شناسهٔ خبر: 31814126 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اولین سامانه پاسخگویی به بیماران اوتیسم راه اندازی می شود

به گزارش ایرنا، مبتلایان به اختلال اوتیسم به دلیل دارا بودن مشکل ارتباطی و تعاملی به راحتی نمی توانند با افراد در جامعه ارتباط برقرار کنند.مهمترین علائم این

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، مبتلایان به اختلال اوتیسم به دلیل دارا بودن مشکل ارتباطی و تعاملی به راحتی نمی توانند با افراد در جامعه ارتباط برقرار کنند.
مهمترین علائم این بیماری، نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعاملات اجتماعی، وجود الگوهای محدود و تکراری در رفتار، علائق و فعالیت ها است.
دانشمندان تاکنون نتوانسته اند درباره سبب شناسی این اختلال اظهار نظری کنند و علت بروز آن را به طور دقیق تشخیص دهند هر چند عوامل متعددی مانند عوامل ژنتیکی، وراثت، مشکلات محیطی، سبک زندگی و... می توانند در بروز این اختلال نقش داشته باشند.
مردم نسبت به این اختلال در جامعه اطلاعاتی ندارند و این امر در نوع نگاه مردم به توانمندی این بیماران باعث شده است تا در بسیاری از زمینه ها نظیر ازدواج، بارداری، شغل و آموزش با مشکلات رو به رو شوند.
مدیرعامل و سرپرست آموزش و توانبخشی یک موسسه مردمی خدمت رسانی به این بیماران روز یکشنبه در جمع خبرنگاران از راه اندازی سامانه پاسخگویی به آنان خبر داد و گفت: این سامانه نقش مهمی در توانبخشی و ارائه مشاوره به خانواده ها آنان دارد.
روح الله فتح آبادی ادامه داد: سایر اقشار جامعه نیز می تواند از خدمات این سامانه در جهت اطلاع از نشانه ها و نوع برخورد با این بیماران اطلاعات کسب کنند.
این فعال اجتماعی، از راه اندازی اولین مرکز توانبخشی حرفه ای شغلی بیماران اوتیسم خبر داد و گفت: جانمایی راه اندازی این مرکز توسط شهرداری منطقه 7 تهران صورت گرفته است و منتظر تحویل مکان هستیم تا بتوانیم خدمات را ارائه کنیم.
وی بیان داشت: این موسسه از سال 93 فعالیت خویش را در راستای آگاه سازی مردم نسبت به بیماری اوتیسم آغاز کرده و تا کنون توانسته است 20 هزار بسته فرهنگی، 50 جلسه سخنرانی، کارگاه های آموزشی و علمی، برگزاری گردهمایی، مسابقه نقاشی و سایربرنامه های متنوع در رسانه های جمعی را برای آگاهی بخشی در جامعه به ارمغان بیاورد.
فتح آبادی با اشاره به اینکه بیماری اوتیسم روز به روز در حال افزایش است گفت: طبق آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری بیماری از هر 42 تولد یک تولد منجر به تولد کودکی با اختلال اوتیسم می شود که هزینه های توانبخشی این بیماری بالای چهار میلیون تومان است.
وی تاکید کرد: کودکان اوتیسم پیش از این که نیازمند کمک های مالی مردم باشند نیازمند حامی های رفتاری هستند تا با آنها در جامعه به صورت درست برخورد شود.
وی با بیان اینکه باید فرهنگسازی در خصوص این اختلال در جامعه صورت گیرد گفت: قصد برگزاری هفتمین جشنواره شاخه طوبی و دومین مسابقه نقاشی را از 25 اسفندماه امسال تا 15 فرودین سال آینده در شیراز داشتیم با وجود قول هایی در خصوص برگزاری آن متاسفانه همکاری های لازم برای برگزاری آن انجام نشد.
وی گفت: مسئولان باید نسبت به فرهنگسازی این نوع اختلال در شهر موسسه ها را حمایت کنند تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت همه دستگاه ها و اقشار مختلف مردم به ویژه هنرمندان اقدامات لازم را ارائه کنیم.
به گفته وی، 400 نفر در رده سنی چهار تا 18 سال عضو این موسسه هستند.

** صدای بیماران اوتیسم را باید فریاد کرد
ایمان قاسم پور مشاور این موسسه با بیان اینکه صدای بیماران اوتیسم را باید فریاد کرد اظهار داشت: مردم باید صدای این کودکان را بشنونند تا بتوانند با آنها درست برخورد کنند.
وی گفت: این بیماران داری دردهای فراوانی هستند که باید در مرحله اول در جامعه پذیرش شوند تا قدمی برای توانبخشی و ایجاد اشتغال و تشکیل خانواده بر دارند.
وی ادامه داد: تلاش های بسیاری برای برگزاری نمایشگاه های مختلف در خصوص اطلاع رسانی نسبت به این نوع بیماری انجام داده ایم تا درآمد حاصل از آن را به بیماران اوتیسم اختصاص دهیم ولی نیازمند حمایت مسئولان هستیم.
این فعال اجتماعی تاکید کرد: اطلاع رسانی و معرفی این بیماری نباید تنها در استان تهران انجام شود بلکه باید در استان ها و شهرهای مختلف صورت گیرد این در حالی است که کمکی در این زمینه نمی شود و حتی گاهی وعده ها به حقیقت نمی پیوندد.

** کودکان اوتیسم مظلوم واقع شدند
ساقی زینتی به عنوان سفیر هنری این موسسه در این نشست با تاکید بر اینکه کودکان اوتیسم مظلوم واقع شدند اظهار داشت: این کودکان نیاز به دارو ندارند بلکه مهمترین مساله این افراد نوع برخورد جامعه با آنان است که در شکل گیری هویت اجتماعی آنان تاثیرگذار است.
وی افزود: تعدادی از بازیگران سفیر هنری کودکان اوتیسم هستند و از فرصت های مختلف برای معرفی و آگاهی بخشی نسبت به این اختلال استفاده می کنند تا بتوانند به سهم خود برای این کودکان کاری کرده باشند.
بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه برای اولین بار در جشنواره ای برای بیماران اوتیسم در موزه تهران با این نوع اختلال آشنا شدم گفت: با همکاری فعالان در این عرصه کارگاه های آموزشی مختلفی در خصوص آشنایی با این بیماری برگزار کرده ایم.
وی تاکید کرد: نباید محدودیت ها در جامعه توانمندی این افراد را بگیرد بلکه همه کسانی که در این شهر تریبونی دارند باید از آن به نحوه احسنت و برای این امر خیرخواهانه استفاده کنند.
تهرام/8138//6139
انتهای پیام

نظر شما