شناسهٔ خبر: 31810089 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر نفت اعلام کرد

تولید ۷۵۰ میلیون مترمکعبی گاز، نتیجه بهره‌برداری ۴فاز پارس جنوبی

وزیر نفت گفت: در نتیجه بهره‌برداری از ۴ فاز پارس جنوبی، میزان تولید گاز کشور به ۷۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد؛ این در حالی است که میزان تولید در سال ۹۹، رقم ۹۵۰ میلیون متر مکعبی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در آئین افتتاح فاز ۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی، با بیان اینکه نخستین قرارداد توسعه پارس جنوبی سال ۷۶ منعقد شد، گفت: تا مرداد سال ۸۴، حدود ۵ فاز این مجموعه به بهره برداری رسید و سال ۸۴ تا ۹۲ نیز ۵ فاز دیگر تکمیل شد؛ این در حالی است که از سال ۹۲ تا ۹۳ نیز ۱۵ فاز به لحاظ پالایشگاهی مورد بهره برداری قرار گرفت؛ به نحوی که در سال ۹۳ فاز ۱۲، در سال ۹۴ فاز ۱۵ و ۱۶، در سال ۹۶ شش فاز متعارف و امسال نیز ۴ فاز به بهره برداری رسید.

وی افزود: به جز فاز ۱۱ نیز، فاز ۱۴ پارس جنوبی تا سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد و تا میانه سال ۹۸ نیز، ۳ فاز ۲۲، ۲۳ و ۲۴و ۱۳ به بهره برداری کامل رسیده و تولید گاز ما را به ۷۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رساند؛ این در حالی است که از فاز ۱۴ نیز، یک میلیارد فوت مکعب گاز به بهره برداری رسیده است.

این مقام مسئول در وزارت نفت، درباره متوسط تولید گاز در کشور اظهار داشت: در سال ۹۱، معادل ۶۲۲ میلیون متر مکعب گاز در روز تولید شده که امسال به ۸۴۱ میلیون متر مکعب رسیده، ضمن اینکه در سال ۹۸ نیز، ۸۸۰ مترمکعب و در سال ۹۹ نیز میزان تولید، به ۹۵۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

زنگنه با بیان اینکه افزایش تولید اتان در نتیجه احداث و بهره برداری مجموع فازهای پارس جنوبی است، اظهار داشت: باید در فکر احداث پروژه‌هایی با استفاده از اتان کراکر به منظور تولید اتیلن داشته باشیم که به دلیل مشکلاتی سرمایه گذاری در این حوزه به وقفه افتاده است.

وزیر نفت میزان تولید بنزین در سال ۹۱ را ۵۲ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و ادامه داد: در سال ۹۷ میزان تولید بنزین کشور به ۱۰۱ میلیون لیتر در روز رسیده است که در نتیجه تکمیل ۳ فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس بوده؛ این در حالی است که این ظرفیت می‌تواند به راحتی به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز برسد.

زنگنه افزود: تولید نفت گاز کشور در سال ۹۱ معادل ۶ میلیون لیتر در روز بود که این میزان در سال ۹۷ به ۴۴ میلیون لیتر در روز رسید که نشان از رشد بیش از ۶ برابری دارد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، با اشاره به اینکه در سال ۹۱ تولید بنزین یورو در کشور نداشتیم، گفت: اکنون میزان تولید بنزین یورو در کشور به ۷۶ میلیون لیتر در روز رسیده است.

بر اساس گفته‌های زنگنه تا پیش از پایان فعالیت دولت دوازدهم، فلرهای اصلی خاموش شده و گاز آنها جمع آوری و مورد استفاده در بخش‌های دیگر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با تکمیل و ساخت پایانه صادراتی جاسک، تا قبل از سال ۹۹ برای اولین بار نفت ایران از منطقه مکران صادر می‌شود و البته میزان تولیدات نفت ایران از میادین مشترک غرب کارون افزایش داشته و به ۵ برابر میزان گذشته رسیده است.

این مقام مسئول، میزان اضافه شدن خطوط سراسری گاز در کشور را ۳ هزار کیلومتر دانست و تصریح کرد: سهم سوخت مایع نیروگاه‌ها در سال ۹۲ بیش از ۴۰ درصد بود که در سال جاری، به حدود ۱۰ درصد رسیده و کاهش بیش از ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که در فصل زمستان، نه تنها جریان گاز رسانی متوقف نشد، بلکه نیاز نیروگاه‌ها و سایر صنایع به گاز برطرف کردیم. حتی در طول زمستان، شاهد افت فشار نه در بخش خانگی، نه در بخش صنعتی نیز نبودیم و این در حالی است که صادرات گاز کشور در سال جاری، رکورد زد.

وزیر نفت، میزان پوشش گازی کل کشور در سال ۹۷ را، ۹۳ درصد و میزان گازرسانی به بخش روستایی را ۷۹ درصد اعلام کرد و افزود: با ادامه روند کنونی، در اواسط سال ۹۸ پوشش گازی کل کشور از ۹۵ درصد تجاوز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پس از برجام موفق شدیم تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را که تا پیش از آن اجازه واردات آن را نمی‌دادند، وارد کنیم، گفت: یکی از آنها دستگاه جداکننده سولفور از گاز است که آثار زیست محیطی گسترده‌ای دارد.

زنگنه درباره بخش پتروشیمی توضیح داد: از سال ۹۲ تا ۹۷، ۱۵ طرح پتروشیمی به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار و ارزش صادراتی ۵.۲ میلیارد دلار به بهره برداری رسیدند؛ این در حالی است که تا سال ۹۹ نیز، ۱۸ طرح دیگر به بهره برداری می‌رسد.

وزیر نفت اظهار داشت: در سال ۹۲ میزان تولید نهایی محصولات پتروشیمی کشور ۲۷ میلیون تن بوده است که این میزان در سال ۹۷ به ۳۱ میلیون تن رسیده و با بهره برداری از ۱۸ طرح پتروشیمی مذکور، میزان تولید نهایی محصولات پتروشیمی کشور به ۵۲ میلیون تن خواهد رسید که نشان از رشد ۹۳ درصدی دارد.

زنگنه تصریح کرد: سال ۹۲ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور ۵۶ میلیون تن بود که این میزان در سال ۹۶، به ۶۴ میلیون تن رسید و در سال ۹۸ نیز به ۹۴ میلیون تن خواهد رسید.

وی ارزش محصولات پتروشیمی تولیدی را با احتساب قیمت‌های در نظر گرفتن سال ۹۰ برای قیمت پایه، در سال ۹۲ معادل ۱۸ میلیارد دلار، در سال ۹۶ معادل ۲۵ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۰ معادل، ۳۶ میلیارد دلار ارزیابی کرد و گفت: به این ترتیب درآمد کشور در این بخش سال ۱۴۰۰ دو برابر می‌شود.

به گفته وزیر نفت، با توجه به اینکه نفت خط مقدم تحریم‌ها است، وظایفمان در این حوزه را بدون سر و صدا انجام می‌دهیم؛ چرا که در صورت اعلام آن بی شک دشمنان آگاه شده و کشور دچار آسیب می‌شود.

نظر شما