شناسهٔ خبر: 31809175 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزیر نفت:

تولید محصولات پتروشیمی به بیش از ۹۰ میلیون تن می رسد.

وزیر نفت گفت: میزان تولیدات پتروشیمی به بیش از ۹۰ میلیون تن به ارزش ۳۶ میلیارد دلاردر 1400 می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، بیژن زنگنه در مراسم افتتاح رسمی فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با حضور رئیس جمهور، افزود: از سال ۹۲ تاکنون ۱۵ فاز پارس جنوبی افتتاح شده است.
وی بیان کرد: اولین قرارداد پارس جنوبی سال ۷۶ بسته شد و پنج فاز تا سال ۸۴، از ۸۴ تا ۹۲، پنج فاز، از ۹۲ تا ۹۷ توانستیم ۱۵ فاز استاندارد را به بهره برداری برسانیم.
وزیر نفت ادامه داد: امروز شاهد چهار فاز پارس جنوبی هستیم و به این ترتیب فقط فاز ۱۴ و ۱۱ می‌ماند که فاز ۱۴ تا سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.
زنگنه بیان کرد: فاز‌های دریایی فاز‌های ۲۲ تا ۲۴ و ۱۳ و ۱۴ تا نیمه سال آینده افتتاح خواهد شد.
وزیر نفت گفت: با بهره برداری از این فاز‌ها توان تولید گاز از میدان پارس جنوبی به ۷۵۰ میلیون مترمکعب گاز در روز می‌رسد.
زنگنه افزود: در سال ۹۸، ۸۸۰ میلیون و در سال ۹۹، ۹۵۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور تولید خواهیم کرد.
وی کاهش سهم سوخت مایع در نیروگاه‌ها را یکی از مزیت‌های توسعه میدان پارس جنوبی عنوان کرد و ادامه داد: اکنون سهم سوخت مایع نیروگاه‌ها از ۱۰ به ۹۷ درصد رسیده که حاصلش حفاظت محیط زیست است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه در سال ۹۷، در صادرات گاز رکورد زدیم، بیان کرد: در زمینه پوشش گازرسانی هم اکنون به عدد ۹۳ درصد رسیده ایم و ۷۳ درصد روستا‌ها گاز دار شده‌اند.
زنگنه با بیان اینکه مشعل سوزی در پارس جنوبی کاهش یافته است، گفت: از نظر زیست محیطی اکنون فلرینگ یا مشعل سوزی بسیار کاهش یافته است.
وی ادامه داد: با اتکا به پارس جنوبی مجموعه‌ای از صنایع پتروشیمی طراحی و اجرا شده است و تا کنون ۱۵ طرح با سرمایه گذاری ۵.۶ میلیارد دلار در این منطقه ایجاد شده است.
وزیر نفت گفت: ۱۸ طرح پتروشیمی در سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.
زنگنه افزود: بر این اساس میزان تولیدات پتروشیمی تا سال ۹۹ به بیش از ۹۰ میلیون تن به ارزش ۳۶ میلیارد دلار می رسد.
وزیر نفت افزود: از دیگر صنایع پایین دستی پارس جنوبی تولید بنزین پایه کشور است که تولید این محصول به ۱۰۱ میلیون تن در سال ۹۷ رسیده است.
زنگنه درباره میدان‌های مشترک، هم گفت: افزایش تولید نفت ایران با سرعت پنج برابری به ۳۵۵ میلیون مترمکعب در میادین غرب کارون رسیده است.

نظر شما