شناسهٔ خبر: 31813363 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان:

۲۷۰۰ خانوار فرهنگی مراکز اسکان نوروزی در گیلان را رزرو کردند

رشت- مدیرکل آموزش و پرورش گیلان از رزرو اینترنتی ۲ هزار و ۷۰۰ خانوار برای اسکان در مراکز اقامت نوروزی فرهنگیان در این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نادر جهان آرای بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب خبری که در سالن اجتماعات اداره کل آموزش و پرورش گیلان برگزار شد با اشاره به نقش بی بدیل اصحاب رسانه در همه ارکان نظام، اظهار کرد: اصحاب رسانه می‌توانند آموزش و پرورش در رسیدن به اهدافش کمک کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دانش آموزان در معرض برخی آسیب‌های اجتماعی هستند، افزود: برای کاهش این خطرات و آسیب‌ها آموزش و پرورش در کنار مؤسسات مردم نهاد، خانواده و دیگر مسئولان در حوزه تربیت و آموزش ضمن آگاهی رسانی باید به آنها توان نه گفتن را بیاموزند.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه در دوره متوسطه اول بیش از سایر مقاطع زمینه بروز این ناهنجارها به دلیل کنجکاو بودن دانش آموزان وجود دارد، گفت: در این زمینه خانواده‌ها و با همکاری مدیران، معاونان و دبیران مدرسه باید بسترهای ایجاد و بروز این ناهنجارها را شناسایی کرده و در حوزه تقویت پایه‌های تربیتی تلاش کنند.

وی به حوزه مشاوران در سطح مدارس نیز اشاره و بیان کرد: مشاوران می‌توانند در زمینه کاهش این آسیب‌ها تأثیرگذار بوده و تلاش می‌کنند به رغم وجود زمینه‌های بسیار در خارج از محیط مدرسه دانش آموزان را در برابر این هجمه‌ها ایمن کنند.

پیش بینی ۳۴۰ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی

جهان آرای در ادامه با اشاره به فرا رسیدن ایام تعطیلات نوروز و موضوع اسکان مسافران نوروزی در ستاد اسکان فرهنگیان، تصریح کرد: بیش از دو دهه است که آموزش و پرورش در این حوزه فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه امسال بر اساس پیش بینی‌ها صورت گرفته شاهد افزایش حضور مسافر به استان گیلان خواهیم بود، افزود: تلاش شده تا هم از نظر کیفی و هم کمی در زمینه مراکز اسکان و پذیرایی اقدامات خوبی صورت گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در ادامه با اشاره به پیش بینی ۳۴۰ مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی به ویژه در مراکز روستایی با توجه به جاذبه‌های گردشگری این مناطق، گفت: این مدارس در سه گروه ویژه، الف و ب بوده و شامل بیش از ۲۷۰۰ کلاس درس است که از ۲۸ اسفند ماه اسکان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای اعلام شده تاکنون بیش از ۲۵۰۰ خانوار به صورت اینترنتی مکان مورد نظر خود را رزرو کرده‌اند، اظهار کرد: این تعداد خانوار شامل بیش از ۱۱ هزار نفر است.

اجرای طرح ایران مهارت در دوره اول متوسطه برای افزایش مهارتهای فنی دانش آموز

جهان آرای در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد اقدامات آموزش و پرورش در حوزه مهارت آموزی و همچنین وضعیت پژوهش سراهای استان گیلان، اظهار کرد: دانش آموزان می‌توانند از فضا علمی پژوهش سراها به صورت گروهی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در همین راستا چندین فعالیت علمی اعم از برگزاری جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی و همچنین جشنواره جابربن حیان و المپیادها است که دانش آموزان می‌توانند از فضا این پژوهش سراها برای حضور پرقدرت در این جشنواره استفاده کنند، ادامه داد: در همه این جشنواره‌ها مهارت آموزی اصل مهم است.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به اینکه در سال‌ها اخیر نیز در حوزه کتاب‌های درسی با عناوین جدید کار و فناوری، افزود: این تغییرات در حوزه مهارت آموزی برای دانش آموزان بوده و تلاش شده تا مهارت‌های حرفه‌ای تقویت شود.

وی ادامه داد: در دوره متوسطه اول در دو سال گذشته طرحی با عنوان طرح «ایران مهارت» اجرایی شده است، برخی از فعالیت‌ها آموزش و پرورش در این زمینه برون سپاری شده و از نظر آمارها کمیت مهارت‌های فنی افزایش یافته است.

۵۱ درصد مدارس گیلان در روستاها قرار دارد

جهان آرای همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در زمینه نبود عدالت یا کمبود عدالت آموزشی، اظهار کرد: این موضوع در سطح کشوری مطرح است. تلاش همه مسئولان در راستای افزایش عدالت آموزشی است.

وی با بیان اینکه در این میان برخی در گذشته با اجرای دستورالعمل‌ها زمینه افزایش این نابرابری و ناعدالتی را فراهم کرده اند، گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها نظام جمهوری اسلامی با توجه به نگاه دینی در راستای کاهش نابرابری باشد اما خروجی در این زمینه چیز دیگری است که تنها مربوط به آموزش و پرورش نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان در ادامه با اشاره به تقویت مدارس روستایی و شبانه روزی در راستای کاهش ناعدالتی در این استان، تصریح کرد: در استان گیلان ۱۲ مدرسه با یک دانش آموز، ۲۷ مدرسه با دو دانش آموز، ۴۰ مدرسه سه دانش آموز دارد که ادامه فعالیت این مدارس با این تعداد دانش آموز نشان از تلاش برای کاهش ناعدالتی آموزشی است.

وی با بیان اینکه ۳۳۲ مدرسه در استان گیلان دارای ۱۰ دانش آموز به پایین‌تر هستند، گفت: به رغم همه تلاش‌ها در این زمینه گلایه‌هایی وجود دارد. پر تراکم ترین جمعیت دانش آموزی گیلان در شهرستان رشت به ویژه ناحیه یک رشت و شهرستان تالش است.

جهان آرای با اشاره به اینکه ۲۶ درصد جمعیت دانش آموزی گیلان در روستا و ۷۴ درصد آن در شهر است، افزود: این درحالی است که تعداد مدارس روستایی ۵۱ درصد است.

نظر شما