شناسهٔ خبر: 31812353 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده ویژه رئیس جمهوری افغانستان در امور صلح:

ایران قدم های تندتری برای صلح در افغانستان بردارد

تهران- ایرنا- نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور صلح ضمن استقبال از گفت و گوهای ایران و طالبان گفت:ما از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری صلح طلب می خواهیم قدم های تندتری برای برقراری صلح در افغانستان بردارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا «محمد عمر داوود زی»نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور صلح در جمع مهاجران افغانی مقیم تهران در سفارت این کشور در تهران اظهارداشت:جنگ افغانستان با مداخله یک ابرقدرت شروع شده است و آمریکا تاکنون موقعیتی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان نداشته است البته امیدواریم در سال 98 به صلح برسیم.
داوود زی با اشاره به سه لایه درگیر در جنگ افغانستان گفت: در این جنگ جامعه جهانی، کشورهای منطقه و مردم افغانستان حضور داشتند اما امروز در منطقه شاهد تغییراتی برای صلح هستیم.کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده اند که باید به سمت صلح بروند حتی بعضی از کشورهای منطقه که پیش از این متهم به میزبانی از طالبان و همکاری با آنها بودند، آنها هم از صلح حرف می زنند.
نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور صلح یادآور شد: چند ماه قبل در سفر به پاکستان با مولانا سید مرتضی رحمان رئیس یک حزب مهم مذهبی- سیاسی دیدار کردم . وی متهم بود که حامی اصلی طالبان بوده است.زمانی که به ایشان گفتیم جنگ را دیگر قطع کنید،گفت حتما این کار را انجام می دهم .
وی در ادامه اظهارداشت: در مجموع احساس می کنیم یک تغییر در نگرش قشر مذهبی و سیاسی مقامات پاکستانی برای رسیدن به صلح به وجود آمده است.
داوود زی با اشاره به حمایت های جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه صلح طلب بوده و از دولت و ملت افغانستان حمایت کرده است . در طول این سال ها به مردم ما جا دادند و با ما همکاری کردند و از هیچ نوع همکاری که از دستشان بر می آمد، دریغ نکردند.
نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور صلح خاطرنشان کرد: الان هم که با طالبان نشست و برخاست دارند، ما از این رابطه خوشحال هستیم به خاطر این که اگر رابطه همسایه ما با طالبان خراب بود باز برای ما مشکل بود که حرف از مصالحه با طالبان بزنیم.
وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است رهبران جمهوری اسلامی ایران را تشویق کنیم برای صلح در افغانستان قدم های تندتری بردارند چرا که این رابطه به نفع صلح در افغانستان است.
داوود زی با بیان این که همه قشرها و گروه ها و مردم افغانستان از جنگ خسته شده و خواهان صلح هستند، گفت: البته صلح کار ساده ای نیست و باران نیست که از آسمان ببارد، صلح نیازمند کار و زمینه سازی است و به همین دلیل شورای عالی صلح تاسیس شده است که این وظیفه را برعهده بگیرد.
نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان دستیابی به صلح با طالبان را دور از انتظار ندانست و گفت:یکی از وظایف شورای عالی صلح این است که با جلب حمایت کشورهای منطقه و جهان زمینه مذاکرات مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان را فراهم کند.
وی با بیان این که گفتمان ملی صلح ضروری است گفت: این که امروز من اینجا هستم در جمع شما مهاجران در ایران به دلیل این گفتمان ملی است که اگر صحبت و مشورتی دارید به ما بدهید. در همه جای افغانستان سمینارها و جلساتی دایر می شود تا برای صلح تبادل نظر می کنند . البته نیاز است که گفتمان های پراکنده صلح در افغانستان یکپارچه شود و ملت به صورت منسجم تر با نمایندگان خود در جلسه ای گفتمان ملی را به صورت منظم آغاز کنند.
وی ادامه داد: البته بهترین زمینه و یکپارچگی برای گفتمان ملی در کشور برگزاری لویی جرگه است. لویی جرگه جای گفتمان ملی است. نمایندگان از همه اقشار ملت در آن حضور دارند و در مورد موضوعاتی که دولت برای آنها مشخص کرده است صحبت می کنند و دولت را نیز راهنمایی می کنند چرا که در آنجا چارچوب صلح و خط قرمزها تعیین می شود.
داوود زی اضافه کرد:ما دو نوع لویی جرگه داریم که یکی لویی جرگه قانون اساسی و تصمیم گیر است و یکی لویی جرگه که فقط جنبه مشورتی دارد. بنابراین لویی جرگه ای که قرار است برگزار شود مشورتی خواهد بود و قرار است که در آن مکانیزم صلح با طالبان نیز مورد بررسی قرار بگیرد.
نماید ه ویژه رئیس جمهوری افغانستان در امور صلح خاطرنشان کرد: قرار بود لویی جرگه در 26 اوت برگزار شود اما بنا به تاکید رئیس جمهور و برای اینکه لویی جرگه فراگیر باشد و همه قشرها و مهاجران ساکن در کشورهای مختلف بویژه مهاجرین ایران و پاکستان هم بتوانند در آن شرکت کنند، در آن تاریخ برگزار نشد.
به گفته داوود زی؛ این بزرگترین لویی جرگه ای است که در تاریخ معاصر افغانستان برگزار می شود که بیش از 2 هزار نفر از نمایندگان اقشار مختلف در آن حضور خواهند داشت.
نماینده ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور صلح روز گذشته هم با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفت و گو کرد.
سیام**2021**

نظر شما