شناسهٔ خبر: 31807482 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

دکمه قطع پیامک‌‌های تبلیغاتی زیردست کیست؟

تور استانبول با قیمت استثنایی، تور باکو ارزان، عید میخوای بری دوبی؟ ارمنستان، گرجستان، قبرس، تخفیف کیف و کفش و پوشاک، لیزر تمام بدن، کاشت مو و بسیاری تبلیغات دیگر این روزها به صورت پیامکی به موبایل‌های ما ارسال می‌شود و غالباً به جای تبلیغ ایجاد مزاحمت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم، قرار بود پیامک‌های مزاحم و تبلیغاتی دیگر بدون اجازه برای مشترکان ارسال نشود اما متاسفانه این‌کار همچنان به صورت گسترده انجام می‌شود.

 

همراه اولی‌ها بخوانند

اگر سیمکارت همراه اول دارید و می‌خواهید تبلیغات پیامکی برایتان ارسال نشود باید نرم‌افزار همراه من را روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنید و در بخش خدمات، پیامک‌های غیراپراتوری را غیرفعال کنید. همچنین این امکان وجود دارد که پیامک‌های تبلیغاتی با موضوعات مختلف و خاص محدود شود.

 

قابل توجه ایرانسلی‌ها و رایتلی ها

پس از نصب نرم‌افزار ایرانسل من به بخش حساب من وارد ‌شوید و گزینه خدمات را انتخاب کنید. در این بخش وارد بخش مدیریت خدمات ارزش افزوده ‌شوید و گزینه مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی را انتخاب کنید. در این بخش می‌توانید گزینه‌هایی که مایل به دریافت پیامک آن نیستید را انتخاب کنید تا دیگر پیام تبلیغی برای شما ارسال نشود. این امکان در رایتل من هم موجود است و مشترکان این سیمکارت هم می‌توانند با ورود به این نرم‌افزار درخواست خود را ثبت کنند.

 

تفاوت پیامک‌های تبلیغاتی و پیامک‌های پولی

پیامک‌هایی که گاه و بیگاه برای مشترکان ارسال می‌شود زیر سر خدمات مبتنی بر محتوا‌ست! این سرویس درواقع همان پیامک ارزش افزوده (VAS) است که به تازگی با اسم خدمات مبتنی بر محتوا درج می‌شود. پیامک‌های تبلیغاتی، آن دسته از پیام‌های کوتاهی هستند که از طریق سامانه‌های ارسال انبوه ارسال می‌شو‌د. این پیامک‌ها هیچ هزینه‌ای ندار‌د و اگر کسب‌وکارها به خوبی از آنها استفاده کنند، حتی مفید هم هستند. مثلاً پیامک‌های اطلاعات حساب بانکی، پیشنهادهای ویژه تخفیف فروشگاهی و ...

 

اما سرویس خدمات مبتنی بر محتوا با ایده ارائه خدمات پیامکی ارزشمند به مشتری، در ازای یک مبلغ مشخص به وجود آمده‌اند؛ یعنی همان سرویس‌هایی که از شما پول کم می‌کنند.

 

خدمات مبتنی بر محتوا هم اگر محتوای مفیدی داشته باشد آزاردهنده نیست؛ اما متاسفانه، بسیاری شرکت‌ها و افراد سودجو، اقدام به سوءاستفاده از این سرویس کردند و با راه‌اندازی سرویس‌های ارزش افزوده غیرمفید، فقط به پول‌سازی فکر می‌کنند؛ که به دلیل عدم آگاهی مردم تا حد زیادی هم در خواسته‌های ناپاک خود موفق شده‌اند! آن پیامک‌هایی که وعده جایزه‌ها و هدایای بزرگ را می‌دهند، قول شارژ می‌دهند و ... از این دست پیامک‌ها هستند.

 

 قانون می‌گوید که این دست خدمات ارزش افزوده، باید به شما اجازه دهند که در هر زمانی که می‌خواهید، از دریافت آنها انصراف دهید؛ اما این شرکت‌ها، به هر طریقی این موضوع را دور می‌زنند و تا جای ممکن سعی می‌کنند راهی برای غیر فعال‌سازی به شما ندهند؛ بنابراین توصیه می‌شود هرگز در این سرویس‌ها عضو نشوید.

 

مشترکان تخلفات را گزارش کنند

 سید محمد امامی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم مقررات رادیویی (رگولاتوری) درباره چگونگی مسدود کردن پیامک‌های تبلیغاتی تصریح کرد: برای مسدود کردن پیامک، دارنده سیمکارت هر اپراتور می‌تواند با مراجعه به نرم‌افزار همراه من، ایرانسل من و رایتل من نسبت به غیرفعال کردن پیامک اقدام یا پیام‌های خود را مدیریت کند.

