شناسهٔ خبر: 31813377 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تلاش تهران برای تقویت ائتلاف منطقه ای در برابر تهدیدات آمریکا

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما شبکه الجزیره گزارش داد ایران درپی تقویت ائتلاف خود با عراق، سوریه و حزب الله لبنان است تا با تهدیدات آمریکا مقابله کند. 

سرلشکر محمد علی باقری رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران در راس یک هیئت بلندپایه نظامی وارد سوریه شد تا با نشستی با حضور روسای ستاد ارتش های سوریه و عراق شرکت کند.
رافت الرفاعی گزارشگر شبکه الجزیره گفت: روسای ستاد ارتش های عراق و ایران به دمشق آمدند تا نشست سه جانبه با همتای خود از نیروهای نظام سوریه برگزار کنند. ریاست ستاد نیروهای مسلح ایران هدف از برگزاری این نشست را تقویت هماهنگی و هماهنگی درباره مبارزه با تروریسم اعلام کرد. طبیعی است که چنین نشست هایی با عنوان های مبهم و کلی برگزار شود. اما مسئله مهم آن است که ایران اصرار دارد که این سفر در این شرایط، به صورت علنی انجام شود. احتمالا هدف از این نشست علنی، ارسال پیام های ضمنی است که نشان می دهد محور تهران- بغداد - دمشق ائتلاف راهبردی و نه تاکتیکی است. به نظر می رسد این نشست، تکمیل ائتلاف چهارجانبه این سه کشور در کنار روسیه است که در اواخر ماه سپتامبر سال 2015 تشکیل شد.
این ائتلاف محدود به ایجاد یک مرکز اطلاعاتی با حضور نمایندگانی از ستادهای ارتش های چهار کشور بود که هدف از آن مبارزه با داعش اعلام شده بود.
در این چارچوب تاکنون ارتش عراق چند بار حملات هوایی به مواضع داعش در داخل خاک سوریه داشته است. این نشست سه جانبه سوری- عراقی- ایرانی، در این شرایط زمانی قابل توجه است و شاید یکی از دستاوردهای حسن روحانی رئیس جمهور ایران به بغداد باشد. اصرار روحانی برای بررسی امکان تشکیل آنچه سازوکار مشترک امنیتی و اقتصادی خواند، آشکار بود. روحانی از قابلیت این سازوکار برای جذب بسیاری از کشورهای منطقه سخن گفت. علاوه بر اینها، ائتلاف چهارجانبه که به آن اشاره شد، به طور طبیعی به بازنگری نیاز خواهد داشت. به ویژه که نبردها علیه داعش در آستانه پایان یافتن است. این نبردها بود که توجیه ورود آمریکا زیر پرچم ائتلاف بین المللی به سوریه بود. چشم این ائتلاف چهارجانبه به پر کردن خلاء خروج احتمالی نیروهای آمریکایی از سوریه دوخته شده است. این اقدام ممکن است چند به صورت حداقلی، با هماهنگی ترکیه صورت گیرد.

نظر شما