به گزارش جمهوریت ;
گروه فرهنگی میزان- حجت السلام ابراهیم بهاری کارشناس علوم دینی ویکی از خطیبان خوب کشور است که ولادت امام جواد علیه السلام بهانه را برای گپ وگفت خبرنگار میزان با آقای بهاری فراهم کرده است.
حجت الاسلام بهاری – دورهی ائمه معصومین هرکدام حوادثی را با خودشبه همراه داشته و ائمه با مسائلی روبهرو شدهاند که در نوع خود منحصربهفرد است. هرچند این یقین برای ما هست که به دلیل اینکه همهی آنها نور واحد هستند هرکدام اگر جای دیگری بودند چنین قدرتی داشتند، که مانند آن امام برخورد کنند.
مثلاً اگر عرصه اینگونه پیش میرفت که امیر المومنین (ع)، جای اباعبدالله (ع) بود، همان برخوردی که اباعبدالله (ع) در کربلا انجام داد قطعاً امیر المومنین (ع) انجام میداد. یا برخوردی که امام باقر (ع) داشت امام رضا (ع) هم همان برخورد داشت.
باید بدانید در دورهای که معروف به دوره عباسیان است،یک انقلابی در مجموعهی جهان بشری رخ میدهد و آن انقلاب علمی بود.
مردمازاواخر دورهی اموی آگاهی، فهمودرکشان نسبت به مسائل بالاتر رفته و بیشتر شده است،تا آنجا که در مباحث علمی مردم شروع به مباحثه کردند.
*دوره ی امام محمد باقر (ع) وامام صادق دوره ی اوج آگاهی ورشد مسائل علمی
شما دورهی امام محمدباقر (ع) و امام صادق (ع) را دورهی اوج آگاهی ورشد مسائل علمی در جهان اسلامیبایدبدانید.
علوم غربی از یونان با خط دهی عباسیان در مناطق اسلامی نفوذ پیدا کرده بود. یکی از علتها این بود که افرادی مثل «منصور دوانقی» برای مقابله با علم امام، به افراد برای ترجمه کتابهای غربی پول میدادند. با تمام این احوالات میبینید که چه امام محمدباقر (ع)، امام محمدصادق (ع)،امام موسی کاظم (ع) وچه امام رضا (ع) در یک برخورد تخصصی با فرقتا جایی پیش میروند که مجموع اینها چه مادیون چه صائبین و فرقههای ریزودرشت که درمجموع بلاداسلامی بودند همه در برابر حضرات دست تسلیم بالا میبرند.
بیشتر بخوانید:
جالب است بدانید «مأمون» یک قدرت علمی عجیبی دارد، درواقع باید «مأمون » را عالمترین خلیفه اموی و عباسی دانست. هرچند که علمش در مسیر خلاف پروردگار الهی بود. همین پایهریزیهای افرادی مثل مأمون، کاررا تا جایی پیش برد که دیدند وقتی نمیتوانند امام را ازنظر علمی محکوم کنند امام رضا را به مناظرات آوردند و اتفاقاً امام بهترین، علمیترین و ظریفترین مناظرات را انجام داد. ما ۳۸ مناظره ثبتشده از امام رضا (ع) داریم. مأمون وقتی دید نمی تواند جلوی حضرت بایستند ایشان را به شهادت رساندند.
شهادت ایشان آنقدر دردناک و عجیب است که مردم تا دویست سال فکر میکردند مأمون رفیق حضرت هستند. علما آنقدر خوندل خوردند تا به مردم بفهمانند که این کسی که سنگش را به سینه میزنید قاتل علی بن موسی رضا (ع) بوده نه محب علی بن موسیالرضا.
بعد از شهادت امام رضا (ع) کسی به امامت مینشیند به نام امام جواد(ع) که هفت، هشت سال دارند. «اباصلت» میگوید وقتی امام جواد علیه (ع) به امامت رسید. صحابی دورهم جمع شده بودند و بحث بود، یکی بلندشد و گفت: بیاید خاکی بر سرمان بریزیم ببینیم تا بچه بزرگ شود باید چه بکنیم؟ یکی از صحابی دیگر بلند شد و گفت: امام است، مگر مسیح ابن مریم در نوزادی به نبوت انتخاب نشد.
امام جواد (ع) در ۲۵ سالگی هم به شهادت رسیدند. مأمون برای اینکه حضرت جواد را به کنترل درآورد، «ام فضل» را به عقد ایشان درمیآورد. این اتفاق برای کنترل حضرت بود و این کنترلها در پی سنجش قدرت علمی و قدرت برخورد امام سنجیده شود و برای همین است که امام جواد (ع) در مدتی که در مدینه میمانند و بعد او را به عراق و کاظمین منتقل میکنند با تمامی ظرافتهای علمی و اعتقادی روبهرو میشود، گرچه به وسعت حضرت امام رضا (ع)نیست؛ اما زمینهسازی برای امام هادی (ع) ایجاد میکند.
از بعد عملی هم ایشان پیش زمینه ای را فراهم می کنند که امام عصر (عج) که فردا به امامت میرسد نگویند یک بچه به امامت رسیده است.
حجت السلام بهاری- امام جواد (ع) یک برخوردی با «یحیی بن اکثم» دارد، «یحیی بن اکثم» که یکی از علمای بزرگ آن زمان است، بلند می شود که از حضرت امام جواد علیهالسلام سؤالی بکند. سؤال کرد: اگر کسی که موقعی لباس احرام بر تنش شکار انجام داد کفارش چیست؟ امام در قبال یک سؤال «یحیی بن اکثم »۲۳ سؤال پرسید: آیا کسی که این شکار را انجام داده زن بوده یا مرد بوده یک بار بوده یا قبلاً این کارها کرده بود؟ و… که «یحیی بن اکثم» دست را به نشانهی تسلیم بالا میبرد.
باید گفت: غبار فتنهها را امام،با مقابله و ایستادگی در مقابل چهرههای انحرافی و باطل و با رفتارشان زدودند و نتیجه اش این شد، که روزی که امام عصر علیهالسلام بهعنوان امام توسط امام حسن عسگری معرفی شدند، جامعه امام مهدی (عج) را پذیرفت و این اثر تا به امروز ادامه دارد.
حجت الاسلام بهاری -امیر المومنین (ع) یک جمله دارند اگر بگذارند حرف ما به گوش همهی آزادی خواهان عالم برسد، گوشهای شنوا صدای حق را خواند شنید ،یا امام باقر (ع) میفرمایند: به شرق برید و به غرب برید حقیقتی را پیدا نمیکنید ،مگر اینکه از حلقوم ما زده شود.
*در نهایت انتخاب با مردم است
قطعاً ما که داعیه شیعه بودن داریم و غایت سیرهی ائمه راداریم، باید بدانیم برخورد امام جواد (ع)، برخورد امام رضا (ع) وبرخورد، اما هادی (ع) بسیار کریمانه، وعالیست. در واقع هم روشنگرانه است، هم در برابر افکار خودی و غیرخودی مباحثه میکنند؛ و درنهایت انتخاب را به مردم میواگذار میکنند.
میزان- و روش این روشنگری و آگاهی بخشی در جامعه چگونه باید باشد؟
حجت الاسلام بهاری- امروز جامعهی ما نیاز دارد به اینکه مباحثه بکنیم مناظره بکنیم، اما حدودوثغور مناظره را رعایت کنیم پرخاشگری به هم نکنیم، بیاحترامی نکنیم، شخصیت هم را ،نشکنیم.
این مهم است که ما علیالخصوص دربیانی که رهبر معظم انقلاب بهعنوان گام دوم انقلاب داشتند به این نکته توجه کنیم که یکی از خواستههای ایشان، روشنگری، آگاهی بخشی به جامعه است و بیدار کردن مردم است. پیامبر اکرم میفرمایند: اسلام آمده عقلهای خفته را بیدار کند.
ما هم وظیفهی بیدار کردن و تلنگر زدن راداریم و باید مراقبت باشیم غبارها و انحرافات کار را بر حقیقتطلبان سخت نکند.
میزان- پس با توجه به صحبتهای شما آیا همه آزادی بیان و عمل دارند؟
حجت الاسلام بهاری- ببینید،یک عده معاند هستند،شما هر طور جواب بدهید، طور دیگر عمل میکنند.ابوسفیان به حضرت رسول (ص) عرض کرد اگر ماه را نصف کنی من ایمان میآورم، حضرت ماه را به دونیم کردند، گفتند اینطور نه یک تیکه از ماه برود شرق و یک تیکه برود غرب. انجام گرفت بعد گفت: باید تا صبح اجازه بدی، اول صبح آمد و به مردم گفت: عجب جادوگری است محمد!
* کسی که عناد دارد درست نمی شود
کسی که عناد دارد درست نمیشود. هرگز وهرگز نمیتوان در جامعه امروز روی استکبار اثر گذاشت، در مقابل استکبار باید ایستاد، اما در مقابل فریبخوردگان استکبار ، میشود روشنگری کرد و این کار را ائمهی ما انجام دادند.
میزان- چه کسی مسئول آگاهی دهی در جامعه و روشنگری است که در صحبتهایتان تأکید داشتید؟
حجت الاسلام بهاری- ما یک موقع یک نگاه سیستماتیک داریم که میگوییم مثلاً متولی کشاورزی با جهاد کشاورزیست، مثلاً تولیت برق کشور با برق است اما،ببینید ما اگر بگوییم متولی حوزه است، متولی دانشگاه است هرکدام را که دست بگذارید قسمت عظیمی از مردم بازمیمانند.
میزان- با توجه به این وضعیت چه باید بکنیم؟
حجت الاسلام بهاری –مباحث مربوط به اعتقادی بحث شخص نیست و وظیفه آحاد جامعه است وتک تک افراد جامعه دو وظیفهدارند.
از ابوعلی سینا پرسیدند چطور ابوعلی سینا شدی؟ گفت: فهمیدم که نمیفهمم و فهمیدم که باید بفهمم.
لذا آنچه باید انجام بگیرد وباید به آن توجه شود این است که تکتک افراد جامعه است و همهی کسانی که وظیفه اعتقادی احساس میکنند موظف هستند روشنگری را ایجاد کنند.
انتهای پیام/
نظر شما