 

امامی ادامه داد: همچنین سامانه #۸۰۰* و #۱۹۵* برای گرفتن گزارش از سرویس‌های فعال و غیرفعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی است و مشترکان می‌توانند برای اطلاع از آخرین وضعیت سرویس‌های پیامی خود را مدیریت کنند.

 

خبرنگار ما اشاره کرد برخی مردم نگران هستند با غیرفعال کردن پیام‌های تبلیغاتی پیامک‌های بانکی دیگر برایشان ارسال نشود که وی پاسخ داد: پیامک‌های بانکی و سرویس‌هایی که منجر به تراکنش می‌شود جزو پیام‌های تبلیغاتی، نیست و با غیرفعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی، این پیامک‌ها همچنان ارسال خواهد شد.این مقام مسئول به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه شماره‌های افراد در یک محدوده یا منطقه خاص چگونه به دست شرکت‌های ارائه‌دهنده تبلیغات می‌رسد و آیا اپراتورها در این زمینه تخلف کرده‌اند یا خیر پاسخ داد: بعضی از شرکت‌هایی که سرشماره در اختیار دارند تخلف انجام می‌دهند اما اپراتورها حق ارائه شماره به کسی را ندارند و در صورت مشاهده به شدت با آنها برخورد می‌شود.

 

 وی درباره برخورد با ارسال انبوه پیامک با سیمکارت شخصی گفت: تعداد پیامک از یک سیمکارت مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر بالاتر از حد مجاز باشد حتماً اپراتور و سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای برخورد، آن سیمکارت را مسدود می‌کنند. اگر موردی در این زمینه وجود داشت مشترکان حتماً با سرشماره ۱۹۵ موضوع را اطلاع دهند تا نسبت به برخورد با پیامک‌های مزاحم اقدام شود. به گفته امامی، برخی شرکت‌ها شماره‌ها را به روش‌های مختلف تهیه می‌کنند یا آن را می‌خرند تا بتوانند راحت‌تر پیامک‌های تبلیغی خود را ارسال کنند که آن هم با همراهی و همکاری مشترکان قابل حل است.

 

وی با بیان اینکه اپراتور اجازه ندارد اطلاعات مکانی را در اختیار شرکت‌ها قرار دهد، گفت: آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات در این مورد تاکید داشتند و ما هم اگر با این موضوع روبه‌رو شویم به شدت با آن برخورد می‌کنیم. اسفندماه سال گذشته یک شرکت این کار را کرده بود که مورد شناسایی رگلاتوری قرار گرفت و با آن برخوردی که شد این شرکت تا مرز ورشکستگی رفت. همه این کارها برای راحتی مشترکان انجام می‌شود. امامی به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا ارسال پیامک تبلیغاتی به طور پیش‌فرض، غیرفعال نیست تا اگر هر مشترک بخواهد اقدام به وصل آن کند، پاسخ داد: یک سری کسب‌وکار سالم هستند که مردم به آنها نیاز دارند و ما سامانه را به گونه‌ای طراحی کردیم که ابتدا وصل است و اگر مشترک تمایل ندارد می‌تواند با مراجعه به بخش مدیریت پیامک‌های ارزش افزوده اقدام به قطع آن کند.

 

چگونه خدمات مبتنی بر محتوا را غیرفعال کنیم؟

به دلیل شکایت‌های مداوم کاربران از اپراتورها، امکان لغو دریافت پیامک‌های تبلیغاتی به امکانات آن‌ها اضافه شده است. به این صورت که برای لغو پیامک تبلیغاتی همراه اول باید یا با شماره ۰۹۹۹۰ تماس بگیرید و یا عدد ۱ را به سامانه ۸۹۹۹ پیامک کنید. در مورد لغو پیامک تبلیغاتی ایرانسل هم شماره ۷۰۰ یا ارسال عدد ۲ به ۵۰۰۵ کارساز است؛ اما مشکل اصلی این روش این است که ابزاری برای تفکیک ندارد. درواقع این روش کل پیامک‌ها را از بن و ریشه قطع می‌کند! در حالی که هدف فقط لغو پیامک‌های مزاحم و بی‌محتوا است، نه اطلاع‌رسانی‌های مفید.

 

روش دیگر استفاده از سامانه سراسری #۸۰۰* است که بجز هزینه ارسال یک پیامک، هزینه دیگری ندارد. به کمک این روش می‌توانید ابتدا تمام سرویس‌های فعالتان را مشاهده کنید و بعد تصمیم بگیرید به کدام یک از آن‌ها نیاز دارید.

 

چند وعده فراموش‌شده

اردیبهشت امسال حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی از طراحی سامانه‌ای برای برخورد با پیامک‌های تبلیغاتی خبر داد و گفت: اپراتورهای تلفن همراه کشور موظفند با رفتارشناسی صاحبان سیمکارت‌های ارسال‌کننده تبلیغات و شناسایی ارسال‌کنندگان مداوم پیامک تبلیغی، اقدام‌های لازم را برای برخورد با آنها انجام دهند.

