شناسهٔ خبر: 31813593 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی خبر داد

ثبت پنج اثر ناملموس آذربایجان‌غربی در فهرست آثار ملی/ میراث ناملموس استان به 33 مورد رسید

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: پنج اثر ناملموس استان از جمله فن و مهارت ساخت ساز عاشیقی، بازی سنتی بش‌داش، دؤز دؤز، تهیه نقل بیدمشک و بیت و حیران‌خوانی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

صاحب‌خبر -

حسن سپهرفر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به اسامی آثار ناملموس آذربایجان‌غربی که اخیرا در فهرست آثار ملی قرار گرفتند، اظهار کرد: پنج اثر ناملموس استان از جمله فن و مهارت ساخت ساز عاشیقی، بازی سنتی بش‌داش، دؤز دؤز، تهیه نقل بیدمشک و بیت و حیران‌خوانی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

وی افزود: پس از پایان پژوهش‌های میدانی و مستندسازی موضوعات، این پنج اثر ناملموس استان در کمیته ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت با احراز اهمیت موضوع، آثار مذکور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی ادامه داد: در راستای حفظ سنت‌ها و ادبیات شفاهی که در دهه‌های اخیر دستخوش تغییرات بیشتری شده بود، پرونده بیت و حیران خوانی پس از حدود یک سال تلاش تحقیقی تهیه شد و سرانجام به ثبت رسید.

وی عنوان کرد: با ثبت این آثار، تعداد کل پرونده‌های میراث ناملموس استان تاکنون به ۳۳ عنوان مورد رسید و به دلیل گستردگی و تنوع موضوعات برای حفظ آثار ناملموس استان به مشارکت همه دستگاه‌های مربوطه، صاحب‌نظران و علاقه‌مندان نیاز است.

انتهای پیام/ ۶۱۰۲۳/ پ

نظر شما