شناسهٔ خبر: 31807426 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آثار داوینچی راهی لوور می‌شود

تهران- ایرنا- ایتالیا و فرانسه برای نمایش برخی از آثار لئوناردو داوینچی در موزه لوور به مناسبت پانصدمین سالگرد مرگ این هنرمند جهانی، به توافق دست یافتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه «آرت کریتیک» (art-critique)، این توافق در پی دیدار اخیر «فرانک ریستر» وزیر فرهنگ فرانسه با «آلبرتو بونیسولی» همتای ایتالیایی‌اش حاصل شد.
اختلاف بین دو کشور در ارتباط با این مساله، به عنوان یکی از جدی‌ترین مناقشات دیپلماتیک از زمان جنگ جهانی دوم توصیف شد، اما به نظر می‌رسد که پاریس و رم به مصالحه‌ای در این زمینه اعتقاد پیدا کرده‌اند.
موزه لوور فرانسه قصد دارد به مناسبت برگزاری نمایشگاهی از آثار داوینچی همزمان با پانصدمین سالگرد مرگ این هنرمند، برخی از آثار وی را از ایتالیا قرض بگیرد.
این مساله در جریان دیدار وزرای فرهنگ دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، جلسه دیدار آنها همچنین با بازگشت سفیر فرانسه به ایتالیا همزمان شد، پاریس در پی اعتراض‌های اخیر در فرانسه، سفیر خود را از رم فراخواند.
حال هر دو کشور تائید کرده‌اند که آثار داوینچی ماه اکتبر (مهر - آبان) برای نمایش به موزه لوور منتقل می‌شود، دولت قبلی ایتالیا در ابتدا به موجب توافقی که در سال 2017 با فرانسه منعقد کرد، متعهد شد که آثار داوینچی را به پاریس قرض دهد.
اما دولت جدید و پوپولیست ایتالیا سال گذشته میلادی، این توافق را اشتباهی بزرگ برشمرد. حال به موجب توافق حاصل شده، ایتالیا در سال 2020 تعدادی از آثار «رافائل» هنرمند دوره رنسانس را در ازای آثار داوینچی، از فرانسه تحویل می گیرد.
هر دو کشور ایتالیا و فرانسه از رابطه‌ای قوی با لئوناردو داوینچی برخوردار هستند، داوینچی در سال 1452 در نزدیکی شهر وینچی ایتالیا متولد شد، اما بخش اعظم حیات حرفه‌ای‌اش را در فلورانس و میلان سپری کرد.
این نقاش در سال‌های پایانی عمرش از سوی «فرانسوای اول» پادشاه فرانسه دعوت شد تا در قلعه «شاتو دو کلو لوسه» در نزدیکی شهر «امبواز» بماند، مکانی که وی در سال 1519 در آنجا فوت کرد.
داوینچی نقاش دوره رنسانس بود که در زمینه‌هایی چون مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی، ریاضی، مهندسی، اختراعات، آناتومی، زمین‌شناسی و نویسندگی نیز فعالیت داشت.
بسیاری از فرهیختگان، داوینچی را نمونه بارز یک نابغه دوره رنسانس می‌دانند و وی در سطحی گسترده یکی از بااستعدادترین شخصیت‌هایی شناخته می‌شود که تاکنون در این جهان زیسته است.
فراهنگ**9109**3009

نظر شما