 

معاون وزیر ارتباطات به مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات که ارسال پیامک را تنها با کسب رضایت مشتری مجاز دانسته است، اشاره کرد و از طراحی سامانه‌ای توسط اپراتورهای تلفن همراه خبر داد که بر اساس آن افرادی که تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغی دارند با مراجعه به این سامانه و ثبت‌نام در دریافت پیامک تبلیغاتی، بسته‌های تشویقی دریافت خواهند کرد.

 

وی گفت: اپراتورها تنها پیام‌های خدمات خود را برای مشترکان ارسال می‌کنند و از سرشماره‌های خود پیامک تبلیغی نمی‌فرستند زیرا می‌دانند با آن به شدت برخورد می‌شود.

 

سامانه‌ای که فلاح جوشقانی به آن اشاره دارد امکان مسدود کردن و قطع پیامک‌های تبلیغاتی را دارد و اگر تخلفی در این زمینه صورت بگیرد مشترکان می‌توانند با سرشماره ۱۹۵ شکایت خود را در مورد پیام تبلیغی ارسال‌شده ثبت کنند. اگر ۲ شکایت درباره مزاحم بودن پیامکی در سامانه ۱۹۵ به ثبت برسد، رسیدگی به این شکایت‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

۱۸ دی‌ماه هم محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات اعلام کرد طی پنج روز آینده سیستم کشف تخلفات سازمان تنظیم مقررات با تنظیمات سختگیرانه‌تری فعالیت خواهد کرد و از آن پس برخورد با دفاتر خدماتی فروش سیمکارت‌های غیرقانونی و لغو مجوز آنها در دستور کار قرار گرفت.

 

چندی پیش هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی خود از مشترکان اپراتورها یک نظرسنجی در مورد پیامک‌های تبلیغاتی انجام داد که ایجاد محدودیت تعداد پیام تبلیغاتی در روز، بیشترین رأی را کسب کرد. همین نارضایتی کاربران دلیل محکمی بود تا بساط پیامک‌های مزاحم چیده شود اما همچنان پیامک‌ها به صورت انبوه برای موبایل‌ها چه از طریق پنل‌های اینترنتی و چه از سیمکارت‌های شخصی ارسال می‌شود.

 

پیامک‌های پولی

پیامک‌های تبلیغاتی که برخی آن را پیام‌های ارزش افزوده می‌نامند اکنون راهی برای کسب درآمد برخی شرکت‌ها شده است. حتماً پیام‌هایی با مضمون گزینه یک را انتخاب کنید و هر روز آخرین اخبار برایتان ارسال شود: هر پیام ۱۰۰ تومان.  این نوع پیام‌ها به ارزش افزوده معروفند و برخی اپراتورها به راحتی از این درآمد چشمپوشی نمی‌کنند.

 

البته آن‌طور که سازمان تنظیم مقررات در این زمینه گزارش داده ظاهراً برخوردهای شدید و سنگینی در این زمینه انجام می‌شود اما این برخوردهای سنگین باعث نشده این پیامک‌ها دوباره ارسال نشود.

 

پیامک انبوه با سیمکارت شخصی تخلف است

برخی افراد به جای خرید پنل‌های اینترنتی، از سیمکارت‌های شخصی اقدام به ارسال انبوه پیامک می‌کنند و این موضوع مشترکان زیادی را ناراضی کرده است. نارضایتی مشترکان از جایی شروع می‌شود که پیامک‌ها مربوط به محدوده منزل یا محل کارشان است و سؤال اصلی اینجاست که شرکت‌های ارائه‌دهنده تبلیغات، چگونه شماره‌های محدوده محل خود را به دست می‌آور‌ند؟ برای بررسی این موضوع با سازمان تنظیم مقررات رادیویی تماس گرفتیم که کارشناس این سازمان از خرید و فروش شماره‌ها خبر داد.

 

وی در توضیح این مطلب افزود: برخی شرکت‌ها به جمع‌آوری شماره‌ها از همه بخش‌ها اقدام می‌کنند. به عنوان مثال اگر در یک بانک حساب باز کرده باشید یا از فروشگاهی خرید کنید که شماره شما را برای تبلیغات دریافت کند یا عوارض شهرداری پرداخت شود که شماره تماس شما روی آن است همه این موارد می‌تواند راهی برای دریافت شماره باشد.

 

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات رادیویی فعالیت اپراتورها را رصد می‌کند و اگر گزارشی در این زمینه دریافت کند که یک پنل تبلیغاتی یا سیمکارت شخصی پیامک تبلیغاتی ارسال می‌کنند با آنها برخورد خواهد کرد. همچنین مراکزی که سیمکارت را به افراد ناشناس فروخته‌اند شناسایی و با آنها برخورد می‌شود.

 

نظر شما