شناسهٔ خبر: 31809861 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا:

آماده احداث یک پالایشگاه میعانات گازی جدید در کنار فاز ۱۳ هستیم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: ما هم‌اکنون آمادگی داریم یک پالایشگاه میعانات گازی جدید در کنار فاز ۱۳ پارس جنوبی ایجاد کنیم که امیدوارم این اجازه را به ما بدهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،  چهار فاز گازی پارس جنوبی عصر امروز با حضور حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم و وزیر نفت، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با برخی از مسئولان دیگر کشوری و استانی رسماً به بهره‌برداری رسید.

* حماسه ۲۰ ساله پارس جنوبی تکمیل شد

در آیین بهره‌برداری این فازها محمد مشکینی‌فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه امروز چهار فاز ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ به بهره‌برداری می‌رسد که نماد خودباوری و خودکفایی متخصصان صنعت نفت ایران است، تصریح کرد: این فازها در واقع تکمیل حماسه ۲۰ ساله پارس جنوبی است.

مشکین‌فام با تأکید بر اینکه این فازها با سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلاری و با ظرفیت ۱۱۲ میلیون متر مکعب به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: برای به ثمر رسیدن این فازها ۷۶ حلقه چاه در ۱۰۰ کیلومتری ساحل و ساخت ۱۸ عرشه دریایی و حدود ۴۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: از این چهار فاز پارس جنوبی ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین و ۱۵۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۲ میلیون تن گاز اتان و ۲ میلیون تن ال‌سی‌جی برای صادرات تولید می‌شود.

مشکین‌فام با اشاره به اینکه تاکنون از پارس جنوبی ۱.۵ تریلیون متر مکعب گاز برداشت شده است، خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه توسعه پارس جنوبی در زمان تحریم بوده است اما باید اظهار داشت آنچه امروز از پارس جنوبی مشاهده می‌شود نماد خودباوری و خودکفایی ایران است.

وی در پایان گفت: سهم ساخت داخل در پارس جنوبی در ابتدا ۳۰ درصد بود که اکنون به ۶۵ درصد رسیده و حدود ۲۰ هزار نفر در پارس جنوبی مشغول به کار هستند.

* آماده احداث یک پالایشگاه میعانات گازی جدید در کنار فاز ۱۳ هستیم

به گزارش خبرنگار فارس، سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نیز در مراسم رسمی افتتاح چهار فاز پارس جنوبی با اشاره به اینکه در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی شاهد افتتاح این چهار فاز هستیم، گفت: افتتاح این چهار فاز در واقع گام عملی در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی است. 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با اشاره به اینکه تکمیل فازهای پارس جنوبی در اوج تحریم‌های ظالمانه بوده است، گفت: توان متخصصان داخلی شکست مفتحضانه استکبار را در تحریم ملت ایران رقم زد.

وی با اشاره به اینکه امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار دولت و پیشانی مقابله با تحریم‌ها است، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان یک پیمانکار عمومی از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرده و امروز توانسته در اجرای پروژه‌های پارس جنوبی از قبیل طراحی، اجرا و راه‌اندازی به ۱۰۰ درصد خودکفایی برسد و در تأمین کالا نیز توانسته‌ایم ۷۰ درصد خودکفا باشیم.

محمد تأکید کرد: امروز تعامل سپاه پاسداران و دولت برای پیشبرد پروژه‌های کشور در راستای اعتلای ایران اسلامی در بالاترین حد است.

وی گفت: ما هم‌اکنون آمادگی داریم که یک پالایشگاه میعانات گازی جدید در کنار فاز ۱۳ پارس جنوبی ایجاد کنیم که امیدوارم این اجازه را به ما بدهند.

محمد افزود: همچنین ما آمادگی داریم مجتمع تولید پروپیلن و پلی پروپیلن ایجاد کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه‌ای که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا دارد این آمادگی را نیز داریم که کار توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را نیز انجام دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما