریخی اپرا تا میدان جمهوری در پاریس را طی کردند. گروه‌های زیادی از طرفداران محیط زیست از حدود ساعت ۲ بعدازظهر شنبه از مناطق مختلف پاریس از جمله میدان تروکادرو و پارک مونسو به طرف محل برگزاری راهپیمایی رفته و حتی شماری از معترضان جلیقه‌زرد هم به آنها ملحق شدند.

به نوشته رسانه‌های فرانسه، برگزارکنندگان این راهپیمایی آرام با توجه به درگیری خشونت‌باری که همزمان در شانزه‌لیزه در جریان بود از برپایی چنین رویدادی ابراز خرسندی کردند. با آنکه هدف اصلی این راهپیمایی اعتراض به «بی‌عملی» دولت امانوئل مکرون در برابر آلودگی محیط زیست، گرمایش زمین و تولید بیش از حد دی‌اکسید کربن بود شماری از مقام‌های رسمی دولت و نمایندگان احزاب سیاسی از جمله آن هیدالگو، شهردار پاریس نیز در آن شرکت کردند. در این شرایط «اریک دروت»، یکی از چهره‌های برجسته جنبش جلیقه‌زرد‌ها می‌گوید: «به ما ثابت شده است که راهپیمایی دیگر کارآیی ندارد.» او در ویدئویی که منتشر کرده است تاکید می‌کند جنبش به‌دنبال راه‌های دیگری است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در پاسخ به حرکت‌های اعتراضی جلیقه‌زرد‌ها پیشنهاد گفت‌وگو با شهروندان را داد. این گفت‌وگوها روز جمعه ۲۴ اسفند به پایان رسید و قرار است نتیجه‌ آنها در ماه آوریل اعلام شود.

روزنامه لوموند در این زمینه نوشت: در حدود ۱۰ هزار برنامه مختلف در نقاط مختلف فرانسه در این راستا برگزار شد. یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هم با استفاده از اینترنت در این گفت‌وگوها شرکت کردند. شهروندان حدود ۱۶هزار دفتر حاوی شکایت‌های خود را به شهرداری‌ها ارائه داده‌اند. حال مسوولیت بزرگی بر دوش مکرون گذاشته شده است. او باید به نتیجه این گفت‌وگوها و شکایت‌ها واکنش درستی نشان دهد وگرنه این احتمال وجود دارد که دور جدیدی از خشونت‌ فرانسه را در بر گیرد. اعتراض‌های خشونت‌آمیز روز شنبه تا حوالی عصر طول کشید. شانزه‌لیزه که نماد لوکس‌گرایی فرانسه محسوب می‌شود، هدف اول جلیقه‌زرد‌ها قرار دارد. اواخر روز شنبه در پی آرام شدن نسبی اوضاع در خیابان شانزه‌لیزه، ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه بعدازظهر شنبه به این خیابان رفت. وی انگیزه خود از این حضور را «سپاسگزاری» از پلیس عنوان کرد. فیلیپ در شانزه‌لیزه گفت: من از نیروهای پلیس و ژاندارمری تشکر می‌کنم. این خشونت‌ها مطلقا پذیرفتنی نیست. کسانی که تخریب‌گران را تشویق می‌کنند و حتی آنهایی که این حرکت را بر آنها می‌بخشند، در عمل شریک آنها هستند.

نخست‌وزیر فرانسه همچنین در توییتر خود نوشت که اعمال خشونت‌بار امروز در شانزه‌لیزه نه کار راهپیمایان، بلکه کار «غارتگران»، «آتش‌افروزان» و «مجرمان» است.معروف‌ترین برندهایی که در این روز مورد حمله جلیقه‌زرد‌ها قرار گرفت؛ بولگاری، فوت‌لاکر و فروشگاه تیم فوتبال پاری‌سن ژرمن بود. معترضان قصد داشتند تا این‌بار نیز به سمت کاخ الیزه حرکت کنند که با ممانعت نیروهای پلیس مواجه شدند. پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. همچنین پلیس برای کنترل اوضاع عصر روز شنبه محدودیت حرکت در شانزه‌لیزه در نظر گرفت و یک خودروی بزرگ آب‌پاش را نیز در مرکز شهر پاریس مستقر کرد. معترضان علت خشونت را در این می‌دانند که دولت به آنها بی‌اعتنایی کرده و به حرف‌شان گوش نداده است.

نظر شما