شناسهٔ خبر: 31812036 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رئیس جشنواره آکاپلای رضوان خبر داد

اولین جشنواره سراسری «آکاپلای رضوان» به همت آستان قدس رضوی برگزار می‌شود

گروه فرهنگی - رئیس جشنواره آکاپلای رضوان گفت: جشنواره آکاپلای رضوان برای اولین بار در سراسر کشور در شهر مشهد به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

اولین جشنواره سراسری «آکاپلای رضوان» به همت آستان قدس رضوی برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد علی چمی گو امروز در نشست خبری اولین جشنواره آکاپلا آوای رضوان که در موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: این جشنواره برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود که افراد منتخب از روز 27 اسفند ماه سال جاری به مشهد خواهند آمد و به مدت 5 روز در اماکن عمومی و همچنین از بدو ورود زائران به مشهد اجرا خواهند داشت که طی این چند روز داوران تمام اجراهای آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: در مجموع این موسسه اقدامات خوبی را انجام داده که در این میان می‌توان به حوزه هنر موسیقی نیز اشاره داشت که فعالیت‌های خوبی را در دوره‌های قبل داشتیم؛ در همین راستا بنا شد اقداماتی جهت توجه به هنر آکاپلا انجام دهیم که خوشبختانه استقبال خوبی هم صورت گرفت. حدود یک سال است که در این موسسه به این موضوع پرداخته شده و طی این مدت این موسسه موفق شده بیش از 35 اثر را تولید کند که این آثار در مشهد و حتی کشور نیز استفاده شده‎اند.

چمی گو خاطرنشان کرد: سال گذشته در ایام عید نوروز 3000 اجرای سرود آکاپلا در حرم مطهر رضوی، مساجد، اماکن مذهبی، تلویزیون و اماکن عمومی صورت گرفت که برخی از این سرودها به نماهنگ تبدیل شد که مورد استقبال مردم هم قرار گرفت و در ایام شهادت و ولادت‌ها از این سرودها استفاده شد.

وی با بیان اینکه در آغاز انقلاب اسلامی سرودهای خوب و ماندگاری اجرا شده که هر سال هم نسبت به سال گذشته استقبال خوبی از این نوع سرودها شده است، اظهار کرد: در دوره اخیر، با توجه به نیازی که در راستای استفاده کردن از این هنردر حرم و سایر مکان‌های مذهبی وجود داشته، از ظرفیت این نوع سرود در استان استقاده شد. البته ملاحظاتی نیز در خصوص آثار ارسالی وجود دارد که تمام آن‌ها در نظر گرفته شده‌ است.

مدیر عامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: از این رو بنا شد به جهت اینکه گروه‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند گرد هم جمع شوند و به نوعی هم افزایی را ایجاد کنند. همچنین بنا شد تا دوره‌های آموزشی با بیش از 100 مربی در سه روز با اساتید برجسته هنر موسیقی برگزار کنیم که طبق بررسی‌های صورت گرفته در این جلسات مقرر شد این هنر را به صورت جشنواره ای برگزار کنیم تا از این طریق این هنر موسیقایی را به افرادی که با آن آشنا نیستند، بشناسانیم.

چمی گو عنوان کرد: توجه به آموزش در گروه های سرود خواهران امری مهم بود و در همین راستا 450 مربی در خراسان رضوی آموزش دیدند؛ تصمیم ما برای است که از گروه خواهران در رواق حضرت زهرا(س) استفاده شود و این گروه اجراهایی را داشته باشد. در حال حاضر در شهرهای اصفهان و گلستان 50 مربی از مشهد برای برگزاری دوره‌های آموزشی فرستاده شدند که امید است در هر استان 20 مربی حضور داشته باشد.

اجرای آکاپلا در تمام نماز جمعه‌های شهرهای کشور
چمی گو عنوان کرد: خوشبختانه حدود یک ماه است که پس از خطبه‌های نماز جمعه با حضور نماینده ولی فقیه این سرودها اجرا می‌شود و بناست سایر شهرهای کشور نیز این اجراها را در نماز جمعه‌های خود داشته باشد. از طرف دیگر ائمه جمعه شهرهای مختلف نیز آمادگی خود را اعلام کرده و استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند.

مدیر عامل موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی ادامه داد: برای این منظور دبیرخانه ای راه اندازی شده تا گروه‌های سرود را شناسایی کرده و از آن‌ها استفاده کند؛ در صورت عدم وجود این گروه‌ها، در هر یک از شهرها ما گروه‌هایی را به آن شهرها خواهیم فرستاد. اکثر اعضای این گروه ها دانش‌آموزان هستند که البته گروه‌هایی از بزرگسالان نیز حضور دارند. همچنین گروه هایی از تلفیق این دو گروه سنی نیز راه اندازی می شود.

اجرای هنر آکاپلا از ایام دهه فجر
چمی گو در بخش دیگری از سخنان خود به این موضوع که این سرودها تنها به این جشنواره محدود نمی شود، اشاره کرد و افزود: این جشنواره از ایام دهه مبارکه فجر شروع شده است. افراد آثار خود را برای ما ارسال کرده‌اند و ما امروز از بین آثار ارسالی تنها 20 اثر را از شهرهای دیگر و 10 اثر ارسالی از مشهد را انتخاب کردیم؛ تصمیم ما بر این است که از این گروه‌ها حمایت‌های لازم صورت گیرد و در امور مختلف نیز استفاده شود.

مدیر عامل موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی اظهار کرد: همچنین با استفاده از لهجه‌های افغانستانی و اردو نیز اجراهایی صورت گرفته است. همچنین برای پیاده سازی برخی از اجراها به زبان آذری، انگلیسی و عربی نیز اقداماتی صورت گرفته است؛ امیدواریم علاوه بر داخل، در خارج از کشور هم این اجراها را داشته باشیم.

وی گفت: گروه های سرود در سطوح مختلفی قرار دارند که ممکن است برخی از سطحی بالا و برخی سطحی متوسط داشته باشند. همچنین از گروه های خواهران نیز برای رواق حضرت زهرا(س) استفاده خواهد شد.

مدیر عامل موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی به برنامه‌های در نظر گرفته شده در ایام نوروز توسط این موسسه اشاره و اظهار کرد: واحدهای سیار سرودخوانی با موضوع تاریخ زندگی امام رضا(ع) راه اندازی خواهد شد؛ نماهنگ‌هایی نیز در همین زمینه تولید شده که امید است آن‌ نیز اجرایی شود. همچنین برای لحظه تحویل سال از محمد گلریز، خواننده خوب کشورمان، دعوت خواهد شد تا اجرایی را به صورت زنده در حرم داشته باشند.

سید مجتبی ذبیحی، دبیر اولین جشنواره آکاپلا آوای رضوان، نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: منظور از آکاپلا اجرای سرود بدون ساز است که در آن از نواهای انسانی استفاده می‌شود. گروه های سرودی که به مشهد می آیند، طی مدتی که در این شهر هستند، 1500 اجرا خواهند داشت.

انتهای پیام

نظر شما